Helsesøster som bestemmer?

Hemmeligfrøken

Forumet er livet
Desemberglede 2015
Etter å ha hørt fra forskjellige folk om deres helsesøstre så reagerer jeg på at enkelte helsesøstre nærmest opptrer som "sjefen" som bestemmer hva foreldrene skal gjøre med barnet. helsesøstre som nærmest blir sint hvis man ikke følger deres råd og hvor foreldre faktisk følger det helsesøster har sagt pga det?!

Hva tenker du om det? er det OK at helsesøster bestemmer? Hvor mye KAN de bestemme?
Hva er din erfaring? Hvordan var din HS? Hørte du på HS eller fulgte du egen magefølelse?

Eg har aldri følt det slik men hadde ikke funnet meg i en sånn helsesøster iallefall...

Helsesøsteren min har aldri prøvd å bestemme noe heldigvis. Hun kommer med råd, men er tydelig på at vi kjenner barnet best. Jeg synes ingen HS kan bestemme noe, det er ikke deres oppgave. Oppdager de forhold som er kritikkverdige så må de heller gå videre til politi eller barnevernet hvis det er av så alvorlig grad.

Vi har hatt en helsesøster som knapt nok visste noenting om barn, og ei som har vært flink til å gi råd, men også spørre hva vi synes er best.
Hun gir heller rettledning, men vet hvem som er forelderen. :)

Det er jo vanskelig, særlig for førstegangsfødene, å vite hvem man skal høre på, og mange kan nok ha god nytte av strenge råd, siden mange ikke burde hatt barn, eller sliter med å gjøre det som er best.
Den igjen, er det jo mange som gjør det som er best for barnet, selv om det kanskje ikke er det helsesøster mener er rett.
Helsesøster skal egentlig følge anbefalinger fra Helsedirektoratet, akkurat som alt annet helsepersonell.
Helsesøsteryrket er nok litt lettere å implementere egne meninger og erfaringer i, så da må vi foreldre være ydmyke og lytte på råd, men også være trygge nok på oss selv til å ikke la oss "knekke" om vi gjør noe annet enn det hs anbefaler.
Vi må bare passe oss så vi ikke blir slike som hardnakket hevder at "JEG vet hva som er best for mitt barn, for jeg er moren hennes/hans."
Det er fort gjort å ikke se lenger enn sin egen nese da, og det er barna som får problemene. ;)

Hadde en helsesøster til eldste som var forferdelig. Hun mente at alt hun sa var riktig, og alt jeg gjorde var feil. Var nedfor etter hver time på helsestasjonen. Hun fikk faktisk sparken etter hvert, pga mye påståelighet og usaklighet (henviste flere barn til sykehus fordi hun hevdet at de hadde kreft, som et eksempel).
Helsesøster vi har nå er fantastisk! Gir råd og kommer med anbefalinger, men er samtidig tydelig på at vi kjenner barnet best og at vi skal følge magefølelsen vår. Hun tar seg god tid, og er faglig veldig flink. Mini her ble født prematur, og vår hs har jobbet på nyfødt intensiv, så hun skjønner også hva og hvilke utfordringer det kan være å ha et fortidligfødt barn.. Det er absolutt ikke en selvfølge at hs gjør, har jeg erfart.

Når helsesøster "maser" så virker det som om hun oppdager det selv at hun blir litt "gjør sånn og sånn", og slenger på "men jeg bestemmer jo ikke hva dere skal gjøre, det er opp til dere". ;)

Tror noen blir litt ivrige. :P

Har lyttet til hs, men så absolutt fulgt min egen magefølelse. Blir sjokkert når jeg hører historiene til enkelte om konkrete ting hs faktisk har sagt!! En ting er om man føler at hs syns sånn-og-sånn, men når kvinner kommer med konkrete stygge, påståelige og påtvungne metoder blir jeg målløs og lurer på hvorfor disse kvinnene har fått jobben

Har egentlig aldri fått noe særlig råd av HS jeg. Har bare vært hyggelig å prate med henne :) hun syntes kanskje jeg burde trappe ned puppinga etterhvert, men har aldri prøvd å bestemme noe. Men jeg har jo vært heldig og ikke hatt noe utfordringer heller

Første helsesøsteren vi hadde var nok litt sånn. Hun ville gjerne at vi skulle følge alle råd hun kom med, og hun ble igrunn både sur og tverr da hun skjønte at vi ikke gjorde det. Hun lagde problemer vi ikke hadde, for å kunne hjelpe oss. Feks " hvordan er det med forholdet til mannen da?" Om jeg da svarte at det merkes jo at man har fått barn og ting endrer seg litt, at man kan bli frustrert på hverandre og være uenige om hvordan man gjør ting." Da ville hun ha oss til samtaler sammen og snakket om familievernkontoret osv. Altså, vi var ikke helt der.

Vi har hatt en helsesøster som knapt nok visste noenting om barn, og ei som har vært flink til å gi råd, men også spørre hva vi synes er best.
Hun gir heller rettledning, men vet hvem som er forelderen. :)

Det er jo vanskelig, særlig for førstegangsfødene, å vite hvem man skal høre på, og mange kan nok ha god nytte av strenge råd, siden mange ikke burde hatt barn, eller sliter med å gjøre det som er best.
Den igjen, er det jo mange som gjør det som er best for barnet, selv om det kanskje ikke er det helsesøster mener er rett.
Helsesøster skal egentlig følge anbefalinger fra Helsedirektoratet, akkurat som alt annet helsepersonell.
Helsesøsteryrket er nok litt lettere å implementere egne meninger og erfaringer i, så da må vi foreldre være ydmyke og lytte på råd, men også være trygge nok på oss selv til å ikke la oss "knekke" om vi gjør noe annet enn det hs anbefaler.
Vi må bare passe oss så vi ikke blir slike som hardnakket hevder at "JEG vet hva som er best for mitt barn, for jeg er moren hennes/hans."
Det er fort gjort å ikke se lenger enn sin egen nese da, og det er barna som får problemene. ;)
Veldig enig i alt :)

Jeg har gitt opp hele helssesøster :( syns det har vært et evig mas siden lille kom.... Mulig jeg er blind men jeg og mannen ser begge at lille følger egen kurve, er blid, fornøyd, sover, spiser og fyller bleiene så vi er ikke bekymret... Helsesøster derimot mener alt er galt.... Jeg ammer feil, gir for mye og for lite mme annenhver uke, vi blymrer oss ikke nok. Hu mente lille hadde kolikk fordi hun gråt sist vi var der.... Det var den ene gangen hu gråt den uka :p hu er ellers veldig fornøyd :) har null tillit til henne... Føler hun leiter etter noe å påpeke hver gang vi er der....

Hs er der ikke i hverdagen så helt klart hun ikke bestemmer. I løpet av 14 mnd har vi vært hos tre stk og da mister jeg litt vitsen for du må begynne på nytt såpass mange ganger

Vi hadde en HS som oppførte seg som en skikkelig megge. Hun var ufin mot barnet, og jeg byttet derfor HS. Etter det har jeg vært veldig fornøyd. HS skal ikke bestemme og få mødre til å føle seg mislykket. En ting er å være frekk mot meg, men når hun er slem mot barnet da koker det for meg altså! Si i fra og bytt HS.

Hadde en eldre dame som ble pensjonert etter noen få mnd etter jeg hadde født. Hun kunne være en liten utfordring ;)
F.eks da lillemann bestemte seg for å ikke ta puppen mer da han var 4 mnd, så fikk jeg høre at det var så trasig at jeg ikke kunne gi han pupp når det ble sommer og varmt i luften. Måtte si til henne at jeg kunne jo ikke tvinge han til å ta puppen, selv om jeg prøvde flere ganger i døgnet. Pluss at det var nesten ikke mer melk å hente derifra.
Jeg pumpet meg og gav det på flaske.

Hun vi fikk etterpå var heller mer sånn at hun spurte meg om hva jeg følte var rett for ungen og kom heller med råd hvis det var noe jeg lurte på. Hun kommenterte ikke noe på at jeg måtte gi opp ammingen. Hun sa heller at det ble nå folk av mme-barn også ;)

Jeg opplever at helsesøstre er veldig tydelige på hva de mener er riktig, noe som sikkert kan oppfattes som "ordre" av noen. Jeg er veldig trygg på at det er mine barn, og at det er jeg som bestemmer, men syns det er greit at hs sine anbefalinger er så klare. Vår hs er veldig flink, så sist jeg ba om råd, sa jeg: "fortell meg akkurat hva jeg skal gjøre nå", og da gjorde hun det. Jeg kunne så klart valgt å gjøre noe helt annet når jeg kom hjem, men jeg fikk gode råd som jeg fulgte til punkt og prikke, og vips, så var problemet løst. :)

Med nr 2 så hadde jeg en helsesøster som fisket etter problem hos meg fra dag 1, blandet inn psykolog og alt, satt å sa at hun var her for å hjelpe osv, men ønsket at jeg skulle be om avlastnigsfamilie , og meldte meg tilslutt til barnevernet (selv om jeg spurte om hun tenkte å gjøre det å hun svarte nei,,,)
og mente da at de måtte må isllefall hjelpe meg de nærmeste 5 årene ...

Barnevernet kom inn å undersøkte de, såg ikke behov for å sette inn tiltak hvis ikke det var noe jeg ønsket hjelp med ..
Så jadda....

Litt både og, hører på råd, men føler at de egentlig ikke alltid har peiling. F.eks at det er mye bedre å gi Nestlegrøt pga den er ferdig tilsatt vitaminer etc, enn å lage selv. Jeg er ikke enig der, men når hun setter i gang så bare jatter jeg med. Det er litt vanskelig å vite hva som er riktig siden vi er førstegangs, men har gjort research på nett, lest litt, fått noe fra hs og lege, og så må vi bare velge ut det som vi tror er best. Men ja, mye motstridende info som blir gitt.

Og så klart bestemmer ikke hs, men jeg gidder ikke å krangle med henne der og da, men bare gjør det som føles riktig. Men nå er jeg jo ikke kjempeung og usikker lenger, og lar meg ikke pille på nesa. Situasjonen hadde kanskje vært annerledes om jeg var 20, var mye mere naïv da.

Etter å ha hørt fra forskjellige folk om deres helsesøstre så reagerer jeg på at enkelte helsesøstre nærmest opptrer som "sjefen" som bestemmer hva foreldrene skal gjøre med barnet. helsesøstre som nærmest blir sint hvis man ikke følger deres råd og hvor foreldre faktisk følger det helsesøster har sagt pga det?!

Hva tenker du om det? er det OK at helsesøster bestemmer? Hvor mye KAN de bestemme?
Hva er din erfaring? Hvordan var din HS? Hørte du på HS eller fulgte du egen magefølelse?
Jeg har hatt samme følelse fra andre folk at helsesøster skal bestemme.

Jeg bruker hennes råd som veiledning med en kombinasjon av mage følelsen

Føler egentlig ikke hs har bestemt noe eller kommet med så mange råd. De gangene det har kommet råd har jeg tatt de til meg og vurdert dem og gjort opp min egen mening. Etter han ble 6 mnd har det vært forskjellige hs også, så de kjenner jo ikke han eller oss.

Back
Topp