Heldagsskole

Sikter til at du skrev at de da egentlig har heldagsskole. Tenker at om det blir innført heldagskole så er det ikke så enkelt som at alle slutter 15.00 skolene kan jonlegge opp dette selv[emoji57]

Blir det heldagsskole så må man endre hele skolesystemet vi har i dag og da bør ikke skolene legge dette opp selv.
Ja, i lengden på dagen så har de jo en heldagsskole.
 
Blir det heldagsskole så må man endre hele skolesystemet vi har i dag og da bør ikke skolene legge dette opp selv.
Ja, i lengden på dagen så har de jo en heldagsskole.

Skolene rundt om er som regel avhengig av å kunne styre selv, mye pga buss/skyss av elevene og hensyn til andre skoler og tider i idrettshaller osv. Skolene har forskjellige hensyn de må ta så å pålegge alle skoler å kjøre samme opplegg tror jeg ikke kommer til å skje. Det blir for mye endringer for andre enm skolene selv, jeg tenker derfor at heldagskoler ikke blir så flott som å slutte 15 og unngå lekser, syns i grunn det er for lang dag bare det så skremmende å tenke på at dagene kan bli enda lenger
 
Skolene rundt om er som regel avhengig av å kunne styre selv, mye pga buss/skyss av elevene og hensyn til andre skoler og tider i idrettshaller osv. Skolene har forskjellige hensyn de må ta så å pålegge alle skoler å kjøre samme opplegg tror jeg ikke kommer til å skje. Det blir for mye endringer for andre enm skolene selv, jeg tenker derfor at heldagskoler ikke blir så flott som å slutte 15 og unngå lekser, syns i grunn det er for lang dag bare det så skremmende å tenke på at dagene kan bli enda lenger

Din meninger og tanker, jeg har min ;)
 
For! De trenger ikke ha leksetid nødvendigvis på skolen, men det burde blitt lagt opp med mere repetering.
Å komme hjem fra jobb, lage middag for så å begynne på leksene for så å rase ut dørene på trening osv er stress for barna.. de kan ha leselekse hjemme.. men resten på skolen. De har lange nok dager som d er

Her slutter de mellom 12 og 14. Det er veldig god tid til lekser fram til middag og aktiviteter som ikke er før i 16-17 tiden. Selv om han går/sykler hjem og bruker en halvtime/tre kvarter på det. :)
 
Det hadde vært en stor forskjell for oss akkurat nå som han går i 2.Klasse om de hadde slutta 15 hver dag for da kunne vi droppa SFO helt (noe som hadde vært fint da en SFO plass et omtrent like dyrt som en BHG plass og man får utrolig lite for de pengene). Vi kunne ikke ha gått fra jobb noe før men han kunne gått hjem selv fra skolen hver dag og vært alene en kort stund (han brukte 1! time på å gå hjem sammen med en kompis i dag for eksempel. En tur som i mitt tempo tar 5 min, sannsynligvis masse sosialisering og lek og glede på den turen hjem, så er ikke så bekymra for den tapte leken og sosialiseringen på SFO). Sånn som det er i dag kan han ikke dette de dagene de slutter 13 og 13.30 fordi det blir for lang tid hjemme alene. Etterhvert som som han blir større og SFO ikke lenger er et alternativ vil det jo stille seg annerledes. Men jeg forstår jo at ikke alle med 2.klassinger kan gjøre det på samme måte, snakker kun for meg selv og mitt barn.

Kan ikke uttale meg så mye om lekser. Det tar han toppen 10 min å gjøre og han gjør dem stort sett uoppfordret på egenhånd. Det er no stress selv med aktiviteter på ettermiddagen. Mulig det også blir helt annerledes med åra.

Her kunne vi velge mellom halv og kvart sfo-plass og bruke og betale for kun de få timene vi trengte.
 
Her slutter de mellom 12 og 14. Det er veldig god tid til lekser fram til middag og aktiviteter som ikke er før i 16-17 tiden. Selv om han går/sykler hjem og bruker en halvtime/tre kvarter på det. :)
Jeg er ofte ikke ferdig på jobb før kl 16. Og når en har barn som trenger hjelp til leksene blir det travle ettermiddager
 
Det er jo mange skoler som i dag har leksehjelp etter skoletid. Syns du det er et ok alternativ?

Det var supert for oss. Og det synes jeg de skulle fortsatt med videre opp i klassene. Varte bare til 5.klasse var det vell..
Var så herlig og få han hjem til middag (15.30), og leksene var gjort. Og vi kunne finne på noe kos, eller bare fokusere på lesing, eller gloser ;)
Det var supert, for lekser var ALLTID en kamp :(
Mine har gått på privatskole pga dårlig offentlig skole her vi bor.
Tok dem rett, og slett ut av den skolen, og har ikke angret EN dag :D
 
Min har i år kun leselekse og evt det ham ikke blir ferdig med på skolen
Jeg synes det er helt supert for å være ærlig
 
Jeg er for heldagsskole! Og leksefri. Like muligheter for alle barna Men må bakes inn ett skikkelig måltid midt på dagen da, og en god pause så de får leke (på min sønns skole har de 65 min mat+langfri, kjempegreier)
 
Back
Topp