Hekk/tre

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Hva vil dere anbefale som hekk? Jeg har lyst på noe som blir 3-4 meter høyt, som ikke blir for bred, gjerne ca 1meter i diameter. Kan gjerne vokse raskt, og tål å bli kappet i toppen når det når ønsket høyde.

Takk, det var akkurat det jeg trengte :D Det ser ut til at alle passer her, men jeg tror nok Thuja er mest aktuell. Jeg tror nok det er det de har på nabotomten, og den ser fin ut :) Tusen takk :)

Flytta denne ut på generelt, kanskje fleire som skal plante hekk eller har erfaring? :)

Høres ut som en thujahekk er midt i blinken. Gitt at dere gjør en god jobb med å kutte den i toppen og på sidene kan den bli veldig fin og ordentlig. Lar du den vokse vilt blir det sjabbete thujatrær som ikke ser ut i måneskinn.

Grøss, Thuja er både giftig og lite givende for naturen. Velg noe mangfoldig, og som kan hjelpe det lokale dyrelivet (særlig fugler) :D

https://www.hekkplanterdirekte.no/blandet-hekk.html

https://naturvernforbundet.no/naturogmiljo/snille-planter-til-hagen-din-article35634-1024.html :D

Den eviggrønne kunne ha funket. Må nok lese litt mer på dem. Jeg har ikke lyst til å bruke mye tid på hekk, og har ikke mulighet til å skjerme for sol som jeg ser at den ene sorten behøver. Vil ha noe som vokser kjapt og som blir høyt nok.

Anbefaler barlind fremfor thuja, mer hardfør og skal være bedre for norsk natur :)

Men den er giftig, og anbefales ikke om man har dyr som kan smake på hekken. Det står på plantasjen.no. Jeg lurer på om det gjelder thuja og. Det hender seg nemlig at kaninene stikker av.

Thuja er vel også giftig for både dyr og mennesker, barlind er vel mer potent om jeg husker rett, så sann sett farligere, men thuja kan gjøre deg syk det og liksom

Thuja er vel også giftig for både dyr og mennesker, barlind er vel mer potent om jeg husker rett, så sann sett farligere, men thuja kan gjøre deg syk det og liksom

Hmmm. Kanskje like greit å plante grantrær ^^ Men jeg har sett hekker av gran, og det har ikke vært et pent syn.

Back
Topp