Heldagsskole

Hvordan fungerer dette i praksis? Sånn mtp lærertettheten? Plantid osv? Ser ikke helt noen logisk løsning for hvordan en heldagskole fungerer[emoji51]

Fungerer slik at lærerne har færre/ingen planleggingstimer de dagene elevene er på skolenx og en opphopning de dagene elevene er der. Ikke noen forskjell i forhold til lærertetthet.
 
Montesorriskoler har heldagsskole, det går helt supert
Tror du virkelig det er for å se barna mindre? Blir litt satt ut av at du i det hele tatt skriver dey

Jeg stilte et spørsmål ved det, derfor et "?" Ingen påstand. Man må jo lure når noen ønsker å gjøre dagen lenger for barn som allerede har mer enn nok tid på skolen[emoji85] for å slippe lekser hjemme. Logikken henger jo ikke sammen, tiden som brukes på lekser hjemme skal heller brukes på skolen og derfor får man mer fritid? Hmmm
 
Fungerer slik at lærerne har færre/ingen planleggingstimer de dagene elevene er på skolenx og en opphopning de dagene elevene er der. Ikke noen forskjell i forhold til lærertetthet.

Høre virkelig slitsomt og rotete ut, mener vi har snakket om dagene og sammenlignet før og husker jeg fikk litt sjokk over arbeidsmengden din. Hvis dette er enda en av konsekvensene for en slik skole er jeg enda mer imot[emoji57]
 
Jeg stilte et spørsmål ved det, derfor et "?" Ingen påstand. Man må jo lure når noen ønsker å gjøre dagen lenger for barn som allerede har mer enn nok tid på skolen[emoji85] for å slippe lekser hjemme. Logikken henger jo ikke sammen, tiden som brukes på lekser hjemme skal heller brukes på skolen og derfor får man mer fritid? Hmmm
Det er snakk om en times tid mer, slippe sto for mange da og ingen lekser
 
Det er snakk om en times tid mer, slippe sto for mange da og ingen lekser

Slippe sfo? (Usikker på om det er det du skulle skrive) men uansett 1 time lenger gjør ikke at barna slipper sfo. Mange er der til 4-5 tiden. Ser heller ikke hvordan man på den timen skal rekke lenger lunsj, mer friminutt og null lekser[emoji57] henger liksom ikke helt sammen noe av det. Nå tenker jeg litt konsekvenser for lærerne også.
 
Høre virkelig slitsomt og rotete ut, mener vi har snakket om dagene og sammenlignet før og husker jeg fikk litt sjokk over arbeidsmengden din. Hvis dette er enda en av konsekvensene for en slik skole er jeg enda mer imot[emoji57]

Om det blir innført lengre skoledag på fast basis blir jo konsekvensen at mitt barn også er mer på skolen, mens lærerne mister planleggingstida som lå utenfor elevenes skoletid, ergo må det flere lærere til. Men jeg snakker for elevene når jeg sier nei til lengre skoledag. :) i alle fall for barnetrinnet. Har ikke så mye erfaring på u-trinnet, men selv sjuendeklassingene sliter med konsentrasjonen i siste time. Hva er vitsen mer en time til på skolen om den ikke fører til mer læring, mer trivsel? Da syns jeg tiden hadde vært bedre brukt til mer friminutt for de yngste, men det er jo også vanskelig, og fratar dem evt fritid hjemme.

Vi har leksefri skole nå, hadde ikke det før. Vi skal få mer opplæring i hvordan det bør planlegges og jobbes på en leksefri skole, men det jeg kjenner er at jeg ikke er så glad i begrepet leksefritt, for selv vi har lesing hjemme, og kaster elevene bort tida si må de gjøre arbeidet hjemme. De må også øve på gloser og prøver. En lærer foreslo å si lekseredusert, den syns jeg var fin. [emoji23]
Så jeg er mer åpen for leksefritt nå enn jeg var før, men fremdeles syns jeg at godt planlagte og "riktige" lekser er viktig. Som jeg har sagt før, at elever bruker 1-2 timer på leksene syns jeg er hårreisende. Det er ikke slik det skal være. Men jeg syns det er dumt å si at all lekse bør velk. :)
 
Slippe sfo? (Usikker på om det er det du skulle skrive) men uansett 1 time lenger gjør ikke at barna slipper sfo. Mange er der til 4-5 tiden. Ser heller ikke hvordan man på den timen skal rekke lenger lunsj, mer friminutt og null lekser[emoji57] henger liksom ikke helt sammen noe av det. Nå tenker jeg litt konsekvenser for lærerne også.
Mange på SFO her hentes senest kl 16, om de er på skolen til 15 så går bussen 15.05 feks , hjemme ca 15.30 så vil mange slippe sto;)
 
Synes det er rart offentlige skoler er så i mot det når montesorriskoler ++ klarer det uten problem

Forandring og nytenking er skummelt vet du ;)
Den offentlige skolen mislykkes da mange ikke klarer å fullføre videregående engang. Så systemet vi har i dag er ikke bra nok for mange barn og unge, andre land og private skoler klarer dette bedre med å prøve noe nytt.
Her er også de fleste barn hentet ved 1530 tiden, så mange hadde slippet SFO og barna kunne vært ute å lekt etter skoletid før middag og fritidsaktiviteter :)
 
Imot. Jeg syns det er fint å få ungene mine hjem før kvelden - og lekser er en topp måte å følge opp det de lærer.
 
Forandring og nytenking er skummelt vet du ;)
Den offentlige skolen mislykkes da mange ikke klarer å fullføre videregående engang. Så systemet vi har i dag er ikke bra nok for mange barn og unge, andre land og private skoler klarer dette bedre med å prøve noe nytt.
Her er også de fleste barn hentet ved 1530 tiden, så mange hadde slippet SFO og barna kunne vært ute å lekt etter skoletid før middag og fritidsaktiviteter :)

Å ja? Du vet det eller? Du jobber i skolen regner jeg med? Ettersom du kan komme med slike påstander? Grunnskolen i norge gjør det faktisk veldig bra i europasammenheng, vi gjør det også bra på trivsel, skolen jeg jobber på er en av de med best resultater innen trivsel i landet. At mange ikke fullfører videregående kan ikke legges på grunnskolen. Det mener jeg legges på elevene selv og foreldrene, for mange går det på motivasjon og det er ikke slik at de som ikke fullfører misslykkes pga karakterer, selv om det på papiret ser slik ut, fraværet er synderen her, som igjen fører til stryk, noe som nå har blitt mye bedre etter fraværsreglene kom.

Og igjen. Skole til 15, hvordan får man mer fritid av det? Da kunne jo de foreldrene hentet 15 på sfo og da?
 
Back
Topp