Helsesøstre og kurs

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Begynte å lure litt på noe mens jeg satt og ammet lillebror på senga istad.

Sendes ikke helsesøstre på kurs av kommunen? Da tenker jeg mest på kurs om amming og annen ernæring. Det er jo så mange tråder startet av fortvilte mødre som har fått råd som ikke henger på greip med nyere forskning og retningslinjer. Det virker som om enkelte helsesøstre har ganske begrenset kunnskap når en sitter der på helsestasjonen og lurer på hvorfor babyen ikke vil ammes osv. Jeg strevde med at førstemann tullet med puppen, skrek og kastet seg inn mot puppen om en annen. Helsesøster satt der som et spørsmålstegn før hun prakket på meg mme og flaske.

Jeg vet ikke om det er påkrevd at de er på kurs, kommer vel mye an på kommunens økonomi. Men i et slikt yrke skal man jo holde seg oppdatert, spørsmålet er om dette er noe de (ikke..) gjør på eget initiativ. Er i alle fall store forskjeller, virker det som. Jeg har hatt noen diskusjoner med vår hs, særlig angående kosthold og søvn, for der henger hun litt igjen i nittenpilogbue.

Jeg vet ikke om det er påkrevd at de er på kurs, kommer vel mye an på kommunens økonomi. Men i et slikt yrke skal man jo holde seg oppdatert, spørsmålet er om dette er noe de (ikke..) gjør på eget initiativ. Er i alle fall store forskjeller, virker det som. Jeg har hatt noen diskusjoner med vår hs, særlig angående kosthold og søvn, for der henger hun litt igjen i nittenpilogbue.

Barnehageansatte er jo pliktige(?) til å lese aktuelt fagstoff og holde seg oppdaterte på den måten i tillegg til at de sendes på kurs nå og da. Det burde jo gjelde helsesøstre også.

Angående søvn så maser helsesøster om at jeg må få sove osv og derfor må gjennomføre skrikekur. Er liksom ikke snakk om å finne ut HVORFOR han våkner så ofte på kveld og natt.

Barnehageansatte er jo pliktige(?) til å lese aktuelt fagstoff og holde seg oppdaterte på den måten i tillegg til at de sendes på kurs nå og da. Det burde jo gjelde helsesøstre også.

Angående søvn så maser helsesøster om at jeg må få sove osv og derfor må gjennomføre skrikekur. Er liksom ikke snakk om å finne ut HVORFOR han våkner så ofte på kveld og natt.
Regner med det samme gjelder for helsesøstre ja, men som i de fleste yrker er vel noen mindre ivrige enn andre.. Veldig dumt at det er slik, med forvirrende råd og gammeldagse holdninger på helsestasjoner rundt omkring, for de møter nok en del sårbare, søvnløse og frustrerte førstegangsforeldre som sluker rått alle råd de kan få.

Hehe, ja, vi fikk beskjed på seksmånederskontroll at ifølge "boken" skulle jenta nå klare å sovne selv og sove hele natta, så det var bare å la henne skrike så hun lærte dét. Visste ikke om jeg skulle le eller gråte..

Regner med det samme gjelder for helsesøstre ja, men som i de fleste yrker er vel noen mindre ivrige enn andre.. Veldig dumt at det er slik, med forvirrende råd og gammeldagse holdninger på helsestasjoner rundt omkring, for de møter nok en del sårbare, søvnløse og frustrerte førstegangsforeldre som sluker rått alle råd de kan få.

Hehe, ja, vi fikk beskjed på seksmånederskontroll at ifølge "boken" skulle jenta nå klare å sovne selv og sove hele natta, så det var bare å la henne skrike så hun lærte dét. Visste ikke om jeg skulle le eller gråte..

Det burde jo nesten være tvang å delta på kurs i en såpass viktig jobb...

Helt utrolig. :/

Bare synd babyene våre ikke kan lese så de får med seg det ;)

Samme opplevelse som oss. Vi slet med vektoppgang og fikk bare anbefalt mme, og antydet at jeg ikke trengte å amme. Altså bare råd om enkel fiks av vekt, ikke god vurdering av hvorfor han ikke klarte gå opp i vekt av amming. Jeg hadde tette melkeganger og greier så mer melk enn han fikk ut. På eget initiativ oppsøkte vi lege og fikk konstatert at tungebånd måtte klippes en gang til. HD sa hun aldri hadde hørt om at noen måtte klippe to ganger. Men hun har nok anbefalt mme til mange... Høh. Og ikke tok hun selv en titt i munnen hans.

Orker ikke spørre HS om råd til noe lenger. Vi tar vaksiner der fremover, thats it. Spør heller venner som jobber i lignende yrker.

En jordmorstudent jeg kjenner sier de har ammekurs sammen med helsesøstrestudenter. Men generelt har HS kortere utdannelse og bredere pensum. Jm og jmstudentene har jo masse praksis på fødestuee og barsel så de har sett litt av hvert om trøbbel ved ammestart...

Last edited:
Jeg regner med de gjør det. Det varierer nok fra kommune til kommune hva de har råd til av kursing.

Uansett - hvis man jobber som helsesøster synes jeg det inngår i jobben å selv sørge for å holde seg oppdatert. Det koster ingenting å lese ammehjelpen sin nettside, så har man et veldig godt utgangspunkt.

Jeg har akkurat vært på ammekurs sammen med massevis av helsesøstre. :D Tror de jobber mot å bli godkjent mor-barn-vennlig helsestasjon her. (Men jeg er helt enig i at det gis mye elendig ammeveiledning rundt om kring, Mitt inntrykk er at en del helsepersonell, akkurat som mange mødre, ikke vet at det er snakk om kunnskap og ferdigheter som kan læres. De tror at det er et eller annet med situasjonen som er umulig ("har for lite melk" f.eks.), og dermed vet de ikke at de kan lære å løse problemer ved å skaffe seg mer kunnskap.)

Tror det varierer veldig fra sted til sted... Her er helsesøster elendig :( samme som var for 7 år siden... "Du må amme" javel, men jeg sliter, har du noen tips? "Nei".... Hva skal man si til det? Hehe... Må jo bare le, nå er det heldigvis jordmor som tar seg av det med amming, her er det vanlig at jordmor kommer på 2 hjemmebesøk etter fødsel for å hjelpe til med amming... Fler om det er ønsket også... Hun har også en "ammetelefon" som hun tar imot sms på ;) så den løsningen tror jeg kommer til å hjelpe meg en del når lille strax kommer ;) men må jo si det er rart at helsesøster har såpass lite kunnskap og vilje til å hjelpe, annet enn å veie og måle babyen innimellom....

Jobber som sykepleier i kommunen selv (dog ikke helsesøster da men er sikkert ganske likt for dem). De får nok tilbud om kurs men er frivillig å gå på. Er nok som i mange andre yrker eget ansvar å holde seg faglig oppdatert og skulle da tro de prioriterte å gå på kurs av og til eller de fikk tilsendt siste oppdaterte faglig litteratur.

Back
Topp