helsekort for gravide- og forklaringer.

En tråd i 'Februar 2017' startet av turteldue, 3 Jun 2016.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. turteldue Forumet er livet VIP

Slik så i hvertfall det ut tidligere, fult mulig det fremdeles ser slikt ut nå også.

sånn ca sånn ser det ut.
    og de forskjellige forklaringene her:
    SM

Siste menstruasjon

Termin

Antatt dato for fødsel

Uke

Hvor langt på vei en er. Angis i fullgått uke + dager på vei

+

Spor funnet

-

Ingen funn

Alb

Albumin (protein) i urinen

BT

Blodtrykk

Hb

Hemoglobinmengde i blodet ( blodprosent, prøve på evt. anemi)

Gyn.us

Skjedeundersøkelse

Luesprøve

Syfilisprøve

HIV

HIV -test

AB0

Blodprøve, blodtyper og rhesus klassifisering.

Med.

Medikamenter

Cyt.pr.

Celleprøve fra livmorhalsen

Fl

Fosterlyd (fosterets hjerteslag) pr. minutt

Leie

Hvordan fosteret ligger

S

Seteleie (fosteret har enden ned) + F for festet eller B for bevegelig

H

Hodeleie (fosteret står på hodet) + F for festet eller B for bevegelig

T

Tverrleie (Fosteret ligger på tvers) + F for festet eller B for bevegelig

Fundus

Øverste del av livmoren

Symfyse

"Skambeinet"

S/F

Symfysefundus mål. Antatt cm fra øvre del av "skambeinet" til toppen av livmoren. Angis i cm, og noteres inn i digrammet på helsekortet.

Uterus

Livmor

Ex.u.

Svangerskap utenfor livmora

SMU

Urin tatt midt under vannlatingen ( midt stråle urin)

Nil

Intet unormalt

Ødem

Hovenhet pga vannansamlinger i kroppen

Para O

Kvinne som ikke har født tidligere

Primagravida

Første svangerskap

SGA

Liten i forhold til fosteralderen - for lav vekt

Blodprøver en tar på første legekontroll ca i uke 8-13 kommer litt ann på legen og litt ann på om en har behov for sykemelding tidlig i svangerskapet eller ikke.

Men noen av dem er HIV, hepatitt, rubella (rødehunder), jernverdier og blodprosent og blodtype spesifisering- jeg husker ikke om det er noen flere men fult mulig det er.

• Liker Liker x 1
    Last edited: 3 Jun 2016
  2. Kokos Flørter med forumet

Det ble laget er nytt skjema (var det i fjor tro). Noen små endringer (feks far/medmor).

3. Kokos Flørter med forumet

Her er det nye!

Se også at spørsmål om religion er tatt ut.

4. turteldue Forumet er livet VIP

alikevel er det de samme forkortelsene ;-) men jeg mente de hadde lagd nytt men fant det ikke når jeg leitet... ;-)

• Liker Liker x 1
  5. MammaTilN<3 Glad i forumet Aprilbarna`15

AB0 er ei blodprøve, men kanskje greit å legge til at det er blodtype og rhesustesting? :)

• Liker Liker x 1
  6. turteldue Forumet er livet VIP

det skal jeg...

7. Kokos Flørter med forumet

Jaja. Essensen er lik [emoji5]

• Liker Liker x 1
  8. turteldue Forumet er livet VIP

absolutt!! og var knall å se det nye skjemaet... :) .gleder meg til å gå rundt med det i vesken-

• Liker Liker x 1
  9. Solblom Glad i forumet

Hvordan oppbevarer dere helsekortet? Har dere det i en konvolutt eller plastmappe? Kanskje sammen med andre papirer som fåes underveis? Jeg husker ikke hva jeg gjorde sist gang, er jo 9 år siden nå...

10. Eliz92 Forumet er livet Marsboere 2020 Marsmellows-15 Februarhjertene2017 Januar 2017 Februarlykke 2015 Februarbarna 2020

Hadde den i en plastlomme sist :p denne gangen har jeg ikke vært å fått det enda

11. mrs.g Glad i forumet

Er det meningen man skal ha med seg helsekortet overalt man drar?

12. Mamma-03-06-13-17 Forumet er livet

Jeg fikk med en plastlomme med trykk-knapp sist. Veldig greit så slipper det å bli ødelagt.

13. VeJe Betatt av forumet

Hei. Jeg fikk det gamle helsekortet. Tror de bruker opp et lager av den eldre utgaven:p Men "same shit". Vi får det i en plastfolder sammen med all type informasjon som anbefales for gravide og som gjelder for oss som tilhører dette sykehuset osv. Kjekt å ha alt samlet på et sted. Her har jeg også satt inn svarbrevet etter typetestingen av blodet, samt resultat på øvrige prøver som tas i denne forbindelse.

14. Solblom Glad i forumet

Jeg fikk bare et løst ark.. Så glemte jeg det da jeg hadde min første svangerskapskontroll og da fikk jeg 2 nye skjema, også løsark.. Må nok ut å kjøpe meg ei plastlomme etc

15. myfirstaug2014 Elsker forumet Augustmødrene 2014 Februarhjertene2017

Jeg hadde og alle papirene samlet i en plastmappe. Helsekort og blodprøvesvar. Man skal ha det med på alle kontroller og ei venninne av meg sa det skulle være med overalt. Jeg legger det igjen hjemme til vanlig.

Sist fødte jeg i uke 35 og var utenbys da vannet gikk og hadde ikke med helsekortet. Det var dumt :p Så skal nok ha det med meg overalt når jeg har passert uke 30 denne gangen :p

16. Braga Glad i forumet

La det i en plastmappe. Her har jeg timekort, informasjon om ultralyden også liste over når ting må gjøres som jeg skal lage.

17. Knøttet2017 Glad i forumet Novemberbarna 19 Oktoberlykke 2019 Februarhjertene2017

Har det i en plastmappe som jeg fikk av legen, han sa: "også er du så heldig at staten spanderer ei slik plastmappe." ;)

• Morsom Morsom x 1
  18. Braga Glad i forumet

Whaat??? :p
    Det spanderte ikke staten på meg!!
    *fornærmet skattebetaler* :D

• Liker Liker x 2
  19. Solblom Glad i forumet

På mitt legekontor/jordmor spanderer ikke staten plastmapper på oss, men kjøpte ei på Nille til Kr 10,- ;-)

• Liker Liker x 1
  20. Knøttet2017 Glad i forumet Novemberbarna 19 Oktoberlykke 2019 Februarhjertene2017

Nesten så jeg føler meg litt heldig her :p
    Lilla og fin er den :rolleyes:

• Liker Liker x 1

Del denne siden