Heklehjelp

TonjeJenta

Forumet er livet
VIP
Om dere ser på denne oppskriften:
Oppskrift

Jeg lurer veldig det med hekleinfo-1 helt på førsten; hvor man skal erstatte 1. halvstav med 2 lm.. vil det si at man skal starte første halvstav i maske nr 2. At man hopper over første maske pga luftmaskene?

OG... når det står at raden avsluttes med 1 halvstav i 2.lm fra beg av forrige rad.
Mener de da den som er nr 2 når man kommer fra høyre, eller den som var nr to da man laget de... som da er den første man kommer til når man hekler fra høyre mot venstre?

Skjønner ikke at det mulig å skrive oppskrifter så komplisert!

Når du har heller to lm, så danner disse en halvstav, da fortsetter du med vanlige halvstaver i første m.

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

På slutten skal det helles i de to luftmaskene du lagde søm danner den første halvstaven, i den øverste masken av disse to.

hæ? Så når man lager to luftmasker, så skal man ta tråden rundt å stappe igjennom den første maska allikevel? Så luftmaskene danner bare en stav der man er, og ikke første maske slik de egentlig skriver at erstatter første maske?

Hekleoppskrifter er innmari idiotiske greier altså :P
Jeg har strikket hele livet og tar alt på strak arm av oppskrifter egentlig... dette er totalt uforståelig.

På slutten skal det helles i de to luftmaskene du lagde søm danner den første halvstaven, i den øverste masken av disse to.

Ok.. da er det også en komplisert måte å skrive på. Hvorfor skriver de ikke " i første luftmaske du kommer til", enn å skrive luftmaske nr 2, når det da altså er den første man kommer til... man må jo begynne å tenke hvem som er nr 2 fra andre siden. *momler gloser*. Har allerede rekkt opp 40cm heklerier pga feiltellinger.

Ikke lest oppskriften, men tror jeg skjønner. Når du begynner hekler du først to luftmasker og teller det som en halvstaver. Når du kommer rundt hekler du sammen i den øverste luftmasken (som jo ligner en halvstav)

Ikke lest oppskriften, men tror jeg skjønner. Når du begynner hekler du først to luftmasker og teller det som en halvstaver. Når du kommer rundt hekler du sammen i den øverste luftmasken (som jo ligner en halvstav)

Nei, not even close. Man kommer ikke rundt. Man hekler frem og tilbake.

Issuet var bare, når man lager to lm for å å erstatte første halvstav.. skal man starte med neste halvstav i første ledige maske eller andre? noen sier første, noen sier andre. Jeg stoler på andre... men det er virkelig forvirring ute å går :P

Punkt 2. Når man kommer til enden på ene siden kommer man bort på de to luftmaskene man lagde på begynnelsen på andre siden. Og man kommer da fra høyre mot venstre, omvendt fra da man laget luftmaskene og man ramler på andre luftmaske først (den du laget som nr to fra andre siden) og så den første som nr 2 (altså den man kommer til som nr to er den første man laget fra baksiden). Men de skriver lag siste halvstav i luftmaske nr 2. Mener de da luftmaske nr 2 man kommer til..... eller den man laget som nr 2 når man heklet på baksiden. Slik at man må tenke speilvendt ;-). Det er jo helt idiotisk skrevet. Det virker som de mener den første man kommer til, den man heklet som nr to(siste luftmaske man laget) fra andre siden. Noe som er ulogisk... man bør skrive mønster etter hva man ser der man er, og ikke hva som ble laget fra baksiden tidligere. Forvirrende til tusen.

Ok. Skjønner. ( tror jeg, kanskje)
1. Jeg ville hoppet over første hull, tror jeg. Men må kanskje telle for å se at det blir rett antall masker.
2. Her ville jeg ha brukt den andre masken som ble heklet i runde 1. Altså den øverste masken. For meg er det logisk, men ikke sikkert det er rett :rolleyes:

Vet ikke om du har funnet ut av dette, men poenget er at de to luftmaskene skal være lik, altså erstatte, staven. Det enkelste er å lage en prøve lapp, blir den skjev gjør du det feil, blir den rett så gjør du det riktig :-)

de 2 luftmaskene = en halvstav
neste halvstav starter du med i 1. maske fra forrige runde ;)

Litt sent ute her ser jeg, men når du kommer til enden for så å snu og hekle tilbake, hekler du to luftmasker med en gang. Det går ikke å hekle en stav i den først masken, så derfor er det 2 lm istedet ;)

Du har sikkert fått det til lenge før dette svaret, men da har jeg ihvertfall prøvd å bidra med noe ;)

Back
Topp