helsesøster skurv

lissiliz

Glad i forumet
Snøkrystallene2021❄️

Hvorfor kommer det nå? Har en på 2 som plutselig får masse og så fjerner vi det, men det blir jo aldri borte. 

Og nå har lillesøster på snart 5 mnd begynt å få det. Æsj er noe dritt. Vet at man kan fjerne det med olje osv men hater slikt kliss. Grer med "lusekam" da. 

Så hvor lenge sitter det der og kommer på nytt. (vet det ikke kommer av urenslighet osv) men hva kommer det egentlig av?

Synd denne ikke ble svart på, lurer på det samme!

Hei! Skurv i hodebunnen kommer av avskalling av døde hudceller. Det er ikke farlig, men kan være lurt å fjerne dersom det legger seg i tykke lag. Kan som du sier fjernes med vanlig olje, evt. salicylolje. Salicylolje må ikke komme inn i øynene. Det finnes også andre produkter på apoteket som du kan spørre etter.Ved bruk av salscylolje skal dette gnis inn i hodebunnen og beholdes på natta over. Neste dag vaskes håret og hår og hodebunn kammes godt. Det kan være lurt å bruke en kam eller børste til å gre hår og hodebunn med hver dag,- selv om barnet har lite hår.

Jeg ble også anbefalt salicylolje på helsestasjonen, men når jeg spurte etter det på apoteket sa hun at hun jeg snakket med ville aldri brukt det på sin egen unge, så jeg kjøpte ikke det. Hun sa at selv de mildeste er veldig sterke, men jeg vet ikke.... Det fantes tidligere et eget produkt mot skurv, men hun samme dama mente at det hadde gått ut av produksjon.

Nå vet jeg ikke om hun på apoteket var i overkant nervøs eller ei, men jeg syns det er rart at det anbefales hvis det er så sterkt? Er ikke ment som kritikk altså, men jeg bare syns det er litt merkelig... 

Vi fikk forresten bort skurven ved å bruke olivenolje og børste forsiktig med kam. Snuppa ble veldig rød av kammen, så vi gjorde det en til to ganger i uka i to-tre uker før det var borte. 

Jeg har brukt salicylolje på begge mine, funka som bare det! Smørte det på før leggetid, og dagen etter med kammen ble nesten alt borte. Gjentok det en gang til etter noen dager, og så ble hodebunnene så fine som bare det. Var barnelegen på helsestasjonen som anbefalte dette, og det ble ikke nevnt noe som helst da jeg kjøpe det på apoteket hverken med Malin eller Tobias.

Vibeke83 skrev:
Jeg har brukt salicylolje på begge mine, funka som bare det! Smørte det på før leggetid, og dagen etter med kammen ble nesten alt borte. Gjentok det en gang til etter noen dager, og så ble hodebunnene så fine som bare det. Var barnelegen på helsestasjonen som anbefalte dette, og det ble ikke nevnt noe som helst da jeg kjøpe det på apoteket hverken med Malin eller Tobias.

Kanskje hun jeg møtte på var litt overnervøs da, hehe :) 

Er ikke så veldig for å bruke slikt på ungene. men altså går det aldri vekk av seg selv evt da? hehe. Ble borte en periode men nå er det kommet tilbake! 

sandra88 skrev:

Vibeke83 skrev:

Kanskje hun jeg møtte på var litt overnervøs da, hehe :) 

Hehe, det er ikke godt å si.
Men jeg "visste ikke bedre" da jeg brukte det på mine ettersom det ikke ble nevnt noe da jeg kjøpte olja, men den gjorde iallefall jobben sin kjapt: for borte ble det!

Back
Topp