helsekortet

Melody

Forelsket i forumet
Hei hei frøkner :)
Eg lurte litt på i forhold til detta helsekortet vi får av legen.
Har eg rett te å be om nytt, eller at noe blir tatt bort fra kortet dersom eg vil  ? :)
Eller har noen bett om ønsker for ka som trengs å komme med...?
For helt nederst på helsekortet står det at : opplysningene gis på frivillig basis...
Noen som veit ?

Om det harstor betydning for deg og ditt svangerskap bør det kanskje stå, er det ikke relevant kan du jo be om å få det fjernet...

Syns det blir en sårbar situasjon, og fikk meg sikkert bare en støkk ;)
Fikk melding av ei bekjent som jobber i helsevesenet at ho hadde sett navnet mitt i papirene, og ville gratulere meg, og at ul time var på vei.
Eg syns egentlig dette er litt ekkelt, i og me at dei har taushetsplikt,sant?
Eg vil ikkje at bekjente som jobber på sånne plasser skal vite alt.
Men eg kan heller ta det opp med legen min ka som kan bli gjort :)
takk for svar...

Ho hadde ikke bare sett henvisningen til ultralyden da...?
Helsekortet ditt tror jeg du har med deg hele tiden, er ikke før på føden at det skal gis til noen uten når det føres på ting på kontrollene.... ? Eller tar jeg feil nå?

mollee skrev:
Syns det blir en sårbar situasjon, og fikk meg sikkert bare en støkk ;)
Fikk melding av ei bekjent som jobber i helsevesenet at ho hadde sett navnet mitt i papirene, og ville gratulere meg, og at ul time var på vei.
Eg syns egentlig dette er litt ekkelt, i og me at dei har taushetsplikt,sant?
Eg vil ikkje at bekjente som jobber på sånne plasser skal vite alt.
Men eg kan heller ta det opp med legen min ka som kan bli gjort :)
takk for svar...

Syntes det var uproft av henne. Taushetsplikten har hun ikke holdt nei. Forstår at du syntes det er litt ekkelt. Ta det opp med legen din du, å se hva han/hun sier =)

d e ingen kopi av helse kortet ditt någen plass så hu kan ikje ha sett d, hu må ha sett henvisningen te UL. Å om hu har tatt kontakt me deg uten at hu jobbe på UL avd. å ringte for å gi deg time så har hu brøde taushetsplikten.
Å om hu jobbe på UL avd å ikje har hatt någe me deg å jørr men tilfeldivis såg navne ditt så har hu i teorien ikje låv å lese breve heller......
Så eg hadde sakt i fra te legen din å sport ka du kan jørr for d blir jo litt ekkel om d ska ver sånn...

Nullenusken skrev:
Helsekortet ditt tror jeg du har med deg hele tiden, er ikke før på føden at det skal gis til noen uten når det føres på ting på kontrollene.... ? Eller tar jeg feil nå?

Phu! håper det! da ville eg blitt litt lettere ;) hehe.
Hun jobber på gyn. og har sikkert tatt imot henvisningen fra legen.

Nå har eg vert å snakket med legen ( å hørt hjertelyden på den lille:))
Ingen problem. Hun skal ikkje kunne ha tilgang på noe, det var bare en henvisning som ble sendt til sjukehus/ul.
Så då var det ut av verden ;)
Blir bare litt satt ut når man til tid og annen leser om sånne sjukehustabber med papirer på aveie, elle noen en sjelden gang går igjennom journalane til folk :P
hehe, ikkje paranoid, men hvor masse veit egentlig bekjente om andre ;)

Så bra at du fikk svar på det. :-) Helsekortet skal følge deg hele tiden gjennom svangerskapet. Det finnes ikke kopier noe sted, det er derfor svært viktig å ta vare på det. Lege/jordmor skal notere ned i journalen din det de finner på de ulike kontrollene, men for å ha alle funn samlet på et sted, er det helsekortet som gjelder. Legen har jo en journal på deg, jordmor en annen. 

De som jobber på sykehus og sånt har taushetsplikt, også ovenfor venner og bekjente. Taushetspliktet gjelder både på jobb og når du er hjemme, den gjelder også etter at du eventuelt har sluttet i jobben. Den følger deg for alltid. Brudd på taushetsplikten kan resultere i sparken.

Jeg jobber selv på et offentlig kontor og er i kontakt med mye personsensitiv informasjon. Er ikke alltid like lett å holde tett når jeg behandler opplysninger om noen kjente, men jeg har ikke noe valg. Jeg har signert på at jeg skal gjøre alt jeg kan for å forhindre at den informasjonen kommer til noen andre enn de som skal ha den.

Phu/Famy skrev:
d e ingen kopi av helse kortet ditt någen plass så hu kan ikje ha sett d, hu må ha sett henvisningen te UL. Å om hu har tatt kontakt me deg uten at hu jobbe på UL avd. å ringte for å gi deg time så har hu brøde taushetsplikten.
Å om hu jobbe på UL avd å ikje har hatt någe me deg å jørr men tilfeldivis såg navne ditt så har hu i teorien ikje låv å lese breve heller......
Så eg hadde sakt i fra te legen din å sport ka du kan jørr for d blir jo litt ekkel om d ska ver sånn...

Helt enig her! 

Men her hos oss så har jordmora en del av helsekortet, og æ resten.. Men hos oss så e fødeavdeliga kor jordmødrene holde til ikke på samme plass som kor man får UL, så hos oss ville det vært umulig..

Men trur nok ho har brøtte taushetsplikta si ja.. 
Og du burde snakke med legen din, men kanskje også med den bekjente av deg. Og si ka du mente om det, og at det e nåkka ho ikke burde fortsette med.. For det kan ho miste jobbe sin for.. 

Nullenusken skrev:

Her tar jordmor kopi av helsekortet etter hver kontroll så de hele tiden har en oppdatert kopi i systemet dersom man mister det.

Back
Topp