helsekort for gravide- og forklaringer.

turteldue

Forumet er livet
VIP
Slik så i hvertfall det ut tidligere, fult mulig det fremdeles ser slikt ut nå også.
helsekortet.JPG


sånn ca sånn ser det ut.
og de forskjellige forklaringene her:
SM

Siste menstruasjon

Termin

Antatt dato for fødsel

Uke

Hvor langt på vei en er. Angis i fullgått uke + dager på vei

+

Spor funnet

-

Ingen funn

Alb

Albumin (protein) i urinen

BT

Blodtrykk

Hb

Hemoglobinmengde i blodet ( blodprosent, prøve på evt. anemi)

Gyn.us

Skjedeundersøkelse

Luesprøve

Syfilisprøve

HIV

HIV -test

AB0

Blodprøve, blodtyper og rhesus klassifisering.

Med.

Medikamenter

Cyt.pr.

Celleprøve fra livmorhalsen

Fl

Fosterlyd (fosterets hjerteslag) pr. minutt

Leie

Hvordan fosteret ligger

S

Seteleie (fosteret har enden ned) + F for festet eller B for bevegelig

H

Hodeleie (fosteret står på hodet) + F for festet eller B for bevegelig

T

Tverrleie (Fosteret ligger på tvers) + F for festet eller B for bevegelig

Fundus

Øverste del av livmoren

Symfyse

"Skambeinet"

S/F

Symfysefundus mål. Antatt cm fra øvre del av "skambeinet" til toppen av livmoren. Angis i cm, og noteres inn i digrammet på helsekortet.

Uterus

Livmor

Ex.u.

Svangerskap utenfor livmora

SMU

Urin tatt midt under vannlatingen ( midt stråle urin)

Nil

Intet unormalt

Ødem

Hovenhet pga vannansamlinger i kroppen

Para O

Kvinne som ikke har født tidligere

Primagravida

Første svangerskap

SGA

Liten i forhold til fosteralderen - for lav vekt




Blodprøver en tar på første legekontroll ca i uke 8-13 kommer litt ann på legen og litt ann på om en har behov for sykemelding tidlig i svangerskapet eller ikke.

Men noen av dem er HIV, hepatitt, rubella (rødehunder), jernverdier og blodprosent og blodtype spesifisering- jeg husker ikke om det er noen flere men fult mulig det er.
 
Last edited:
Det ble laget er nytt skjema (var det i fjor tro). Noen små endringer (feks far/medmor).
 
81e57c3b6f3364569b6bf3888bb6e0cb.jpg

Her er det nye!

Se også at spørsmål om religion er tatt ut.
 
alikevel er det de samme forkortelsene ;-) men jeg mente de hadde lagd nytt men fant det ikke når jeg leitet... ;-)
 
Hvordan oppbevarer dere helsekortet? Har dere det i en konvolutt eller plastmappe? Kanskje sammen med andre papirer som fåes underveis? Jeg husker ikke hva jeg gjorde sist gang, er jo 9 år siden nå...
 
Hadde den i en plastlomme sist :p denne gangen har jeg ikke vært å fått det enda
 
Er det meningen man skal ha med seg helsekortet overalt man drar?
 
Jeg fikk med en plastlomme med trykk-knapp sist. Veldig greit så slipper det å bli ødelagt.
 
Hei. Jeg fikk det gamle helsekortet. Tror de bruker opp et lager av den eldre utgaven:p Men "same shit". Vi får det i en plastfolder sammen med all type informasjon som anbefales for gravide og som gjelder for oss som tilhører dette sykehuset osv. Kjekt å ha alt samlet på et sted. Her har jeg også satt inn svarbrevet etter typetestingen av blodet, samt resultat på øvrige prøver som tas i denne forbindelse.
 
Jeg fikk bare et løst ark.. Så glemte jeg det da jeg hadde min første svangerskapskontroll og da fikk jeg 2 nye skjema, også løsark.. Må nok ut å kjøpe meg ei plastlomme etc
 
Jeg hadde og alle papirene samlet i en plastmappe. Helsekort og blodprøvesvar. Man skal ha det med på alle kontroller og ei venninne av meg sa det skulle være med overalt. Jeg legger det igjen hjemme til vanlig.

Sist fødte jeg i uke 35 og var utenbys da vannet gikk og hadde ikke med helsekortet. Det var dumt :p Så skal nok ha det med meg overalt når jeg har passert uke 30 denne gangen :p
 
Hvordan oppbevarer dere helsekortet? Har dere det i en konvolutt eller plastmappe? Kanskje sammen med andre papirer som fåes underveis? Jeg husker ikke hva jeg gjorde sist gang, er jo 9 år siden nå...

La det i en plastmappe. Her har jeg timekort, informasjon om ultralyden også liste over når ting må gjøres som jeg skal lage.
 
Hvordan oppbevarer dere helsekortet? Har dere det i en konvolutt eller plastmappe? Kanskje sammen med andre papirer som fåes underveis? Jeg husker ikke hva jeg gjorde sist gang, er jo 9 år siden nå...
Har det i en plastmappe som jeg fikk av legen, han sa: "også er du så heldig at staten spanderer ei slik plastmappe." ;)
 
Back
Topp