Helsepersonell og graviditet

Linemoora

Flørter med forumet
Junilykke 2020 ♡
Hei!
Er enkelte ting som jeg lurer litt på. Dere sykepleiere/jobber i helsevesenet, er det noe dere er ekstra forsiktige med når dere er på jobb? Jeg har lest at man bør være forsiktig med å stelle kreftpasienter som nylig har fått cellegiftbehandling. Stemmer dette og hvor lenge etter cellegiftbehandling bør jeg unngå å stelle dem? Eller gjelder det bare i kontakt med urin og kroppsvæsker? Kan jeg bare bruke hansker for å være beskyttet? Legen min sa at jeg ikke trenger å være forsiktig med noenting, men jeg vet ikke om jeg stoler helt på det. Jeg vet at Metotrexat/Metex er heller ikke noe jeg bør administrere/håndtere, men kan jeg stelle disse pasientene? Hvordan skal jeg forholde meg til alt dette? :shy: hvor lenge etter inntak av cellegifttabletter/metotrexattabletter bør jeg avstå fra stell på disse pasientene? jeg kan trygt blande antibiotika? Det har jeg i hvert fall gjort hele helga. Og kan jeg også gå inn på Smitterom eller bør man unngå det? Eventuelt hvilke Smitterom bør jeg holde meg unna? Tunge løft av pasienter kan ikke være farlig så tidlig i svangerskapet? Håper noen har litt erfaring med dette :angelic: tror ikke vi har noen spesielle regler på jobb. Jeg jobber på en korttidsavdeling og der får vi inn mange forskjellige pasientgrupper med mange forskjellige diagnoser og tabletter osv. Mange rare spørsmål, men jeg kverner rundt med disse spørsmålene i hodet ganske ofte på jobb :bored:

Sniker fra april

Jeg jobbet ikke så lenge som gravid før sykemelding, men tunge løft er også farlig i starten mtp morkakerevning etc. Vær forsiktig med veldig smittsomme sykdommer (en influensa er ikke så farlig for deg, men kan være veldig farlig for fosteret). Skulle dere få inn voldelige pasienter ville jeg unngått å gå til dem, i frykt for skade på magen, selv om den enda er godt beskytta :)

Hei. Jeg er sykepleier og har ikke rukket å spurt tillitsvalgt på jobb ang dette enda siden jeg har vært sykemeldt hele svangerskapet. Vil kanskje tro det kommer an på hvor man jobber og hva man evt kan utsettes for, men vet at gravide hos oss må unngå røntgenstråler, pasienter med vannkopper og herpesvirus hvertfall. På denne siden sto det en del nyttig i forhold til spørsmålet ditt ang cellegift. :happy:https://www.helsebiblioteket.no/fag...ika-gravide-ammende-og-andre-spesielle-hensyn

Vær forsiktig med veldig smittsomme sykdommer (en influensa er ikke så farlig for deg, men kan være veldig farlig for fosteret)...

Det er faktisk statistisk litt høyere sannsynlighet for å bli lagt inn eller dø (fortsatt lav sannsynlighet såklart) av influensa om man er syk. Jeg skal ta vaksina så fort jeg bikker 12 uker ☺️

Det er faktisk statistisk litt høyere sannsynlighet for å bli lagt inn eller dø (fortsatt lav sannsynlighet såklart) av influensa om man er syk. Jeg skal ta vaksina så fort jeg bikker 12 uker ☺️

Det der er så rart. De fraråder vaksine i første trimester og på dagen i andre trimester er det liksom trygt? Jeg er skeptisk til det der :)

Det der er så rart. De fraråder vaksine i første trimester og på dagen i andre trimester er det liksom trygt? Jeg er skeptisk til det der :)
Det er trygt i første også. De fraråder det fordi noen alltid vil abortere spontant i første trimester og de vil ikke at folk skal tro det er vaksina som gjør det.

Helsepersonell men ikke sykepleier.
Tror stell av kreftpasienter er greit men du bør unngå å håndtere kroppsvæsker. Når det kommer til smitterom så er det ulik policy på ulike steder. Der jeg jobber er policyen at man bør unngå all smitte man kan, som gravid bør man derfor slippe smitterom og å håndtere blod og diverse fra pasienter med kjent blodsmitte.
Antibiotika skal vel heller ikke være farlig å blande, for gravide kan jo få antibiotika. Er også menge gravide som får tilrettelegging og ender da opp på medisinrommet fordi der er det liten fysisk tungt arbeid.
Men ta kontakt med tillitsvalgt så skal den hjelpe deg med å finne ut hva du har krav på. Sjekk også om det er avtale med bedriftsjormor, de har ofte peiling på hva du kan og ikke kan/bør gjøre

Jeg rr sykepleier, men jobber nå i en barnebolig. Har ikke tunge stell, «farlige» medisiner osv, men vi har litt utagering. Liker ikke tanken på at jeg plutselig kan få et slag i magen. Men håper og tror at de tilrettelegger når jeg er tilbake på jobb igjen :)

Takk for svar alle sammen :happy: hos oss har vi heldigvis mulighet for tilrettelegging ved at jeg kan ha litt kontor og legevisitt. Men jeg kan ikke ha det for ofte, for da skjønner jo resten av gjengen på jobb hva som foregår :dead: så hvis jeg får ansvar for et Smitterom eller må håndtere medikamenter jeg ikke bør håndtere får jeg prøve å finne på en eller annen unnskyldning :shy:

Back
Topp