Helsesekretær eller apotektekniker, utdannelse i voksen alder.

Ranveig!

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Nokon her som har gjort det, gjerne med barn "på slep"?

Korleis gjekk det? Var det vanskelig? Og då meiner eg både faglig, økonomisk og familiært... Kor studerte du? Fulltid eller deltid? Er det mulig å gjere noko heimefrå, eller var alt forelesningar og sånt? Kor lang tid brukte du? Fekk du jobb etter studiene?

Eg er midt oppi arbeidsavklaring her (etter lang tid ute av arbeidslivet av ulike årsaker), og innser at eg ikkje kan gå tilbake til samme type jobb som eg hadde før. Får heller ikkje jobb innan det eg er utdanna som (ikkje har eg lyst til det heller), så då må eg vurdere om eg vil bli student igjen... Vanskelige valg!
 
Opk instituttet har begge de utdannelsene, jeg er på andre semester på apotektekniker, syns det er utrolig dårlig oppfølging der! Og finner feil i oppgaver som ikke er å samsvare med det man skal lese.

Men her er nesten alt på nett, innleveringer som skal leveres inn også får man karakter med kommentar etter alt ifra noen dager til nesten uker hvis man er uheldig :-(
Syns det går generelt ganske bra, ikke spesielt vanskelig mye av det men er mye å skrive ;-) eksamen tar man som privatist og tar 4 eksamen etter hvert semester, det er egentlig de som er verst ;-)
Fulltid så bruker 1 1/2 år på studiene er 3 yrkesfag så slipper å konsentrere seg om allmennfag.
Økonomien var forresten veldig trang når vi var 3stk som levde kun ha stipend og lånet mitt men heldigvis bedre nå :)
 
Takk for svar. Greit at det er mulig å gjere det meste heimefrå, men kjedelig med feil i oppgåver og dårlig oppfølging då.

Tar du det på fulltid?
 
Takk for svar. Greit at det er mulig å gjere det meste heimefrå, men kjedelig med feil i oppgåver og dårlig oppfølging då.

Tar du det på fulltid?
Ja veldig greit, hadde nok ikke kunne gjort det på de annen måte.
Jeg syns det er veldig kjedelig men er vist få som faktisk legger merke eller bryr seg :-o
Jeg gjorde det veldig bra på eksamene selv om alt var hjemme men er jo krav om praksis på siste semesteret da.
 
Ja, praksis må vel til. Synest du det går greit å kombinere lesing og eksamensforberedelser med familie?
 
Ja, praksis må vel til. Synest du det går greit å kombinere lesing og eksamensforberedelser med familie?
Ja det går utrolig greit egentlig ;-)
Eneste er når snuppa her blir syk og mannen er på jobb, da havner jeg litt bakpå men ikke så ille å få kommet ajour igjen heldigvis :)
Leser da litt på kvelden og på dagen mens hun er i barnehagen, viktig å finne gode rutiner på det.
 
Godt å høre at det er mulig å gjennomføre!
 
Jeg er også på avklaring og prøver finne ut hva jeg nå skal gjøre :)
 
Opk instituttet har begge de utdannelsene, jeg er på andre semester på apotektekniker, syns det er utrolig dårlig oppfølging der! Og finner feil i oppgaver som ikke er å samsvare med det man skal lese.

Men her er nesten alt på nett, innleveringer som skal leveres inn også får man karakter med kommentar etter alt ifra noen dager til nesten uker hvis man er uheldig :-(
Syns det går generelt ganske bra, ikke spesielt vanskelig mye av det men er mye å skrive ;-) eksamen tar man som privatist og tar 4 eksamen etter hvert semester, det er egentlig de som er verst ;-)
Fulltid så bruker 1 1/2 år på studiene er 3 yrkesfag så slipper å konsentrere seg om allmennfag.
Økonomien var forresten veldig trang når vi var 3stk som levde kun ha stipend og lånet mitt men heldigvis bedre nå :)
Jeg også har lyst til å ta apotektekniker på opk! :) er det dyrt? var det vanskelig å komme igang? hvordan er eksamene? :)
 
Jeg også har lyst til å ta apotektekniker på opk! :) er det dyrt? var det vanskelig å komme igang? hvordan er eksamene? :)
Mener det er 43000 for alt på opk også kommer bøker og eksamen ved siden av, ca 5500 pr semester (eksamene økte til 1000 kr pr eksamen nå)
Men prisen er innbakt i stipend og lånet mitt samtidig som jeg da betaler på forskudd når jeg får større summer av lånekassen ;-)

Syns det tok litt tid å komme skikkelig igang, var lenge siden jeg hadde gått på skole og motivasjonen var der men ikke helt på topp for hadde gjort det helt forferdelig før :p

Eksamene nå er nesten for enkle! Skriftlig får du ha med nærmest alt av hjelpemidler da også bøkene!
Muntlig praktisk eksamen syns jeg også gikk veldig bra, men der får du de time til å skrive ned stikkord med oppgaven og målene foran deg, også tillat med bøkene ;-) var ihvertfall det i november ;-)
Så det står da mest på om man skriver "riktig" ut ifra mål og oppgave.

I de skriftlige er det også valgfritt å ha med data! Noe som jeg følte gjorde eksamen mye lettere igjen :)
Men kan hende jeg får en annen følelse etter de neste eksamene i mai ;-)
 
Tror du det blir vanskelig å få jobb når du er ferdig, folk er jo litt skeptiske til sånn 'online' utdannelse....? :-\
 
Tror du det blir vanskelig å få jobb når du er ferdig, folk er jo litt skeptiske til sånn 'online' utdannelse....? :-\
Vel slik jeg tenker det så må vi ut i praksis, lengden på den praksisen velger man selv, velger man må å ha en litt lengre praksis kan det være positivt når man skal søke jobb i forhold til å eventuelt få referanse eller enda bedre en sjef der som enten vil at du skal komme til dem eller anbefale deg til andre apotek av samme kjede, så jobb igjen tror jeg ikke skal være det verste hvis man får vist seg fram litt ;-)
 
Jeg tar helsesekretær. Gikk på aap og søkte om omskolering da jeg pga ryggoperasjon ikke kunne fortsette i yrket mitt. Fikk innvilget dette så har betalt (aap) for å gå på skole, og må ikke betale noe for å gå skole. Har valgt å ha elevstatus for da får jeg dekt bhg samt reise til og fra skole av Nav. Jeg tar kun programfagene siden jeg fikk godkjent resten gjennom tidligere skolegang.
 
Her har jeg studert med 3 og 4 barn (fødte midt i studiet og mannen tok persmijeon) var tilbake 4 dager etter fødsel og greidde meg helt fint tross smertefullt svangerskap osv. Er ivertfall bevis på at ALT går :) Og det var folk i alle aldre på studiet mitt.
 
Jeg tar helsesekretær. Gikk på aap og søkte om omskolering da jeg pga ryggoperasjon ikke kunne fortsette i yrket mitt. Fikk innvilget dette så har betalt (aap) for å gå på skole, og må ikke betale noe for å gå skole. Har valgt å ha elevstatus for da får jeg dekt bhg samt reise til og fra skole av Nav. Jeg tar kun programfagene siden jeg fikk godkjent resten gjennom tidligere skolegang.
Veldig interessant å høyre. Eg går og på aap, og kan ikkje gå tilbake til det eg har jobba med tidlegare. Eg har ei utdanning frå før, men det er veldig vanskelig å få jobb, eg har heller aldri jobba innanfor det området (berre som ufaglært på div andre områder, som helsa no ikkje kan klare).

No driv eg og leitar og les litt på nett og sånt, som ein del av karriereveiledningsbiten av arbeidsavklaringa eg er i gang med.

Korleis er skuleopplegget ditt? Kor går du? Kor ofte og kor lenge? Når begynte du og når er du ferdig?
 
Går på voksenopplæringa i Nordland (campus helgeland), men det er hovedsakelig nettbasert, så jeg gjør alt selv men har lærere og kontaktperson å kontakte når jeg lurer på noe eller trenger hjelp. Det har ikke skjedd til nå da innleveringer og prøver er ganske greie. Har ingen møteplikt på skole så blir ikke oppført noe fravær. Det er fordelen med nettbasert. Så da gjør jeg ting som det passer meg sålenge innleveringer og prøver blir tatt til sine tidspunkt. Jeg har somsagt kun programfagene (går nå vg2 helseservicefag) og tar 1 fag om gangen, men 3 fag på 1 skoleår. Så blir det vg3 til neste år og det er da det blir mye jobb, men slik det ser ut nå så må jeg utsette det i 1 år siden jeg har termin i august..
 
Tatt helsesekretær. Brukte 1 år og fikk 5,3 i snitt;) enkelt og gøy. Var på skolen 2 dager i uka:)
 
Så kjekt å høyre at det er gjennomførbart! Har mest lyst til helsesekretær (trur eg), men det er vel likt dei to første åra (eller tilsv. første og andre år på vgs), så kan det vere mulig å bestemme seg endelig for apotektekniker eller helsesekretær eit stykke uti prosessen?
 
Så kjekt å høyre at det er gjennomførbart! Har mest lyst til helsesekretær (trur eg), men det er vel likt dei to første åra (eller tilsv. første og andre år på vgs), så kan det vere mulig å bestemme seg endelig for apotektekniker eller helsesekretær eit stykke uti prosessen?
Ja!:) vg1 og vg2 helse og sosial og deretter vg3 helsesekretær eller apotektekniker :)
 
Ja!:) vg1 og vg2 helse og sosial og deretter vg3 helsesekretær eller apotektekniker :)
Det er jo veldig greitt viss ein er litt usikker i staten.

Snodig følelse dette. Eg som var så sikkert på at eg ALDRI meir skulle ha ein eksamen eller ei innlevering då eg var ferdig med bachelor i 2004, og no blir eg rett og slett nesten litt gira ved tanken.

Men korleis er det med praksis og sånt? Som helsesekretær antar eg ein må øve seg på diverse reint praktiske ting?
 
Back
Topp