Om det blir innført lengre skoledag på fast basis blir jo konsekvensen at mitt barn også er mer på skolen, mens lærerne mister planleggingstida som lå utenfor elevenes skoletid, ergo må det flere lærere til. Men jeg snakker for elevene når jeg sier nei til lengre skoledag.
i alle fall for barnetrinnet. Har ikke så mye erfaring på u-trinnet, men selv sjuendeklassingene sliter med konsentrasjonen i siste time. Hva er vitsen mer en time til på skolen om den ikke fører til mer læring, mer trivsel? Da syns jeg tiden hadde vært bedre brukt til mer friminutt for de yngste, men det er jo også vanskelig, og fratar dem evt fritid hjemme.
Vi har leksefri skole nå, hadde ikke det før. Vi skal få mer opplæring i hvordan det bør planlegges og jobbes på en leksefri skole, men det jeg kjenner er at jeg ikke er så glad i begrepet leksefritt, for selv vi har lesing hjemme, og kaster elevene bort tida si må de gjøre arbeidet hjemme. De må også øve på gloser og prøver. En lærer foreslo å si lekseredusert, den syns jeg var fin. [emoji23]
Så jeg er mer åpen for leksefritt nå enn jeg var før, men fremdeles syns jeg at godt planlagte og "riktige" lekser er viktig. Som jeg har sagt før, at elever bruker 1-2 timer på leksene syns jeg er hårreisende. Det er ikke slik det skal være. Men jeg syns det er dumt å si at all lekse bør velk.