hekling av babyteppe (bestemorruter)

elva*

Gift med forumet
Jeg ble litt gira på hekling av å ha sett flere tråder om slikt her nå...
så det jeg lurer på.. .hvor mange ruter trenger man for å lage et babyteppe da? (ikke sånn bittelite teppe.. men litt grei str for en baby..)

Det kommer veldig an på hvor store ruter du lager, og det er det garnet og heklenålen som avgjør[:)] Jo tykkere garn og heklenål, jo større ruter[:)]

ORIGINAL: Ariadne

Det kommer veldig an på hvor store ruter du lager, og det er det garnet og heklenålen som avgjør[:)] Jo tykkere garn og heklenål, jo større ruter[:)]

Å... hm... jeg har ikke peiling på dette i det hele tatt... [8|] jeg får be om hjelp på en garnbutikk til å bestemme hvilket garn og heklenål jeg skal ha..så får jeg bare se hvor mange ruter det blir..
mannen min tror jeg går lei lenge før det er blitt noe teppe av det.. derfor jeg lurte hvor mange ruter det er snakk om.. [8D]

men..et annet spørsmål... er det finest å lage alle lappene like.. eller variere i fargene?

Signerer Ariadne på at ant ruter avhenger veldig av størrelsen på rutene, og ikke minst hvor stort du vil ha teppet.

Jeg syns det er fint at lappene er ulike, men innenfor samme farger. Jeg har heklet et stort teppe (140x200) da tror jeg at jeg hadde 117 ruter... Har også laget et teppe til junior (der brukte jeg kun ensfargede ruter, men satt dem sammen så de dannet S O - å hekle ensfargede går veldig mye raskere, så på det store hadde jeg både flerfargede og ensfargede lapper (også blir det ikke så mange tråder å feste)).

Til baby syns jeg babyull evt babybomull er det beste. Men smaken er som baken, og det meste duger.

ORIGINAL: merete_80

Signerer Ariadne på at ant ruter avhenger veldig av størrelsen på rutene, og ikke minst hvor stort du vil ha teppet.

Jeg syns det er fint at lappene er ulike, men innenfor samme farger. Jeg har heklet et stort teppe (140x200) da tror jeg at jeg hadde 117 ruter... Har også laget et teppe til junior (der brukte jeg kun ensfargede ruter, men satt dem sammen så de dannet S O - å hekle ensfargede går veldig mye raskere, så på det store hadde jeg både flerfargede og ensfargede lapper (også blir det ikke så mange tråder å feste)).

Til baby syns jeg babyull evt babybomull er det beste. Men smaken er som baken, og det meste duger.

Takk for svar [:)]

jeg tenkte på babyull egentlig.. for synes det er litt greit å ha i ull... og babyulla kan man jo fint vaske i maskin uten at den blir stygg.. (iallefall kunne jeg det med monsterbuksa Martine fikk av tanta si..)

jeg tenkte ikke på så stort teppe som det du har laget.. tenkte mer på kanskje...hm.. 100x140 cm..men får se hvor mye jeg gidder hekle da.. [8D] og om jeg i det hele tatt får det til.. [8D]

kan du legge ut bilde av teppene du har hekla? både det ensfargede og det i flere farger? [:)]

Skal se om jeg får tatt noen bilder [:)]

Jeg syns babyull er genialt hele året. Holder seg godt i vask. Det store teppet er et som jeg syns det er godt å krype under. Teppet til junior er 70x90 og består av 63 ruter (høres mye ut, men det gikk raskt å hekle).

Tok bildene med mobilen, så fargene ble ikke helt hundre, men er jo nok til at du ser sånn ca hvordan de er [:)]
(ser at det store teppet ser utrolig rotete ut når det er utbretta, tror det er bra det som regel er brettet [8D])

utrolig fine tepper Merete!!! likte begge to kjempegodt! men på babyteppet.. har du hekla kanten rundt rutene mens du har laget rutene, eller er den kanten laget etterpå når du har satt rutene sammen? (den fargen som går igjen ytterst på alle rutene)

På det største teppet har jeg heklet dem sammen med hvitt - heklet med fastmasker.

På det lille heklet jeg sammen med oransje (vi har oransje vogn). Så heklet ikke kant på hver rute.

ORIGINAL: merete_80

På det største teppet har jeg heklet dem sammen med hvitt - heklet med fastmasker.

På det lille heklet jeg sammen med oransje (vi har oransje vogn). Så heklet ikke kant på hver rute.

ok, takk for svar [:)]

Så fine tepper, Merete_80!

Elva, babyull er som regel et tynt garn, så det kan fort bli at du må hekle en del ruter for at det skal bli stort nok. Det du imidlertid kan gjøre er å hekle med dobbel tråd, da bruker du større pinne og rutene blir større, men også tjukkere[:)]

Når det gjelder fargevariasjon, så synes jeg det er veldig fint både å ha forskjellige farger i en rute og hele ruter i en farge. Det er lettere å hekle en rute i en farge, enn å bytte masse. Dersom du bytter kan du fort få sabla mange tråder å feste, men holder du deg til en, så har du bare to! (Dette hvis du da ikke hekler med deg trådene, noe ikke jeg får til).

Lykke til[:D]

Jeg har akkurat begynt på ett teppe. Det skal være 64 lapper for å få 1*1 meter, står det i mønsteret. De lappene bruker jeg tre farger på, men alle lappene har jeg like. Lappene er litt store... Over 10 cm, kanskje 11-12. Men jeg har fortsatt ikke kontroll på hvordan jeg skal hekle de sammen. Men tar det problemet når jeg er ferdig.

Jeg bruker ikke babyull på det, men tror det heter dale falk. Det er også ettgarn som går i vaskemaskin uten å bli tova... Det er litt tykkere enn babyull. Bruker vanligvis babyull når jeg strikker babyklær, men syntes det var litt tynn til teppet. Men det er jo ett alternativ å hekle med dobbel tråd, men da går det veldig mye garn...

Viss du ikke allerede har vært å handla garn og mønster, så kan jeg ta med en lapp og mønsteret på treffet ikveld viss du vil??

Jeg kunne jo lagt ut bilder, om jeg bare hadde kunnet det. Men det slapp jeg. :)

ORIGINAL: Elisabeth1981

Jeg har akkurat begynt på ett teppe. Det skal være 64 lapper for å få 1*1 meter, står det i mønsteret. De lappene bruker jeg tre farger på, men alle lappene har jeg like. Lappene er litt store... Over 10 cm, kanskje 11-12. Men jeg har fortsatt ikke kontroll på hvordan jeg skal hekle de sammen. Men tar det problemet når jeg er ferdig.

Jeg bruker ikke babyull på det, men tror det heter dale falk. Det er også ettgarn som går i vaskemaskin uten å bli tova... Det er litt tykkere enn babyull. Bruker vanligvis babyull når jeg strikker babyklær, men syntes det var litt tynn til teppet. Men det er jo ett alternativ å hekle med dobbel tråd, men da går det veldig mye garn...

Viss du ikke allerede har vært å handla garn og mønster, så kan jeg ta med en lapp og mønsteret på treffet ikveld viss du vil??

Jeg kunne jo lagt ut bilder, om jeg bare hadde kunnet det. Men det slapp jeg. :)

Jatakk, ta gjerne med på treffet om du gidder, hadde satt pris på det [:)] tenkte jeg skulle ut å handle garn i helga eller eventuelt rett etter helga. [:)] gleder meg til å sette i gang, SKAL få det til [:)]

Klart du får det til... :) Vett ikkje om du pleie handle garn å sånn, men vil bare anbefale Idestovå på Gamle Bryne Mek Senteret... Fantastiske service, å kjekke folk.

ORIGINAL: Elisabeth1981

Klart du får det til... :) Vett ikkje om du pleie handle garn å sånn, men vil bare anbefale Idestovå på Gamle Bryne Mek Senteret... Fantastiske service, å kjekke folk.

hehe, det er faktisk eneste plassen jeg noen gang har vært og kjøpt garn.. [:)] Satte mora mi i gang med strikkeprosjekt av genser til Martine.. så var innom for 1 år siden.. og var veldig fornøyd med servicen da iallefall [:)] så tenkte egentlig jeg skulle gå der nå også.. [:)]

Back
Topp