Hei !

raja10

Elsker forumet
Hei [:)] Er medlem på har prøvd lenge... men er begynt å snike litt på dette forumet da vår gyn har karakterisert oss som ufrivillig barnløse og gitt oss en brosjyre ang IVF i hånda...[&o] Vi har enda endel som gjenstår både fysisk og mentalt før vi er klar for det. Har lest her inne at det er noen her som har forsøkt AIH. Er det noen som kan fortelle meg hva det er ? Har forsøkt å google men ikke funnet ut hva dette er for noe ?
En annen ting ang. prøverør. Må en ha vært registrerte samboere i 2 år i det tidspunktet søknaden blir levert inn ?? Hos gyn på sykhuset sa de at de at klinikken så personene an og at denne 2 års regelen ikke var absolut, men det kan da ikke stemme ?!? Det er vel lovbestemt det med 2 års regelen (evnt. at en er gift) ??

Hei og velkommen. Synd du måtte komme hit, men når det engang er sånn så er dette et kjempefint sted å være! [:)]
AIH er artificial insemination with husband sperm, altså at du insemineres med din manns sæd. Dette gjøres enten i en naturlig syklus (dersom en er regelmessig og vet en har el), men mange bruker også hormonstyrt syklus. Dette er mildere hormoner enn ved IVF/ISCI. Du sjekker el ved ultralyd og setter el sprøyte og mannen leverer sædprøve når dere får beskjed og den blir ofte preparert og inseminert opp i livmorhalsen, livmor eller eggleder ved hjelp av et instrument.
Deretter er det å vente ca 14 dager på om dere har lykkes eller ikke. Det er en mindre sjans å lykkes ved inseminasjon enn IVF/ISCI, dette fordi befruktningen ikke er skjedd enda. Ved IVF/ISCI vet en at det er et befruktet egg en setter inn og da er spm om det fester seg.
Men hormonstimuleringen er jo mildere og det er betydelig billigere.

Lykke lykke til!!

Hei på deg og velkommen til oss.

Eg har hatt eit forsøk med AIH og synest det er ein grei plass å starta. Det er ikkje så slitsomt som ivf og tar mindre tid. På den andre sida er eg gla me berre tok eit forsøk før ivf, men det er fordi eg har veldig vanskelig for å få el og har kun ein eggstokk som fungerer. Ein får heller ikkje alltid eit befruktningsdyktig egg i kvar syklus og med ivf har ein veldig gode sjangsar for å få befrukta fleire egg.

Håpa alt ordne seg for dåke[:)]

Back
Topp