Helgelandssykehuset Sandnessjøen*

Babyverdens redaksjon

Betatt av forumet
⭐️ Babyverden Stab ⭐️
VIP
Telefon: 75 06 52 40
Nettside: http://www.alstahaug.kommune.no/foedeavdelingen.247918.no.html
Adresse:
Prestmarkveien 1, 8800 Sandnessjøen (vis på kartet)

Fødeavdelingen tilbyr følgende typer smertelindring:
- Epidural
- Lystgass
- Akupunktur
- Steriltvannspapler
- Badekar

Sandnessjoen.jpg


Barseltilbud og visittider:
Vi har to fødestuer og fem senger på barsel. Vi tilbyr også familierom.
Vi har ingen visittid, men besøkende oppfordres til å ta hensyn til mors behov for hvile i barseltiden.

Gjennomsnittlig liggetid: 2 døgn

Her finner du Spedbarnsboken: Boken ligger under barnesengene.

Parkering: Fri parkering på sykehusets parkeringsplass.
Antall fødsler i året ca 280.
 
Last edited by a moderator:
fødte nr to her etter god behandling og tur fra brønnøysund grunnet ikke muligheten til å sette epidural. jeg kom dit med 2 cm åpning og en time etter var hun ute, de rakk ikke å legge meg i fødeseng, og heller ikke sette epiduralen til å virke. var der kunn et døgn før jeg dro tilbake til brønnøysund sykehur for ei natt til. følte meg godt tatt vare på der og de var veldig beroligende. =)
 
Noen som har født her den siste tiden og vil dele erfaringer? Både gode og evt dårlige [emoji6] Valget står mlm s.sjøen eller mo, men heller mest mot s.sjøen.
 
Noen som har født her den siste tiden og vil dele erfaringer? Både gode og evt dårlige [emoji6] Valget står mlm s.sjøen eller mo, men heller mest mot s.sjøen.
Fødte der 16. Veldig fornøyd! Kjempeflink jordmor under fødselen. Følte meg helt trygg, og ikke behov for smertestillende. Badekar var digg. Veldig rolig og fint på barsel. Ingen andre fødte samme helg som oss da, så hadde hele avd for oss selv.
 
Fødte der 16. Veldig fornøyd! Kjempeflink jordmor under fødselen. Følte meg helt trygg, og ikke behov for smertestillende. Badekar var digg. Veldig rolig og fint på barsel. Ingen andre fødte samme helg som oss da, så hadde hele avd for oss selv.

Så godt å høre! [emoji4] Håper på samme opplevelse til våren. Sist fødte jeg i Stavanger, da var det ett salig kaos med enormt mange fødende, stappfullt barselhotell og generelt bare slitsom tid på barsel.
 
Fødte på SSJ sykehus i april. De har ett familierom, som vi var så heldige å få. Det var veldig fint å få muligheten til å være sammen på barsel, særlig siden vi kom med helikopter fra Brønnøysund, og dermed verken hadde sted å bo eller noe framkomstmiddel for pappaen. Jordmor var flink og vi hadde god kjemi, og jeg følte meg ivaretatt gjennom fødselen. Vi hadde også et veldig fint barselopphold. Jordmødrene og barnepleierne hadde tid til oss døgnet rundt, vi fikk masse hjelp til amming, og følte ikke noe press på å reise derfra tidlig. Jeg fødte torsdag morgen og vi reiste hjem på søndag formiddag.

Eneste jeg opplevde som litt "negativt": Mattilbudet til far. Pappaen kunne bestille middag opp til føden fra kjøkkenet, men de andre måltidene måtte han kjøpe fra en kantine/kafeteria med svært begrensede åpningstider. (Vi var der over en helg, som gjorde at åpningstidene ikke var noe å skryte av.) Siden pappaen allerede betalte for losji utover det første døgnet etter fødsel, skjønner jeg ikke hvorfor han ikke kunne ha betalt litt mer og heller fått forsyne seg av fødens brødskiver til frokost og kvelds. (Dette var forbeholdt mor.) Det kan hende jeg opplevde det som tungvint fordi vi ikke hadde bil tilgjengelig, så når døgnet går i ett, og en sulten pappa løper ned til en stengt kantine, opplevdes det som unødvendig.

Men kort oppsummert: Alt i alt var vi begge veldig fornøyde med både fødselsopplevelsen og barseloppholdet :)
 
Jeg også har født der nå i april. Enig med frkfiolar, generelt veldig fornøyd med både ivaretaking under fødselen og opphold generelt. Vi hadde bil tilgjengelig slik at pappaen kunne kjøre på butikken og handle seg brød og pålegg og legge i kjøleskapet inne på kjøkkenet, men det hadde vært veldig fint om han kunne ha betalt en slant ekstra og fått spist av maten som stod der til oss mødrene.

Men alt i alt, det ble en super fødsel (mye takket være fantastisk jordmor!) og ett fint opphold i dagene etterpå :)
 
Fødte der med førstemann, det var helt OK. Jordmødrene var veldig «bedrevitende» siden jeg var førstegangsfødende og lo av meg når vi kom inn og jeg sa de måtte sjekke åpningen fordi jeg kjente på meg at jeg var i fødsel. Siden vannet hadde gått ville de ikke sjekke, og jeg hadde ikke spesielt vondt heller, kun tungpustet når riene kom. De var tette men ikke vonde. De sa de ikke ville sjekke meg før jeg hadde så vondt at jeg ikke kunne stå eller snakke. Skikkelig sjakktrekk å si til noen som har informert de om fødselsskrekk. Fikk da panikkanfall og måtte på lystgass for å roe meg ned. De sjekket da åpningen for å være greit. «Oi, her er det 7cm åpning, vil du ha badekar?»
Så ja, stol på egen magefølelse og tving de til å høre etter. Hadde også bedt om ingen studenter av personlige årsaker, men midt i fødselen når jeg var helt borte kom en snikende inn. Følte meg ikke respektert eller hørt på når jeg var der, dessverre. Fødte på natten og dro kl.13 neste dag, ordnet med barsel en annen plas.
 
Noen som har født her den siste tiden og vil dele erfaringer? Både gode og evt dårlige [emoji6] Valget står mlm s.sjøen eller mo, men heller mest mot s.sjøen.

Jeg har født et barn på Mo, og for å si det sånn : Jeg skal til Sandnessjøen denne gang!! Føder heller i bilen enn på Mo igjen...
 
Jeg har født et barn på Mo, og for å si det sånn : Jeg skal til Sandnessjøen denne gang!! Føder heller i bilen enn på Mo igjen...
Jeg er veldig glad jeg valgte Sandnessjøen ja :) Var innlagt på føden nesten to uker totalt før/under/etter fødsel, og ble tatt veldig godt vare på i alle fasene.
 
Jeg er veldig glad jeg valgte Sandnessjøen ja :) Var innlagt på føden nesten to uker totalt før/under/etter fødsel, og ble tatt veldig godt vare på i alle fasene.

Så godt å høre! Født både på Mo og i Mosjøen før, og har hørt MYE bra om Sandnessjøen!
 
I just joined the forum so there are so many things I don't know yet, I hope to have the help of the boards, and I really want to get to know you all on the forum. candy crush soda
 
Så godt å høre! Født både på Mo og i Mosjøen før, og har hørt MYE bra om Sandnessjøen!

Det er jo veldig fint, for jeg har det motsatte. Er ekstremt redd nå når det blir sommerstengte fødeavdelinger på Helgeland og trenger å høre alle positive fødehistorier fra Sandnessjøen.
 
Last edited:
Det er jo veldig fint, for jeg har det motsatte. Er ekstremt redd nå når det blir sommerstengte fødeavdelinger på Helgeland og trenger å høre alle positive fødehistorier fra Sandnessjøen.

Jeg har født i ssj både i 2017 og 2021. Fine fødsler og godt personale.
Fødselen i fjor var en absolutt drømmefødsel, og jeg hadde verdens beste jordmor under forløsningen..!! I tillegg; fikk familierom med dobbeltseng og eget bad, så det hjalp jo på :p
Men det tror jeg er mindre aktuelt å håpe på til sommeren. :p
2017 var en sommerfødsel dog. :)
 
Jeg fødte på sykehuset i Sandnessjøen i november 2022. Er så fornøyd med avdelingen og de ansatte der. Fantastisk gjeng med jordmødre! Hadde en jordmorstudent og en legestudent tilstede også. Veldig kjekt med studenter synes jeg!
 
Back
Topp