Heldagsskole

Å ja? Du vet det eller? Du jobber i skolen regner jeg med? Ettersom du kan komme med slike påstander? Grunnskolen i norge gjør det faktisk veldig bra i europasammenheng, vi gjør det også bra på trivsel, skolen jeg jobber på er en av de med best resultater innen trivsel i landet. At mange ikke fullfører videregående kan ikke legges på grunnskolen. Det mener jeg legges på elevene selv og foreldrene, for mange går det på motivasjon og det er ikke slik at de som ikke fullfører misslykkes pga karakterer, selv om det på papiret ser slik ut, fraværet er synderen her, som igjen fører til stryk, noe som nå har blitt mye bedre etter fraværsreglene kom.

Og igjen. Skole til 15, hvordan får man mer fritid av det? Da kunne jo de foreldrene hentet 15 på sfo og da?
Fordi man da ikke har lekser feks=mer fritid;)
 
Om det blir innført lengre skoledag på fast basis blir jo konsekvensen at mitt barn også er mer på skolen, mens lærerne mister planleggingstida som lå utenfor elevenes skoletid, ergo må det flere lærere til. Men jeg snakker for elevene når jeg sier nei til lengre skoledag. :) i alle fall for barnetrinnet. Har ikke så mye erfaring på u-trinnet, men selv sjuendeklassingene sliter med konsentrasjonen i siste time. Hva er vitsen mer en time til på skolen om den ikke fører til mer læring, mer trivsel? Da syns jeg tiden hadde vært bedre brukt til mer friminutt for de yngste, men det er jo også vanskelig, og fratar dem evt fritid hjemme.

Vi har leksefri skole nå, hadde ikke det før. Vi skal få mer opplæring i hvordan det bør planlegges og jobbes på en leksefri skole, men det jeg kjenner er at jeg ikke er så glad i begrepet leksefritt, for selv vi har lesing hjemme, og kaster elevene bort tida si må de gjøre arbeidet hjemme. De må også øve på gloser og prøver. En lærer foreslo å si lekseredusert, den syns jeg var fin. [emoji23]
Så jeg er mer åpen for leksefritt nå enn jeg var før, men fremdeles syns jeg at godt planlagte og "riktige" lekser er viktig. Som jeg har sagt før, at elever bruker 1-2 timer på leksene syns jeg er hårreisende. Det er ikke slik det skal være. Men jeg syns det er dumt å si at all lekse bør velk. :)

Mange konsekvenser, plantiden er etter min mening hellig og tviler sterkt på at flere lærere kommer på banen desverre så det er vel ikke bare barna som til syvende og sist taper på dette.

Har heller ikke erfaring fra ungdomstrinnet så der uttaler jeg meg ikke. Men for barneskolen mener jeg det vil gå ut over elevene, vi har en dag som er lenger pr.uke her og det merkes den dagen. Ingen konsentrasjon desverre, så blir fort utelek i den timen og da er den etter min mening bortkastet.

Jeg er heller ikke glad i leksefritt men jeg er for å redusere megnden ned til pygging før prøver og lesing, fordi jeg mener det er viltog både for elevene og for foreldrene så de ser hva barna gjør og kan følge med på utvikling hjemmefra[emoji5]

Enig i at godt planlagte lekser hadde vært toppen. Jeg lurer også på om de som sier de bruker timesvis har tatt opp dette med læreren og skolen, for slik skal det ikke være.
 
Forskjellen
SFO til 16 så lekser
Heldagsskole til 15 å null lekser

Stor forskjell

Så man kan plutselig hente barna 15 da når det er lenger skole? [emoji23] sorry altså, ikke meningen å være vrang men ser ikke helt greia.

Hva med mellomtrinnet da? 5-7klasse! Hva blir forskjellen der? De har jo ikke sfo, så da blir det en time lenger skole og en time mindre lekser, altså lik fritid etter skolen.
 
Jeg kan ikke noe om dette egentlig. Men hvis heldagsskole er typisk en arbeidsdag lang, og de har litt lenger friminutt og gjør leksene i løpet av dagen så synes jeg det høres bra ut!
Liker tanken på at flere kan unngå SFO og at det blir mer likt for alle. Lik hjelp til leksene også.
Her vi bor har de fri på onsdager de første årene, det liker jeg ikke.
 
Hvorfor ønsker så og si alle å unngå sfo? Her er sfo en flott løsning, med mye frilek, valgfrihet rundt organisert aktivitet som forming og gymlek og servering av ettermiddagsmat.
 
Hvorfor ønsker så og si alle å unngå sfo? Her er sfo en flott løsning, med mye frilek, valgfrihet rundt organisert aktivitet som forming og gymlek og servering av ettermiddagsmat.
Det er ikke alle sfo som holder like god kvalitet dessverre. Men jeg er ikke motstander altså.
 
Det er ikke alle sfo som holder like god kvalitet dessverre. Men jeg er ikke motstander altså.

Veldig synd, for det skal jo være en arena for sosiallæring, noe som er veldig viktig. Vet mange sfo blir mer som oppbevaring og det er trist. Jeg er for mer frilek for ungene på småtrinnet, syns det kan bli for mye pedagogikk og læring i hverdagen, så denne frileken kjemper jeg for[emoji5] hadde vært knall om sfo hadde vært økonomisk støttet fra kommune/stat, da hadde mulighetene for de aller fleste sfo vært mye større.
 
Hvorfor ønsker så og si alle å unngå sfo? Her er sfo en flott løsning, med mye frilek, valgfrihet rundt organisert aktivitet som forming og gymlek og servering av ettermiddagsmat.
Fordi det er stor forskjell i kvalitet
 
Veldig synd, for det skal jo være en arena for sosiallæring, noe som er veldig viktig. Vet mange sfo blir mer som oppbevaring og det er trist. Jeg er for mer frilek for ungene på småtrinnet, syns det kan bli for mye pedagogikk og læring i hverdagen, så denne frileken kjemper jeg for[emoji5] hadde vært knall om sfo hadde vært økonomisk støttet fra kommune/stat, da hadde mulighetene for de aller fleste sfo vært mye større.
Ja, det er synd. Helt enig med deg. Syns ikke pedagogikken trenger å vike da, selv om frileken skal få plass-men alt med måte. Det er fint å kunne spise en klementin uten å måtte telle båtene ;)
 
Ja, det er synd. Helt enig med deg. Syns ikke pedagogikken trenger å vike da, selv om frileken skal få plass-men alt med måte. Det er fint å kunne spise en klementin uten å måtte telle båtene ;)

Haha... der sa du det ja, alt må ikke være læring, små hoder trenger pause til å være barn[emoji5] godt eksempel igrunn[emoji5]
 
Forskjellen
SFO til 16 så lekser
Heldagsskole til 15 å null lekser

Stor forskjell

Eller skole til 14. Lekser til 1430.
Resten fritid.
Heldagsskole til 15/16.
Resten? Mindre tid.
Ikke alle foreldre jobber 8-16 vet du.
 
Eller skole til 14. Lekser til 1430.
Resten fritid.
Heldagsskole til 15/16.
Resten? Mindre tid.
Ikke alle foreldre jobber 8-16 vet du.
Heldagsskole er til 15 som regel
Veldig mange sitter lenger enn 30 min med lekser ;)
Nei alle gjør ikke det men mange
 
Å ja? Du vet det eller? Du jobber i skolen regner jeg med? Ettersom du kan komme med slike påstander? Grunnskolen i norge gjør det faktisk veldig bra i europasammenheng, vi gjør det også bra på trivsel, skolen jeg jobber på er en av de med best resultater innen trivsel i landet. At mange ikke fullfører videregående kan ikke legges på grunnskolen. Det mener jeg legges på elevene selv og foreldrene, for mange går det på motivasjon og det er ikke slik at de som ikke fullfører misslykkes pga karakterer, selv om det på papiret ser slik ut, fraværet er synderen her, som igjen fører til stryk, noe som nå har blitt mye bedre etter fraværsreglene kom.

Og igjen. Skole til 15, hvordan får man mer fritid av det? Da kunne jo de foreldrene hentet 15 på sfo og da?

Skolen i Norge er helt fantastisk, ikke en feil med den og mislykkes barna så er det barna og foreldrene sine skyld[emoji1303]Da vet jeg det, skjønner ikke helt hvorfor skolen stadig da blir snakket om politisk og at de ønsker å gjøre den bedre, den er jo best [emoji23]
 
Skolen i Norge er helt fantastisk, ikke en feil med den og mislykkes barna så er det barna og foreldrene sine skyld[emoji1303]Da vet jeg det, skjønner ikke helt hvorfor skolen stadig da blir snakket om politisk og at de ønsker å gjøre den bedre, den er jo best [emoji23]

Sa jeg den var best? Jeg sa den gjør det bra! Men heldigvis bor vi i et land som ønsker å forbedre det som sllerede er bra fordi det aldrig blir bra nok[emoji5]
 
Sa jeg den var best? Jeg sa den gjør det bra! Men heldigvis bor vi i et land som ønsker å forbedre det som sllerede er bra fordi det aldrig blir bra nok[emoji5]

Ja, du skrev vel egentlig det ja. Var i alle fall ikke skolen sin feil at de unge falt ut av skolen og spesielt gutter da. Var oss foreldre, da spesielt gutte foreldrene da siden det er flest gutter og barna selv som hadde skylden i det, mens politikere og forskere mener det er mer sammensatt enn som så. Så da må du mene da at skolen er best og trenger ingen endringer da [emoji4]
Du skal selvfølgelig få lov til å mene det, vi er nok uenig her [emoji5]
 
Ja, du skrev vel egentlig det ja. Var i alle fall ikke skolen sin feil at de unge falt ut av skolen og spesielt gutter da. Var oss foreldre, spesielt gutte foreldrene og barna selv som hadde skylden i det, mens politikere og forskere mener det er mer sammensatt enn som så. Så da må du mene da at skolen er best og trenger ingen endringer da [emoji4]
Du skal selvfølgelig få lov til å mene det, vi er nok uenig her [emoji5]

Hvorfor har du så stort behov for å legge ord i min munn? Hvor har jeg skrevet det du her påstår?

Jeg skriver at på videregående skole er det mange som faller fra, selvfølgelig har noen av tilfellene med manglende opplæring i grunnskolen, men mange faller av pga økt fravær, noe som igjen kan komme av faser i livet, press, manglende oppfølging fra foreldre, manglende motovasjon og selvfølgelig manglende oppfølging fra skolen. Mange grunner, men ikke ene og alene grunnskolen som har feilet i den generelle opplæringen, vil du legger fram kilder på disse påstandene om du virkelig mener at det er grunnskolen som er skyldig her.

Så syns jeg du skal stoppe med disse tolkningene dine, du mente jeg var spydig lenger opp her, hva er du nå mener du? Som legger påstander under mitt navn uten dekning for det.
 
Hvorfor har du så stort behov for å legge ord i min munn? Hvor har jeg skrevet det du her påstår?

Jeg skriver at på videregående skole er det mange som faller fra, selvfølgelig har noen av tilfellene med manglende opplæring i grunnskolen, men mange faller av pga økt fravær, noe som igjen kan komme av faser i livet, press, manglende oppfølging fra foreldre, manglende motovasjon og selvfølgelig manglende oppfølging fra skolen. Mange grunner, men ikke ene og alene grunnskolen som har feilet i den generelle opplæringen, vil du legger fram kilder på disse påstandene om du virkelig mener at det er grunnskolen som er skyldig her.

Så syns jeg du skal stoppe med disse tolkningene dine, du mente jeg var spydig lenger opp her, hva er du nå mener du? Som legger påstander under mitt navn uten dekning for det.

Du får kanskje formulere deg annerledes da, når du insinuerer at foreldre som ønsker heldagsskole ønsker slitene barn og se de mindre det vil jeg kalle spydig, flere en meg som reagerte på det. Sånt gidder ikke jeg å svare, orker nemlig ikke en lang diskusjon om at jeg mener det og du det nå.
Jeg har ikke påstått at grunnskolen alene har skylden i at barna faller ut, men det begynner allerede da. Så en slik påstand trenger ikke jeg å dokumentere for jeg har ikke påstått det. Du påstår at jeg tolker feil jaja det gjør nok du også[emoji849] Jeg skrev at det er nok mer sammensatt enn som så at det var kun barna og foreldre sine skyld at barna falt ut [emoji57]
Sånn ferdig med diskusjonen for min del, jeg har sagt min meningen om akkurat denne saken og jeg vet vi vil aldri bli enige heller.
 
Back
Topp