Heihei damer! * litt lang*

Elisabeth87

Gift med forumet
Lenge siden jeg har vært her nå!
Vi er midt oppi en flytte periode, så vi har bodd til mamma i 2 mnd nå, mens vi har ventet på leiligheten, så har ikke blitt så mye surfing av Bv i denne tiden..
Fikk mld i går om at leiligheten er innflytningsklar, så sitter å venter på å få tlf om å komme å skrive leiekontrakten, å få nøklene[:D]
GLEDER MEG!![:D]

Ellers så er vel det meste som før.. Tror jeg[8|]
Vet ikke hvor godt jeg har holdt dere oppdatert jeg, så kan fortelle litt i korte sammendrag.

Når Kristoffer begynte i bhg i fjor, så mente de at vi skulle få fikset time til å sjekke ører og syn på Kristoffer.
Som sagt, så gjort!
Februar i år, fikk Kristoffer satt inn dren i begge ører, og ble myyye mindre syk, og bedre hørsel[:)]

Sjekk av syn? Bah, hvor skal jeg begynne? [&o]
Vi har hoppet og danset rundt mellom alle slags leger, da de alle sier det samme,-
ikke noe å finne på synet til Kristoffer..
Men hverken vi eller bhg ville gi oss så lett! Vi merket at det var noe med Kristoffer.,
Motivasjon har sakte men sikkert blitt mindre å mindre, men så en dag!

Vi har som sagt bodd til mamma & co i 2 mnd, så mamma kunne bekrefte at hun så det vi hadde "misstanke" om..
Adhd!
Vi har lenge fleipet med at vi har en misstanke om at Kristoffer har Adhd..
Mamma jobber med folk med Adhd, så hun vet hva hun skal se etter!

Etter mamma sa hun så det samme som oss, så snakket vi med bhg, og de kunne også se det.
Vi har snakket med leger på sykehuset (når vi var der for å sjekke syn o.l.)
og de kunne bekrefte at de også så det.
Så nå skal bhg tilrettelegge hverdagen til Kristoffer der.
Kristoffer har ikke få diagnosen enda, for den får de ikke før de er 4 år, men legene har bekreftet at han har det.

Så.. Nå slipper vi forhåpentligvis å få slengt de kommentarene om at vi har gitt gutten en dårlig oppdragelse! Er så møkk lei av å høre det[:'(]
Det er en grunn til den oppførselen han har, og når man har adhd så skjønner de ikke at galt er galt, så det hjelper pent lite å fortelle Kristoffer at det han gjør er galt, når han gjør det. Så vi må finne våre metoder som får Kristoffer til å skjønne at enkelte ting er galt..

Kristoffer har jo vært så ufin om Emma Christine til Tøtta her inne, så vi har bare besøkt Tøtta når han har vært i bhg eller når han har lagt seg.
Så for ikke så lenge siden så tok vi med Kristoffer for å møte Emma Christine, for å se om han fortsatt var like ufin, og det var han ikke! [:D]
De lekte å lo masse mens vi var der[:D]
Så sjarmerende som de var der de sto og kysset! [:D] hehe[:D]

Har ingen bilder å slenge inn akkurat nå, siden jeg sitter på mamma sin pc, men legger ut litt når vi får kommet oss i orden i den nye leiligheten[;)]

Ellers, er det noe nytt her inne da? [:)]

Auliana: digger reklamene deres! [:)]

Koselig at det går fremover for dere[:)]

Men, hvilke tegn på ADHD har han?

Bra at de finner ut hva som er "galt" med han og at han får hjelp da [;)]

Og lykke til med ny leilighet - hærlig da!! [:)][:)]

-Chicita-
(som ikke kan passordet på sitt gamle nick....)

Koselig å høre fra deg [;)]
Men hvordan kan dere se så tidlig at han har ADHD?

Koselig at det går fremover for dere

Men, hvilke tegn på ADHD har han?

Kjernesymptomene på ADHD er:
•Konsentrasjonsproblemer og problemer med vedvarende oppmerksomhet:
Dette kan føre til at personer med ADHD ikke fanger ikke opp muntlige beskjeder og andre signaler fra omgivelsene. De kan ha vansker med å bearbeide informasjon og kan derfor få problemer med å følge instruksjoner, gjennomføre oppgaver og organisere egne aktiviteter. For andre kan det virke som om de ikke hører etter. De unngår eller misliker gjerne oppgaver som krever vedvarende oppmerksomhet. De skifter ofte fra en aktivitet til en annen, uten å gjøre noe ferdig. De er lette å distrahere, glemsomme og mister lett ting.
•Hyperaktivitet:
Barn og unge med ADHD har ofte mye uro i hender og føtter. På skolen kan f. eks.barnet forlate plassen sin i timen og løpe omkring. Andre kjennetegn er støyende lek, overdreven kroppslig aktivitet og at de prater mye uten å tilpasse seg den situasjonen de er i. Ungdom og voksne har ikke det samme, høye aktivitetsnivået, men er ofte rastløse.
•Impulsivitet:
Dette innebærer at de handler før de har tenkt seg om. Det fører gjerne til at de svarer før et spørsmål er avsluttet, klarer ikke vente på tur, avbryter.

Hvis noen hadde kommet og lest dette for meg, uten å fortelle meg overskrifta, hadde jeg villet gjettet at de forteller meg om hvordan de oppfatter Kristoffer..
Dette er noen av symptomene, og det som blir nevnt over her, er akkurat slik som bhg tantene og spess ped'n i bhg beskriver han..

Jeg må si det er uproft av legen(e) og av barnehagen som gir han en diagnose før han er utredet.

Gutten din er ikke 2 år ennå...

Min yngst gutt passer også inn under de punktene for ADHD, men jeg har aldri tenkt tanken om at han har ADHD. Han er ikke 2 år ennå, barn ER sånn.
Jeg har en gutt på 7 som er under utredning, og han var langt roligere som barn enn minste min er.

Jeg sier ikke at din gutt IKKE har ADHD, men jeg sier at det er uproft av lege og barnehage å si at han har det før han i det hele tatt er blitt utredet. Og iallefall når gutten ikke er 2 år ennå.

ORIGINAL: Miline

Jeg må si det er uproft av legen(e) og av barnehagen som gir han en diagnose før han er utredet.

Gutten din er ikke 2 år ennå...

Min yngst gutt passer også inn under de punktene for ADHD, men jeg har aldri tenkt tanken om at han har ADHD. Han er ikke 2 år ennå, barn ER sånn.
Jeg har en gutt på 7 som er under utredning, og han var langt roligere som barn enn minste min er.

Jeg sier ikke at din gutt IKKE har ADHD, men jeg sier at det er uproft av lege og barnehage å si at han har det før han i det hele tatt er blitt utredet. Og iallefall når gutten ikke er 2 år ennå.

Det samme tenkte jeg.
Lykke til med videre utredning og flytting! Blir sikkert godt å bo for seg selv igjen tenker jeg! [:)]

Jeg må si meg litt enig med Milline, syns ikke noen av de punktene som nevnes kan brukes som beskrivelse av hvordan en 2 åring kan være, de punktene et vel ment å brukes når en diagnose kan settes, som du sier er tidligst 4 år.

Men det er jo uansett bra at dere får oppfølging tidlig om
det skulle være det.

Jeg har jobbet med en søskenflokk der de største hadde adhd, mens minstemann på 3 år bare hadde symptomene.. Selv om han hadde symptomene kunne man ikke gå rundt å si at han og hadde adhd.. De skulle begynne med å utrede han da han var 4.. Synes det høres veldig spesielt at dere har begynt å snakke om at han har adhd allerede nå.. For alt dere vet kan det bare være ekstrem grensetesting.. Men for all del, lykke til :)

Back
Topp