Heklekurs 1: Smekke - med bilde

twinanne

Forumet er livet
Her skriver jeg opp de som er med, slik at jeg hvet hvem jeg skal sende mail til med hekleoppskriften.

Før kommer så langt så må jeg hekle ferdig modellen først, har gjort det litt enkelt så jeg går ut fra en annen oppskrift og gjør noen forandringer.

Det dere trenger er:
heklenål nr. 3
1 nøste med hovedfarge valgfritt (jeg tok blå selv i modellen)
1 nøste med lys farge hvit, beige, offwhite, krem eller lignendes som passer til hovedfargen (jeg tokk hvit selv).
1 knapp maken til den lyse fargen eller lik hovedfargen etter smak( jeg kjøpte hvit hjerteknapp) 
stoppenål/nål med stort hode

For de som ikke har heklet før vil jeg anbefale Fiol fra Solberg garn, det er et bomullsgarn som er enklere å hekle med for nybegynnere og det er litt blankere i garnet. (bruker dette selv nå)

Det andre garnet jeg kan foreslå er Mandarin Petit, det er mattere og et mykere bomullsgarn, men kan lage litt trøbbel for de som aldri har heklet før, kan slite litt med at tråden kan dele seg litt på en måte når du hekler. Mandarin Petit har flere farger å velge imellom enn Fiol men da for dere tenke etter hva som er best for dere.

Slik ble smekkene - laget to stk jeg:

Kjedesting:

De som er med på heklekurs 1:
Civena
menette
Silje med desembergull
Nesing
Jullé
Selisa
Miba
emme84
LIS1981
Frøbel
Chisita

trusa

Ja så kommer jeg da, 2 nøster med garn, men hva slags garn?? er helt blank jeg. Hva er best??

Haha, fikk mailen nå, der står jo alt. er litt for rask noen ganger[:)]

ORIGINAL: menette

Ja så kommer jeg da, 2 nøster med garn, men hva slags garn?? er helt blank jeg. Hva er best??

Eh...jeg skrev det ikke ned nei, skal oppdatere på toppen:
For de som ikke har heklet før vil jeg anbefale Fiol fra Solberg garn, det er et bomullsgarn som er enklere å hekle med for nybegynnere og det er litt blankere i garnet.

Det andre garnet jeg kan foreslå er Mandarin Petit, det er mattere og et mykere bomullsgarn, men kan lage litt trøbbel for de som aldri har heklet før, kan slite litt med at tråden kan dele seg litt på en måte når du hekler. Mandarin Petit har flere farger å velge imellom enn Fiol men da for dere tenke etter hva som er best for dere.

Den blå jeg bruker av Fiol er blå nr. 630 (hadde ikke noen mer babyblå) og Hvit nr. 1002.
Men bruk de fargene dere liker[:)]

Frøbel og Chicita dere er med bare jeg får mailadressen deres.

Jeg har heklet to babyluer i kveld. De ble ikke så veldig fine... Men øvelse gjør mester (håper jeg...) ;)

ORIGINAL: Frøbel
......Har også funnet ut at jeg alltid har heklet feil når jeg har heklet votter... har kastet på feil måte [:D][:D] Man lærer så lenge man lever [:D][:D]

Gleder meg til å komme i gang [;)]

Samma hær.. Har alltid kastet feil, men det går da likevell :)
Kaster "riktig" nå da :)

For dere to så blir nok smekken enkel tenker jeg, men det er godt å starte der, det er jo endel som ikke har tatt i en heklenål her også[:)]Jeg mangler bare pynten på smekken nå, regner med at det er sjapt gjort å bli ferdig slik at jeg kan skrive ned oppskriften med bilde til dere. Har foresten begynt på en annen variant også, kommer til å skrive forslag her inne på å variere fasong og muligheter for motiv og kant på smekkene her. Dere har jo garn nok til 2 smekker minst.

Jenter har dere kastet feil før - sitter her som et spørsmålstegn nå, men OK det er best dere ikke forklarer det næmere her inne for da kan det jo hende at noen snapper opp uvanene deres[8D]

ORIGINAL: trusa

Får jeg til dette da som aldri har rørt ei heklenål før?

Ja da, dersom du vil bli med så må jeg ha din mail adresse så sender jeg over et word dokument først, hekleskole. Så kommer selve oppksriften på smekke snart, nesten ferdig med demomodellen vår, så skal det taes bilde og skrives i word for dere før jeg sender det ut til dere.
Så i første omgang skal dere bare bruk maskene luftmaske, kjedemaske og fastmaske. Så blir det mer dersom det blir flere kurs etterhvert, regner med det.

ORIGINAL: twinanne

Jenter har dere kastet feil før - sitter her som et spørsmålstegn nå, men OK det er best dere ikke forklarer det næmere her inne for da kan det jo hende at noen snapper opp uvanene deres[8D]

Jeg har bare tatt heklekroken på feil side av tråden, altså over...men nå har jeg det på plass [:D][:D]

OK men da er det nok lett å hekle riktig nå, dersom ikke den gamle vanen er for godt innlært, he he.....

Dette her er en fin gjeng 11 stk, dersom noen flere er intresert så er det bare å si ifra. Alle trenger jo heller ikke å starte opp på likt[8D]

Det er en oppdatering på hva dere trenger i topptråden, glemte å skrive at dere må ha en stoppenål, slik at dere kan sy litt på smekken og feste tråder.

Hvordan jeg ligger ann; Har heklet to ulike smekker, dersom dere velger å gjøre det også så har dere garn nok - skulle nok rekke til 3-4 smekker tror jeg. Det som mangler på begge nå er motivet, så skal jeg sette meg ned å skrive oppskriften i word for dere og ta bilde av begge to, Bilde 1 er den det var meningen dere skal hekle, oppskriften skrives ut fra den. Bilde 2 er det litt småforandringer på, og det kommer ekstra tips på hvordan dere kan forandre oppskriften og lage deres egne designa smekker.

Skal lage en tipstråd om diverse ting som gjelder hekling også, jenter husk at alle hekletrådene er i en fellestråd blandt topptrådene våre her på januarforumet.

[:D]Gleder meg sån...

Jeg bare lurer på en ting.. ble anbefalt av strikkedama på garnbutikken å ta heklekrok nr 2, siden garnet er så tynt... Kan jeg bruke samme mønster da, eller bør jeg øke antall masker?

Da blir alt mindre men det var fint med heklekrok nr 3 slik jeg har heklet den i, og jeg hekler faktisk normalt. Da blir denne smekken mykere en dersom du hekler med nr. 2. Ettersom det er fastmasker så passer det helt perfekt. For det var Fiol du kjøpte?

uups!! Kommenterte i feil tråd første jeg... [&:]

Lurer på en ting angående oppskriften til smekke 1. Hva mener du med dette tegnet? * Er det på en måte en henvisning til det du har skrevet inni to *? Tror jeg skjønner det [:D]

Ja dersom det står slik *2fm 2 lm* da skal du hekle det runden ut eller hvor maneg ganger du får beskjed om å repetere det. Mener jeg har skrevet det i oppskriften hva disse tegnene betyr sammen med forkortelsene i førsten. 

Hvordan går det jenter, er det mange som har kommet igang med smekke?
Er det vanskelig eller går det greit på et eller annet vis?

Er litt vanskelig å være lærer her når jeg ikke kan demonstrere for dere da[8D]

Har du et tips til hvordan jeg kan hekle litt løsere? Jeg hekler vist allt for stramt, må av og til bruke makt for å komme igjennom trådene. Får helt vondt i høyrearmen. Når jeg tenker meg om så har min mor alltid sagt at jeg strikker for stramt også. Kansje det er en sammenheng.

ORIGINAL: jullè

Har du et tips til hvordan jeg kan hekle litt løsere? Jeg hekler vist allt for stramt, må av og til bruke makt for å komme igjennom trådene. Får helt vondt i høyrearmen. Når jeg tenker meg om så har min mor alltid sagt at jeg strikker for stramt også. Kansje det er en sammenheng.

Tja vanskelig å si. det er noe med hvordan du holder heklenålen og tråden mener jeg. Og ikke stram etter at du har dratt nålen gjennom løkken. Har ikke et godt svar når jeg ikke kan vise det live[8D]
Når du holder nålen så hold på den gflate delen av heklenålen, og ikke hold nålen for hardt, eh.....litt usikker på hva du gjør feil der. Slapp av [8D]

Back
Topp