Hei

Maiken1

Glad i forumet
Har ei på 4 mnd. Ammet til hun var 2 mnd, ble veldig syk så ble poppet med medisiner og sluttet amming. Nå er jeg "frisk" og lurer på om det er mulig å oppta ammingen?. Jeg har ingen melk når jg klemmer eller noe.

Hei :)
Så bra at du er frisk igjen og har lyst til å amme. Det er absolutt mulig å gjenoppta ammingen! Det krever innsats i en periode for du må både få i gang produksjonen din igjen og jobbe med å få barnet til å ta brystet men man har til og med eksempler på at kvinner som aldri har født kan få melk til å amme adoptivbarn, så for deg som har ammet i to mnd er sannsynligheten god for at du får melk igjen.

Tok barnet brystet fint før dere sluttet å amme? Fullammet du da du sluttet?

Som jeg nevnte er det to ting som må jobbes med, få i gang produksjonen igjen og få barnet til å ta brystet. Produksjonen krever stimulering for å komme i gang, da ved at barnet dier og/eller at du pumper deg. Det er godt mulig at du må pumpe deg til en begynnende produksjon før barnet er villig til å die. Du må leie en pumpe av samme type som brukes på barselavdelingene på sykehuset. Det er veldig viktig at pumpen er elektrisk, av god kvalitet og av den største typen og at du pumper begge brystene på en gang. Et eksempel på en slik pumpe er Medela Symphony, det finnes mindre elektriske pumper som man kan kjøpe i barneutstyrsbutikker eller apotek, men en slik pumpe vil ikke være tilstrekkelig når den skal brukes til å få i gang og øke melkeproduksjonen. En pumpe av sykehuskvalitet kan leies på enkelte apotek og i noen nettbutikker, hvis du søker på nettet så får du treff på hvor du kan leie.

Hyppig stimulering av brystene er kjempeviktig når du skal ha igang produksjonen. Det er lurt å ha mye hudkontakt med barnet, kjempefint om du har feks et bæresjal hvor du kan bære barnet helt inntil huden din så mye som mulig, gjerne med brystet "ute" og nær barnet. All berøring av brystene vil stimulere til utskillelse av de hormonene som er viktig for melkeproduksjonen så bare det å ta på brystene og massere dem forsiktig mange ganger i løpet av dagen er bra. Så er det selvsagt viktig å komme i gang med pumpingen, da er det hyppighet som er stikkordet. Det som er fint når du skal få igang produksjonen og du ikke har melk enda er jo at du ikke trenger å vaske flaskene mellom hver gang du skal pumpe. Bare sett frem flaskene og så pumper du så ofte du klarer. Noen opplever at det kan være litt ubehagelig å pumpe når du ikke har melk, da kan det være lurt å smøre brystknoppene med den typen krem man ville smurt på såre brystknopper, eller smøre "tunnlen" på pumpeskjoldet med litt olivenolje. Det kan være lurt å gå i gang feks en helg når mannen din eller noen andre kan ta seg av babyen og husarbeid/matlaging slik at du bare kan konsentrere deg om å pumpe, slappe av og kose med barnet. Begynn med å pumpe kun kort tid og veldig hyppig, dette kalles power-pumping. Du setter pumpen på et lett tilgjengelig sted, for eks midt på stuebordet, og så pumper du 5-10 minutter så ofte som 1-2 ganger i timen. Som sagt trenger du ikke å vaske pumpesettet før du begynner å få melk. Når du begynner å få melk så tømmer du av melken i en annen flaske og setter i kjøleskapet, og så kan du bruke samme pumpeflasker i 4-6 timer før du vasker og koker dem. Prøv å pumpe deg minst 10 ganger hver dag og minst 1 gang om natten. Dette vil være krevende mens det står på men du kan etterhvert roe ned og pumpe litt lenger og sjeldnere.

Det er kjempelurt å forsøke å få barnet til å die av brystet og å gi morsmelkerstatningen hun nå får med et hjelpebryst. Da vil hun være mer interessert i å die av brystet ditt og du får veldig verdifull stimulering av brystene samtidig. Dette vil være enda bedre stimulering enn pumpen klarer å gi deg så veldig bra om du får til dette i tillegg til pumpingen.

Jeg vil anbefale å bare se hva som skjer hvis du legger barnet inntil brystet og la henne ligge og snuse og kose, da vil du se om hun begynner å søke og forsøker å ta tak. Forsøk å legge henne inntil på natten og se om hun tar tak i søvne. Babyer har veldig kraftige instinkter når det gjelder diing så i søvne vil hun kanskje ta brystet helt instinktivt. Jeg ser i litteraturen at det antydes at man kan regne med at det tar like lang tid som det har gått siden man sluttet å amme før man kommer opp i full melkemengde (fullamming hvis du fullammet da du sluttet). Kanskje er det lurt å ikke legge listen så høyt, men tenke at det er kjempeflott om datteren din får litt morsmelk. Det som er så fint med morsmelk er at barnet får alle de gode stoffene enten mor kun ammer litt eller om barnet fullammes, derfor er selv en liten skvett gull verdt!

Ammehjelpen har skrevet en fin artikkel om å begynne å amme igjen etter ammeslutt som du kan lese her. Fordelen din er at det ikke har gått så alt for lang tid siden du sluttet å amme og at barnet var over 6 uker da du sluttet, for da er kjertelvevet ferdig utviklet for denne ammeperioden og klar for full melkeproduksjon (dersom man har sluttet før 6 uker kan det være at man ikke har fått utviklet kjertelvevet tilstrekkelig til full produksjon og at det derfor blir vanskeligere å starte opp igjen). Når du har nådd målet ditt og barnet dier av deg så ofte som du ønsker så kan du slutte å pumpe deg og da vil babyen holde produksjonen din i gang.

Det kan og nevnes at jeg har fått tilbakemeldinger om at noen kvinner opplever å ha god effekt av akupunktur for å stimulere melkeproduksjonen. Det er ikke sikkert det hjelper alle, men det skader ikke å prøve.

Ellers så finnes det faktisk medikamenter som kan stimulere melkeproduksjonen, dette er nok ikke et fagfelt de fleste allmennleger har kjennskap til så dersom du opplever at det ikke fører frem med pumpingen så vil jeg anbefale deg å gå til fastlegen og si at du har bestemt deg for å begynne å amme igjen og at du vil forsøke medikamentell behandling for å få igang melkeproduksjonen. Be ham ringe nasjonal kompetansetjeneste for amming og snakke med dem ang hva slags medisiner som anbefales for dette. Jeg vil tro du kommer i gang med produksjonen uten medisiner men det kan være greit å vite at muligheten finnes.

Du kan gjerne ta kontakt med en ammehjelper for personlig oppfølging enten på telefon eller mail, eller så kan du gjerne spørre meg her hvis du ønsker det.

Lykke til!!

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg

Et lite tips: Det finnes en egen handsfree pumpe-BH som er utrolig bra når man pumper mye. Den festes rundt brystkassen og holder pumpeflaskene på plass slik at du får hendene fri. Det gjør at du slapper bedre av i skuldrene- noe som er viktig for melkeproduksjonen pluss at du kan sitte og lese eller surfe på nett mens du pumper og tenke på noe helt annet enn melkeproduksjon. Det å slappe av og la tankene vandre til noe annet er og gunstig for produksjonen :)

Back
Topp