Heldagsskole

For!
Så lenge det innebærer at de får gjort leksene/evt at leksene blir fjernet, og selvsagt ekstra måltid etc.
 
  • Liker
Reactions: Vbt
Mot. Er det elevene har her, kompanseres med fridager. Er slik pga økonomi, kan ikke settes opp egne busser for kortere dager for deler av elevene. Jobber på skolen og ser hvor slitne de er på slutten. Tror ikke lengre dager fører til noe annet enn lengre dager.
 
Last edited:
Hvor mange timer ekstra er det snakk om? Syns man ser barna mindre og mindre på hverdagen jeg:(
 
Hvor mange timer ekstra er det snakk om? Syns man ser barna mindre og mindre på hverdagen jeg:(

Fleste barn er jo allerede så mange timer på skolen, kanskje enda fler for de går på SFO nesten alle sammen. Forskjellen vil jo være at det er skole lenger og litt færre timer i SFO og samtidig slippe å sette seg ned med lekser etter SFO og en fritidsaktivitet og da samtidig bruke 1-2 timer på leksene. Mer fritid til barna rett og slett[emoji5]
Tror ikke heldagsskole egentlig er definert i tid, men jeg tenker da sånn 1430-15 [emoji4]
 
Fleste barn er jo allerede så mange timer på skolen, kanskje enda fler for de går på SFO nesten alle sammen. Forskjellen vil jo være at det er skole lenger og litt færre timer i SFO og samtidig slippe å sette seg ned med lekser etter SFO og en fritidsaktivitet og da samtidig bruke 1-2 timer på leksene. Mer fritid til barna rett og slett[emoji5]
Tror ikke heldagsskole egentlig er definert i tid, men jeg tenker da sånn 1430-15 [emoji4]
Sfo er barna på fra 1-4 nesten ingen 4klassinger er på sfo så mest 1-3 da har de minimalt med lekser, sfo er fritid, altså, det består av frilek og annet morro, ikke konsentrasjon og stillesitting i klasserom som det er en del av på skolen. Mange foreldre som drømmer om laaaang lunsj, gode friminutt osv, hvorfor? For å se barna mindre? Gjøre de mer slitne? Pålegge de mer ansvar? Slippe å gjøre lekser? Og hvordan skal det være praktisk mulig mtp lærertetthet og ansatte på skolen? Jeg er selv for leksefri skole, men ser ikke at heldagskole er løsningen, barna bør være i føkus og de har ikke godt av så lange dager.
 
Mot. Er det elevene har her, kompanseres med fridager. Er slik pga økonomi, kan ikke settes opp egne busser for kortere dager for deler av elevene. Jobber på skolen og ser hvor slitne de er på slutten. Tror ikke lengre dager fører til noe annet enn lengre dager.

Hvordan fungerer dette i praksis? Sånn mtp lærertettheten? Plantid osv? Ser ikke helt noen logisk løsning for hvordan en heldagskole fungerer[emoji51]
 
Sfo er barna på fra 1-4 nesten ingen 4klassinger er på sfo så mest 1-3 da har de minimalt med lekser, sfo er fritid, altså, det består av frilek og annet morro, ikke konsentrasjon og stillesitting i klasserom som det er en del av på skolen. Mange foreldre som drømmer om laaaang lunsj, gode friminutt osv, hvorfor? For å se barna mindre? Gjøre de mer slitne? Pålegge de mer ansvar? Slippe å gjøre lekser? Jeg er selv for leksefri skole, men ser ikke at heldagskole er løsningen, barna bør være i føkus og de har ikke godt av så lange dager.

Her er 80% av fjerdeklasse på SFO og leksene var det mest av i 1-2 klasse. Kanskje derfor vi ser det forskjellig også. :)
Drømmer om lang lunsj for at barna skal rekke å spise seg mette i dag rekker de en halvskive, drømmer om mer friminutt for at barna skal rekke å ha fritid,få ut energi å være mer fysisk aktiv , drømmer om lenger skole for da får barnet mer fri etter skolen. ;)
Og du trenger ikke å komme med en slik bemerkning om at vi som er for heldagsskole ønsker barna våre slitene, for å se de mindre IG at vi ikke tenker barnas beste. Hvorfor må du være spydig? Slik jeg oppfattet innlegget dit nå. Så jeg sier meg ferdig med diskusjonen før den begynte :)
 
Sfo er barna på fra 1-4 nesten ingen 4klassinger er på sfo så mest 1-3 da har de minimalt med lekser, sfo er fritid, altså, det består av frilek og annet morro, ikke konsentrasjon og stillesitting i klasserom som det er en del av på skolen. Mange foreldre som drømmer om laaaang lunsj, gode friminutt osv, hvorfor? For å se barna mindre? Gjøre de mer slitne? Pålegge de mer ansvar? Slippe å gjøre lekser? Og hvordan skal det være praktisk mulig mtp lærertetthet og ansatte på skolen? Jeg er selv for leksefri skole, men ser ikke at heldagskole er løsningen, barna bør være i føkus og de har ikke godt av så lange dager.
Montesorriskoler har heldagsskole, det går helt supert
Tror du virkelig det er for å se barna mindre? Blir litt satt ut av at du i det hele tatt skriver dey
 
Skulle ønske vi hadde en slik skole i nærheten, og det er ikke fordi jeg ønsker barna mine vondt, men alt godt :)
Har dere denne skolen i nærheten?
Vi har to men begge er forholdsvis nystartet
Hadde min startet i 1 .klasse nå hadde han begynt der
 
Her er 80% av fjerdeklasse på SFO og leksene var det mest av i 1-2 klasse. Kanskje derfor vi ser det forskjellig også. :)
Drømmer om lang lunsj for at barna skal rekke å spise seg mette i dag rekker de en halvskive, drømmer om mer friminutt for at barna skal rekke å ha fritid,få ut energi å være mer fysisk aktiv , drømmer om lenger skole for da får barnet mer fri etter skolen. ;)
Og du trenger ikke å komme med en slik bemerkning om at vi som er for heldagsskole ønsker barna våre slitene, for å se de mindre IG at vi ikke tenker barnas beste. Hvorfor må du være spydig? Slik jeg oppfattet innlegget dit nå. Så jeg sier meg ferdig med diskusjonen før den begynte :)

Ja mulig det er forskjell der, her er det enkle ukeslekser fra hvert fag. Og på landsbasis (og her) er det faktisk svært få 4klassinger sol benytter sfo.

Hva mener du er lang lunsj? De fleste 1-3klassinger har vel minst 20 min noen fler (her har de 40 min), hvem tenker du skal passe på de under lunsjen? Og bør ikke foreldrene lære barna å spise i lunsjen framfor å spinne rundt i klasserommet og gjøre andre ting? (Snakker litt generelt her da det er min erfaring med lunsjspising spess i 1-2 klasse) da hadde elevene klart å soise seg mette[emoji5]

Du mener de skal rekke å ha fritid og få ut energi? Hvorfor kan ikke det gjøres hjemme? Den tiden de hadde brukt på lekser vil jo du bruke på skolen så ser ikke helt hvor man vinner tid på dette.


Jeg sa ikke du ønsket det, jeg satte spørsmålstegn ved det, det er da ikke en påstand eller beskylding men et spørsmål om hvorfor man ønsker en slik løsning fordi vi som jobber i skolen (ihvertfall mange av oss) ser at det er det som skjer med barna, de blir slitne. Ser ikke helt hvorfor å stille spørmål ved dine ønsker og tanker er spydig. Må være lov å argumentere med deg uten å bli sett på som spydig[emoji38]
 
Vi har to men begge er forholdsvis nystartet
Hadde min startet i 1 .klasse nå hadde han begynt der

Må si dere er heldige, jeg har et barn som ikke vil passe inn i den offentlige skolen, men vi har ingen andre valg. Gruer meg veldig til det [emoji57]
 
Ja mulig det er forskjell der, her er det enkle ukeslekser fra hvert fag. Og på landsbasis (og her) er det faktisk svært få 4klassinger sol benytter sfo.

Hva mener du er lang lunsj? De fleste 1-3klassinger har vel minst 20 min noen fler (her har de 40 min), hvem tenker du skal passe på de under lunsjen? Og bør ikke foreldrene lære barna å spise i lunsjen framfor å spinne rundt i klasserommet og gjøre andre ting? (Snakker litt generelt her da det er min erfaring med lunsjspising spess i 1-2 klasse). Du mener de skal rekke å ha fritid og få ut energi? Hvorfor kan ikke det gjøres hjemme? Den tiden de hadde brukt på lekser vil jo du bruke på skolen så ser ikke helt hvor man vinner tid på dette.


Jeg sa ikke du ønsket det, jeg satte spørsmålstegn ved det, det er da ikke en påstand eller beskylding men et spørsmål om hvorfor man ønsker en slik løsning fordi vi som jobber i skolen (ihvertfall mange av oss) ser at det er det som skjer med barna, de blir slitne. Ser ikke helt hvorfor å stille spørmål ved dine ønsker og tanker er spydig. Må være lov å argumentere med deg uten å bli sett på som spydig[emoji38]
Her har de kun 15 min å det er for lite!
 
Back
Topp