Helfo refusjon

Sch88

Andre møte med forumet
Hei! Er det noen her som vet hva som gjelder ift refusjon av utgifter på medisiner ifm ivf behandling? Det er vanskelig å tolke hva de mener inne på helfo sine sider. Det står:
  • Når du/dere har oppnådd egenbetalingssummen på 19 419 kroner (2023), må du/dere sende erklæringen fra legen og originale, spesifiserte kvitteringer på alle dine legemiddelkjøp til Helfo.
  • Kvitteringene må sendes innen seks måneder fra hvert legemiddelkjøp, når egenbetalingssummen er nådd. Dette gjelder selv om du/dere ikke har fått legeerklæring. Ettersend legeerklæringen så raskt som mulig.
Mener de innen seks måneder etter summen er nådd (med kvittering fra hvert legemiddelkjøp) eller 6 måneder etter medisinene er kjøpt? Forstår det som 6 måneder etter summen er nådd, men er skrevet litt klønete og kan hende de mener noe annet. Tar gjerne lenger enn 6 mnd før den summen er nådd

Håper noen har kloke svar til meg

Jeg synes også dette er forvirrende, og innser at jeg allerede har feilet. Har enda ikke nådd taket, men sendte likevel inn kvitteringer fra forrige runde i går, da jeg var redd for at det plutselig skulle ha gått for lang tid. Men tolker det på samme måte som deg, at det er seks måneder etter summen er nådd. Regner med at andre her inne har bedre oversikt!

Jeg er ganske sikker på at de mener fra man begynte forsøket(kjøpte første medisin). Så fort du får Helfo skjema så legger du inn. Jeg samlet opp og sendte etter hver runde.

Jeg har faktisk sendt inn litt og litt bare for å slippe å samle opp :hilarious:

Vi lurte på det samme, veldig utydelig formulert. Hadde ikke sendt inn fortløpende og da vi først sendte inn, var det gått over 6 mnd siden de første kjøpene. De mener heldigvis 6 mnd etter summen er nådd. Vi fikk tilbakebetaling få uker etter kvitteringer og annen dokumentasjon var innsendt, hvor tilbakebetalingen inkluderte kjøpene som var over 6 mnd, altså er det innen 6 mnd fra man går over egenandelen

En annen ting jeg ikke greier å skjønne er om det nullstilles ved nytt kalenderår? Tolker infoen på helsenorge som at det ikke gjør det?

Vi lurte på det samme, veldig utydelig formulert. Hadde ikke sendt inn fortløpende og da vi først sendte inn, var det gått over 6 mnd siden de første kjøpene. De mener heldigvis 6 mnd etter summen er nådd. Vi fikk tilbakebetaling få uker etter kvitteringer og annen dokumentasjon var innsendt, hvor tilbakebetalingen inkluderte kjøpene som var over 6 mnd, altså er det innen 6 mnd fra man går over egenandelen
Takk for svar! Da forstod jeg det riktig, men ja, veldig klønete formulert:rolleyes:

Back
Topp