Hekle spørsmål

smash

Forumet er livet
VIP
Hvis dere hekler i sirkel, og dere skal bytte tråd, hvordan får man det finest?
har laga èn lue, hvor jeg bytta tråd annenhver runde, men fikk det ikke kjempebra til...
Men så ville en venninne at jeg skulle hekle en til ho, og da må den jo være litt forseg gjort...

Hvordan hekler du luer da?
Rundt og rundt, eller fester du med en kjedemaske etter hver omgang?

Har hekla denne lua:

Men den var jo kjempefin da, ser ikke hva som er galt med den jeg?

Uansett så lurer jeg på om du fester hver runde med en kj.maske eller om du bare fortsetter rundt og rundt[:)]

ORIGINAL: ~Mummimamma~

Uansett så lurer jeg på om du fester hver runde med en kj.maske eller om du bare fortsetter rundt og rundt[:)]

Er ganske fornøyd med lua, men er et par småfeil bak, der som jeg har bytta tråder..
Jeg hekler èn runde med rosa, så knyter jeg tråden i en kj.maske, også knyter jeg den lilla tråden i samme kj.maske som jeg knytta den rosa i.. Også legger jeg opp 3 lm, og fortsetter med kj.masker igjen..
Er ikke helt inni hekle språket enda, så blei kanskje litt rotete forklart:P

ORIGINAL: smash

ORIGINAL: ~Mummimamma~

Er ganske fornøyd med lua, men er et par småfeil bak, der som jeg har bytta tråder..
Jeg hekler èn runde med rosa, så knyter jeg tråden i en kj.maske, også knyter jeg den lilla tråden i samme kj.maske som jeg knytta den rosa i.. Også legger jeg opp 3 lm, og fortsetter med kj.masker igjen..
Er ikke helt inni hekle språket enda, så blei kanskje litt rotete forklart:P

Det høres jo igrunn riktig ut det da.
Har ikke heklet lue selv, men har heklet andre runde ting.

Det jeg lurer på om du kan gjøre er når du holder på med siste staven i lilla, først så har du jo tre tråder på nålen så drar du tråden gjennom en gang da har du to tråder igjen, men da tar du frem den rosa tråden og drar den gjennom isteden, så tar du tre luftmasker og fortsetter med staver.. På denne måten slipper du å feste[:)]

Litt usikker på om dette egentlig går, men mener det er det jeg har gjort tidligere. Jerg suger til å forklare da, men håper du skjønte litt iallefall

Jaaaaa, det kan jeg prøve!! Tusen takk for tips![:D]

Bare hyggelig at jeg kan bidra med noe og[:D]

Håper det går da, jeg er litt usikker på om jeg har gjort det med fastmasker eller staver nemlig...
Men det hørtes bra ut i huet da iallefall[:D]

Er vel egentlig to måter å gjøre dette på

Den ene er ved å klippe av tråden, den andre ikke.

Når du klipper av tråden, fester du den med en fm og klipper. Så begynner du på ny med fm og lm med den nye fargen.

Når du ikke klipper tråden begynner du neste m med den nye fargen. Stram godt til med forrige farge, og la evt. tråden bli festen litt ved at den er "med" i neste "løkke" du hekler i. Neste gang henter du bare opp tråden igjen.

Når du klipper vil du få mange ender å feste...
Når du ikke klipper vil du få en rekke med tråder oppover, men det skal ikke synes på forsiden.

Fikk det ikke til, så måtte bare jukse det til, og det blei ganske bra[:D]
Maja, takk for tips, skal prøve det neste gang jeg lager en lue[:D]

Back
Topp