helicobacter

hakkamakka

Forumet er livet
VIP
noen som har erfaring med den bakterien her ?

nja, jeg har ikke hatt magesår.. men de fant ut at jeg hadde den bakterien . .vært veldig dårlig med kvalme og vondt i magen.. begynte på penicilin kur, er vel 1 måned siden nå. men nå den siste uka har kvalmen kommet tilbake. er det vanlig at 1. kuren ikke tar det? jeg er livredd for å bli sendt til gatroskopi igjen !! 

Jeg vet bare at Helicobacter Pylori er den bakterien som forårsaker magesår, og at veldig mange har den bakterien.
Men den kan sikkert forårsake masse annet og.
Finnes sikkert flere Helicobacter-bakterier.

Hender jo at penicillinen ikke virker. Kan hende du får ny kur med annen antibiotika da.
Hvis de vet hva du har, så er det ikke sikkert du må på gastroscopi igjen da, kan hende de bare prøver en sterkere kur.
Er det ekkelt/vondt på gastroscopi? Har vært med å sett på det, og det ser kjempeekkelt ut!

ja, de kalte den magesårbakterie. men det hadde ikke blitt magesår. 

ja, det var veldig ekkelt. det er det verste jeg har vært med på !! jeg brekte meg og spydde som en gris. måtte bare bli liggende der i mitt eget spy til de var ferdige. usj. men jeg klarte å ta meg sammen slik at det var fort gjort da. men det verste var egentlig luftsmertene etterpå, jeg hadde så vondt at tårene spruta. og jeg anser meg selv som en med høy smerteterskel, men fytti !! jeg føder heller en gjeng med unger enn å gjøre det der igjen. 

Hmm, utifra det jeg har lest så skal man ikke ha bare en penicilin-kur men en hestekur av mange forskjellige bakterier.. En i familien har det og h*n har ikke magesår, men brekker seg MYE, mye kvalm og generelt dårlig i magen.. Der er det påvist bakterien.. 

Den kan forsake mange forskjellige symptomer, spørs hvor hardt man er rammet.. 
Den er livslag bakterie, men den MÅ ikke lage plager.. 

Du kan ha fått den i deg som barn.. 

og, den lager seg en hinne den lever i, slik at den kan leve i magesyren.. En sleip bakterie! :/

Her er det som står om behandling hos folkehelseinstituttet; 

Behandling   

Behandling igangsettes ved påvist ulcus og bakterie. Vanligvis 7-10 dagers trippelbehandling med protonpumpehemmere, amoksicillin og metronidazol. Ved peicillinallergi brukes klaritromycin. Målet for behandlingen er "utryddelse" av bakterien, dvs. manglende påvisning av bakterien etter avsluttet behandling. Tidsaspektet avhenger av diagnostisk metode. Antigen i feces forsvinner ved opphør av infeksjon og er derfor velegnet til behandlingskontroll. Antistoff reduseres signifikant ca. ½ år etter behandling. Pusteprøve viser redusert urease etter 4-12 uker.

Myshild Bergsprekken skrev:
ja, de kalte den magesårbakterie. men det hadde ikke blitt magesår. 

ja, det var veldig ekkelt. det er det verste jeg har vært med på !! jeg brekte meg og spydde som en gris. måtte bare bli liggende der i mitt eget spy til de var ferdige. usj. men jeg klarte å ta meg sammen slik at det var fort gjort da. men det verste var egentlig luftsmertene etterpå, jeg hadde så vondt at tårene spruta. og jeg anser meg selv som en med høy smerteterskel, men fytti !! jeg føder heller en gjeng med unger enn å gjøre det der igjen. 

Tilbø de ikke deg sånn likegyldighetsmedisin? 

Personen i familien min fikk det og husker ingenting fra inngrepet.. 

Jeg har hatt det!

Gikk på medisiner i 3 uker tror jeg, og så gikk det gravdvis over.. Tror jeg gikk på 2 forskjellige medisiner, og at jeg fortsatte med den ene en uke lenger. Husker ikke helt, for det er mange herrens år siden..

Men det gikk over uten noe mer kjas hvertfall!

Behandling   

Behandling igangsettes ved påvist ulcus og bakterie. Vanligvis 7-10 dagers trippelbehandling med protonpumpehemmere, amoksicillin og metronidazol. Ved peicillinallergi brukes klaritromycin. Målet for behandlingen er "utryddelse" av bakterien, dvs. manglende påvisning av bakterien etter avsluttet behandling. Tidsaspektet avhenger av diagnostisk metode. Antigen i feces forsvinner ved opphør av infeksjon og er derfor velegnet til behandlingskontroll. Antistoff reduseres signifikant ca. ½ år etter behandling. Pusteprøve viser redusert urease etter 4-12 uker.

Dette er jo behandlingen ved ulcus, altså mage/tolvfingertarm-sår.
Kan hende det er samme behandling ellers og altså, aner ikke.

Løsa skrev:

Behandling   

Dette er jo behandlingen ved ulcus, altså mage/tolvfingertarm-sår.
Kan hende det er samme behandling ellers og altså, aner ikke.

Ja, det vil jeg tro, for jeg fant det på siden om Helicobacter pylori! :) 

Her er hele linken (den var så lang :P) 

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6039&MainArea_5661=6039:0:15,5078:1:0:0:::0:0&MainLeft_6039=6041:82744::1:6043:47:::0:0

Har google MYE etter det ble påvist i familien! :) hehe

jeg gikk på 2 forskjellige pencillin kurer og en annen pille.. en skikkelig hestekur, jeg var helt slått ut ! samtidig om bakterien hindrer opptak av b12, tar b12 sprøyter.. men nivået stiger aldri.. så har vært i rævva form og kjenner det begynner å gå ned over igjen..

Huff! Nei, da må du bare komme deg til legen igjen! Kanskje de har noe annet lurt å prøve! Huff, håper virkelig du blir kvitt det for kan ikke tenke meg at det er noe godt å ha det sånn! :/ 

Lykke til og god bedring! :)

ja, har legetime til tirsdagen .. og lagt igjen en melding til legen min så kanskje han ringer meg i morra..

Back
Topp