Heldagsskole

Du får kanskje formulere deg annerledes da, når du insinuerer at foreldre som ønsker heldagsskole ønsker slitene barn og se de mindre det vil jeg kalle spydig, flere en meg som reagerte på det. Sånt gidder ikke jeg å svare, orker nemlig ikke en lang diskusjon om at jeg mener det og du det nå.
Jeg har ikke påstått at grunnskolen alene har skylden i at barna faller ut, men det begynner allerede da. Så en slik påstand trenger ikke jeg å dokumentere for jeg har ikke påstått det. Du påstår at jeg tolker feil jaja det gjør nok du også[emoji849] Jeg skrev at det er nok mer sammensatt enn som så at det var kun barna og foreldre sine skyld at barna falt ut [emoji57]
Sånn ferdig med diskusjonen for min del, jeg har sagt min meningen om akkurat denne saken og jeg vet vi vil aldri bli enige heller.

Det var vanskelig å skaffe dekning for påstandene skjønner jeg. Ettersom du gir deg [emoji85]

Jaja! Du kan mene jeg er spydig som stiller spørsmpl ved motovasjonen for å ønske lenger dager for barna. Det må det være rom for i en diskusjon som dette, jeg hverken påsto eller insinuerte noe som helst, jeg stilte spørsmål, noe du tydeligvis ikke syns noe om. Flere mente det? En som kommenterte det så med mindre du har et hemmelig chatrom her inne så ser jeg heller ikke dekningen for den påstanden.

Min reaksjon her kommer av at du gpr sterkt ut mot norsk skole og kvaliteten på denne uten å vise til kilder, du kommer med påstander om hva jeg mener med mine innlegg, et eksempel: dette med flest gutter som faller av ble ikke nevnt med et ord i mine innlegg, likevel legger du meninger i mine innlegg rundt dette, meninger jeg ikke har.

Ufattelig dårlig diskusjonsevne om du ikke kam argumentere skikkelig for dine meninger uten å pålegge andre meninger de ikke har. Ikke første gang jeg sier dette til deg[emoji51]
 
Det var vanskelig å skaffe dekning for påstandene skjønner jeg. Ettersom du gir deg [emoji85]

Jaja! Du kan mene jeg er spydig som stiller spørsmpl ved motovasjonen for å ønske lenger dager for barna. Det må det være rom for i en diskusjon som dette, jeg hverken påsto eller insinuerte noe som helst, jeg stilte spørsmål, noe du tydeligvis ikke syns noe om. Flere mente det? En som kommenterte det så med mindre du har et hemmelig chatrom her inne så ser jeg heller ikke dekningen for den påstanden.

Min reaksjon her kommer av at du gpr sterkt ut mot norsk skole og kvaliteten på denne uten å vise til kilder, du kommer med påstander om hva jeg mener med mine innlegg, et eksempel: dette med flest gutter som faller av ble ikke nevnt med et ord i mine innlegg, likevel legger du meninger i mine innlegg rundt dette, meninger jeg ikke har.

Ufattelig dårlig diskusjonsevne om du ikke kam argumentere skikkelig for dine meninger uten å pålegge andre meninger de ikke har. Ikke første gang jeg sier dette til deg[emoji51]

Trenger du virkelig dokumentasjon på at det er flest gutter som faller ut av skolen? Følger man med litt i samfunnet så hadde du fått med deg dette for lenge siden. Og siden du mener foreldre og barna har skylden i det så er jo det gutteforeldrene som gjør noe galt eller?
Du går alltid på person derfor orker jeg ikke å diskutere med deg i dag, du tolker å vrir det jeg skriver til noe helt annet alltid. Ja, kanskje det er min skyld, men har i alle fall ikke ork til dette i dag. Jeg mener ikke skolen er helt elendig, men den er ikke for alle barn. Du får mene noe helt annet, og jeg takker ikke for meg fordi jeg ikke kan dokumetere (hva skal jeg dokumetere, du skriver jo selv at grunnskolen også kan være en av årsakene[emoji15]), men fordi jeg orker ikke den kveruleringen i dag. [emoji4]
 
Mot. Synes de små har lange nok skoledager som det er, og jeg liker at hjemmelekser gir meg litt mulighet til å følge med på hva de lærer på skolen.
 
Trenger du virkelig dokumentasjon på at det er flest gutter som faller ut av skolen? Følger man med litt i samfunnet så hadde du fått med deg dette for lenge siden. Og siden du mener foreldre og barna har skylden i det så er jo det gutteforeldrene som gjør noe galt eller?
Du går alltid på person derfor orker jeg ikke å diskutere med deg i dag, du tolker å vrir det jeg skriver til noe helt annet alltid. Ja, kanskje det er min skyld, men har i alle fall ikke ork til dette i dag. Jeg mener ikke skolen er helt elendig, men den er ikke for alle barn. Du får mene noe helt annet, og jeg takker ikke for meg fordi jeg ikke kan dokumetere (hva skal jeg dokumetere, du skriver jo selv at grunnskolen også kan være en av årsakene[emoji15]), men fordi jeg orker ikke den kveruleringen i dag. [emoji4]

Trenger ikke dokumentasjon for det, men du mener jeg har meninger rundt dette, noe jeg ikke nevnte ved et eneste ord.

Jeg ber om dokumentasjon bak påstandene dine ja, spesielt innlegget ditt der du på sarkastisk vis skriver at skolene er så bra at ungene faller ut på videregående, så her ber jeg deg komme med kilder til at det er grunnskolens opplæring som er skyld i frafallet.

Foreldrene og barna har da selvfølgelig skyld de også. hvordan kan du påstå noe annet, dette går på mange ting, press, motovasjon og ikke minst oppmøte, som man må ha for å stå på vitnemålet, jeg sa ikke at foreldrene har skylda ene og alene, jeg skriver at det kan være en like stor faktor i statistikken som andre ting, men igjen velger du å legge ord og meninger i mine innlegg. Ting du tydeligvis klarer å lese mellom linjene, jeg syns selv jeg er rimelig rett fram og klar på meningene, så at du gjentatte ganger (og du gir deg ikke) klarer å mane fram meninger som ikke er der, er for meg helt utrolig. Du skriver gjentatte ganger "og siden du mener" selv om jeg aldri har skrevet at jeg mener det!

Ja med deg går jeg på person i denne diskusjonen, desverre, og ja! Jeg mener desverre for jeg syns det er trist og vil helst ikke gå på person her inne, det er en uting. Men fordi du flere ganger har vridd på innlegg til å bli noe helt annet enn det de var ment som,så blir det slik. dette så vi tydelig i en annen tråd for en tid tilbake, og der var jeg ikke alene om å mene dette heller, kanskje du skal begynne å lese det som står framfor det du har argumenter imot. å diskutere skal være morro og lærerikt, man får fram nye meninger og synspunkter men å diskutere med noen som velger bevisst å ikke se hva som står er meningsløst.
 
Trenger ikke dokumentasjon for det, men du mener jeg har meninger rundt dette, noe jeg ikke nevnte ved et eneste ord.

Jeg ber om dokumentasjon bak påstandene dine ja, spesielt innlegget ditt der du på sarkastisk vis skriver at skolene er så bra at ungene faller ut på videregående, så her ber jeg deg komme med kilder til at det er grunnskolens opplæring som er skyld i frafallet.

Foreldrene og barna har da selvfølgelig skyld de også. hvordan kan du påstå noe annet, dette går på mange ting, press, motovasjon og ikke minst oppmøte, som man må ha for å stå på vitnemålet, jeg sa ikke at foreldrene har skylda ene og alene, jeg skriver at det kan være en like stor faktor i statistikken som andre ting, men igjen velger du å legge ord og meninger i mine innlegg. Ting du tydeligvis klarer å lese mellom linjene, jeg syns selv jeg er rimelig rett fram og klar på meningene, så at du gjentatte ganger (og du gir deg ikke) klarer å mane fram meninger som ikke er der, er for meg helt utrolig. Du skriver gjentatte ganger "og siden du mener" selv om jeg aldri har skrevet at jeg mener det!

Ja med deg går jeg på person i denne diskusjonen, desverre, og ja! Jeg mener desverre for jeg syns det er trist og vil helst ikke gå på person her inne, det er en uting. Men fordi du flere ganger har vridd på innlegg til å bli noe helt annet enn det de var ment som,så blir det slik. dette så vi tydelig i en annen tråd for en tid tilbake, og der var jeg ikke alene om å mene dette heller, kanskje du skal begynne å lese det som står framfor det du har argumenter imot. å diskutere skal være morro og lærerikt, man får fram nye meninger og synspunkter men å diskutere med noen som velger bevisst å ikke se hva som står er meningsløst.

Her er en artikkel om gutter og grunnskolen og står om en kartlegging som er gjort av høyskolen i Hedemark.
https://www.nrk.no/norge/_-guttene-ligger-langt-bak-jentene-i-skolen-1.13101186
Vet du ha din mening om meg, dra inn andre diskusjoner det er helt greit. Jeg lærer enormt mye av diskusjoner, lært masse her inne i mange år. Dessverre ikke av din type diskusjons måte, for som sagt du vrir ting jeg skriver over på noe helt annet, sikkert min feil det også [emoji1303]. Gjorde det senest i ditt siste innlegg nå. Har dessverre liten tro på at du mener dessverre [emoji5]For du klarer ikke å skille sak og person. Jeg er kanskje ikke så dum når vi er enige i de få sakene vi er enige i, er vi uenige så er jeg vist utrolig dum og klarer ikke å diskuterer og har ingen grunnlag for mine meninger[emoji1][emoji1303]
Men heldigvis bare ett forum, at du og andre her inne ikke liker meg for mine meninger er helt greit, det lever jeg godt med.
 
Her er en artikkel om gutter og grunnskolen og står om en kartlegging som er gjort av høyskolen i Hedemark.
https://www.nrk.no/norge/_-guttene-ligger-langt-bak-jentene-i-skolen-1.13101186
Vet du ha din mening om meg, dra inn andre diskusjoner det er helt greit. Jeg lærer enormt mye av diskusjoner, lært masse her inne i mange år. Dessverre ikke av din type diskusjons måte, for som sagt du vrir ting jeg skriver over på noe helt annet, sikkert min feil det også [emoji1303]. Gjorde det senest i ditt siste innlegg nå. Har dessverre liten tro på at du mener dessverre [emoji5]For du klarer ikke å skille sak og person. Jeg er kanskje ikke så dum når vi er enige i de få sakene vi er enige i, er vi uenige så er jeg vist utrolig dum og klarer ikke å diskuterer og har ingen grunnlag for mine meninger[emoji1][emoji1303]
Men heldigvis bare ett forum, at du og andre her inne ikke liker meg for mine meninger er helt greit, det lever jeg godt med.

Som nevnt for nå 3 gang, jeg har ikke sakt noe på at gutter faller oftere ifra enn jenter, det var den generelle linken mellom grunnskolens opplæring og generelt fravær i skolen jeg spurte om.

Min type? At jeg tar deg på at du vrir på andres innlegg og leser ting som ikke står? Kan du ikke gi meg noen eksempler på når jeg har vridd på dine innlegg? Slik du kommer med klare beskyldninger for her nå? Når du går like mye på person som meg. Jeg har gitt deg mange eksempler bak mine beskyldninger og din måte å diskutere på.

Jeg trenger ikke støttespillere her inne, jeg diskuterer og argumenterer min egen mening, om andre er enige eller uenige for være deres sak så nei, du er ikke mer eller mindre dum om vi er enige eller ikke. Igjen! Hvor har du det fra at jeg kaller deg dum? Jeg har ikke en gang sagt du er det, jeg har krotisert måten din å føre en diskusjon på, fordi du ikke diskuterer og argumenterer mot det som står men det du selv leser.
 
Jeg stilte et spørsmål ved det, derfor et "?" Ingen påstand. Man må jo lure når noen ønsker å gjøre dagen lenger for barn som allerede har mer enn nok tid på skolen[emoji85] for å slippe lekser hjemme. Logikken henger jo ikke sammen, tiden som brukes på lekser hjemme skal heller brukes på skolen og derfor får man mer fritid? Hmmm

Ser ikke helt logikken jeg heller.

For meg så hadde heldagsskole betydd å se barna mindre.

Har ikke hatt sfo og har lagt jobbing for både meg og mannen etter hvor lang skoledag han har de ulike dagene. På samme måte som jeg valgte å hente/levere senere ut i fra hvordan vi jobbet.
 
Hvis det kunne vært løst på en god måte for alle som skulle både jobbet og lært der, så er jeg for.
Mister lærerne samarbeidstid og egen tid vil de nok steile, og skal mer fag pakkes inn i dagene til barna tror jeg ikke de siste timene vil gi noe særlig læringsutbytte.
Men, om vi kunne fått flere friminutt, lengre spising og langfriminutt og mer fysisk aktivitet i skolen, kanskje det kunne funka [emoji4]
Det ville ihvertfall vært med på å jevne ut noen forskjeller hvis alle kunne fått hjelp med det de måtte øve på, og ikke bare de med ressurssterke foreldre.
 
For. Så sant det innebærer at ikke noe skolearbeid skal gjøres hjemme
 
Hvis det kunne vært løst på en god måte for alle som skulle både jobbet og lært der, så er jeg for.
Mister lærerne samarbeidstid og egen tid vil de nok steile, og skal mer fag pakkes inn i dagene til barna tror jeg ikke de siste timene vil gi noe særlig læringsutbytte.
Men, om vi kunne fått flere friminutt, lengre spising og langfriminutt og mer fysisk aktivitet i skolen, kanskje det kunne funka [emoji4]
Det ville ihvertfall vært med på å jevne ut noen forskjeller hvis alle kunne fått hjelp med det de måtte øve på, og ikke bare de med ressurssterke foreldre.

Det er jo mange skoler som i dag har leksehjelp etter skoletid. Syns du det er et ok alternativ?
 
Det er jo mange skoler som i dag har leksehjelp etter skoletid. Syns du det er et ok alternativ?

Der jeg har jobbet har det ikke fungert godt nok. Det er mange flere unger med behov for hjelp enn det er plass til på gruppene, og noen som trenger hjelp men som heller vil komme seg fort hjem.
På ungdomstrinnet blir det også vanskelig for enkelte å hjelpe med lekser i noen av fagene.
Det er jo selvfølgelig bedre enn å ikke gi et tilbud, men det har, som sagt, ikke fungert godt nok.
 
Der jeg har jobbet har det ikke fungert godt nok. Det er mange flere unger med behov for hjelp enn det er plass til på gruppene, og noen som trenger hjelp men som heller vil komme seg fort hjem.
På ungdomstrinnet blir det også vanskelig for enkelte å hjelpe med lekser i noen av fagene.
Det er jo selvfølgelig bedre enn å ikke gi et tilbud, men det har, som sagt, ikke fungert godt nok.

Ungdomstrinnet kan jeg ikke si stort på, der har jeg null erfaring, men har selv hatt ansvar for et klassetrinn i leksehjelp, dette var 3 klasse, ble mange barn ja, vi fikk blandede tilbakemeldinger, mange mente det var supert tilbud mens andre mente voksentettheten skullevørt tilsvarende barnehage, så vi har nå kun leksehjelp for 5-7 trinn med 1 voksen pr.Trinn og forutsetning at eleven skjønner leksen selv.
 
Mot. Dagene blir lange nok når de blir voksne.
 
Ungdomstrinnet kan jeg ikke si stort på, der har jeg null erfaring, men har selv hatt ansvar for et klassetrinn i leksehjelp, dette var 3 klasse, ble mange barn ja, vi fikk blandede tilbakemeldinger, mange mente det var supert tilbud mens andre mente voksentettheten skullevørt tilsvarende barnehage, så vi har nå kun leksehjelp for 5-7 trinn med 1 voksen pr.Trinn og forutsetning at eleven skjønner leksen selv.

Blir vanskelig å hjelpe med f.eks fremmedspråk på u.trinn hvis man ikke selv kan språket....
Der jeg er nå er det 1 lærer og 1 miljøarbeider som har ansvar for leksegruppen på 5.-7., og det funker ikke bra nok.
Det er jo alltid meningen at eleven skal forstå leksene sine selv, men det er jo ikke alltid de gjør det selv om det er gjennomgått og jobbet med.
 
Blir vanskelig å hjelpe med f.eks fremmedspråk på u.trinn hvis man ikke selv kan språket....
Der jeg er nå er det 1 lærer og 1 miljøarbeider som har ansvar for leksegruppen på 5.-7., og det funker ikke bra nok.
Det er jo alltid meningen at eleven skal forstå leksene sine selv, men det er jo ikke alltid de gjør det selv om det er gjennomgått og jobbet med.

Nei det er klart, tenkte mer på at elever med spesielbehov tar leksegjennomgang med spes.ped og derfor ikke går inn under leksehjelpen[emoji5]
 
Hvis det kunne vært løst på en god måte for alle som skulle både jobbet og lært der, så er jeg for.
Mister lærerne samarbeidstid og egen tid vil de nok steile, og skal mer fag pakkes inn i dagene til barna tror jeg ikke de siste timene vil gi noe særlig læringsutbytte.
Men, om vi kunne fått flere friminutt, lengre spising og langfriminutt og mer fysisk aktivitet i skolen, kanskje det kunne funka [emoji4]
Det ville ihvertfall vært med på å jevne ut noen forskjeller hvis alle kunne fått hjelp med det de måtte øve på, og ikke bare de med ressurssterke foreldre.

Vel det verste er vel ikke om lærerne steiler.:. Problemet er vel at elevene ikke får god nok undervisning dersom lærerne ikke får gjort jobben sin utenom undervisningstiden. Selvfølgelig kan vi ikke fjerne den tiden. Da må noen andre ha ansvar for fritiden innimellom.

Det du sier her er jo egentlig bare sfo innimellom timene, istedenfor på morgen og ettermiddag. Altså mer tid til lek og et måltid til, men innimellom skoletimene.
Jeg tenker at å være sosial på skolen krever mye også. Det er mye støy og mange barn å forholde seg til. Spesielt for de barna som er mer sensitive enn andre. Så timene senere på dagen vil jeg tro at barna er utslitte. Så jeg tenker ikke dette er en god løsning.

Det vil alltid være store grupper og den oppfølgingen barn kan få av foreldre blir vanskelig å erstatte i en klassesituasjon. Dersom barn ikke blir fulgt opp av foreldrene, så får man sette inn tiltak der, istedenfor å skulle ta alle.
 
Back
Topp