Hei!

hirly

Gift med forumet
Jeg sniker meg innom her. Håper noen av dere kan gi meg noen tips. Håper ikke dere syns det er frekt at jeg lurer..

Jeg er i en tankeprosess om dagen. Historien min: Har sykdommen endometriose (cyster på eggstokkene), blitt operert før, men pga en feil så ble det ikke skrevet ned noe sted hvilken eggstokk som ble operert. Nå har jeg fått cyster på begge eggstokkene og særlig den venstre er forstørret og IKKE god.. Full av cyster. JEg har blitt vurdert som "ikke operasjonskandidat", da jeg så gjerne vil ha flere barn og de er redde for å ødelegge de mulighetene siden det er så mye cyster. Men nå har gynekologen min insistert på at jeg burde få en vurdering til.

Hva gjør jeg om det blir operasjon? Da kan strengt tatt begge eggstokkene mine være "skadet" pga operasjonene, og kanskje har jeg ikke muligheten til å få flere barn. Jeg er totalt blank på dette med assistert befruktning, og ettersom jeg skjønner så er det mye å sette seg inn i.

Burde jeg fryse ned egg før operasjonen? Hvordan fungerer dette? jeg er helt blank som sagt, og hadde satt veldig pris på all info om dette som dere kan linke til eller fortelle meg med egne ord!!

Hei hei hirly

Denne sykdommen har jeg dessverre ikke noen erfaring med... Jeg syns at du skal prate med en lege du stoler på om dette med å flyse ned egg... Mine nedfryste egg er befruktet så jeg er ikke sikker på hvordan de gjør det med egg som ikke er modne...

Men jeg har faktisk lest en bok em ei ung dame uten barn som fikk kreft i eggstokkene, der stod det at i følge norsk lov er det lov å fryse ned egg så lenge damen som fryser dem ned har livmor å bære dem fram i selv ved en senere anledning...

Jeg syns du skal sette deg inn i temaet før du risikerer å ødelegge sjansene for å få barn sener...

Når det gjeller prøverørbehandlingen er jeg heldig og har bare positive erfaringer... :)

Masse lykke til

Vet lite om dette jeg også.
Håper noen damer her inne kan svare..

Masse lykke til videre..

ORIGINAL: solsikke777

Hei hei hirly

Denne sykdommen har jeg dessverre ikke noen erfaring med... Jeg syns at du skal prate med en lege du stoler på om dette med å flyse ned egg... Mine nedfryste egg er befruktet så jeg er ikke sikker på hvordan de gjør det med egg som ikke er modne...

Men jeg har faktisk lest en bok em ei ung dame uten barn som fikk kreft i eggstokkene, der stod det at i følge norsk lov er det lov å fryse ned egg så lenge damen som fryser dem ned har livmor å bære dem fram i selv ved en senere anledning...

Jeg syns du skal sette deg inn i temaet før du risikerer å ødelegge sjansene for å få barn sener...

Når det gjeller prøverørbehandlingen er jeg heldig og har bare positive erfaringer... :)

Masse lykke til

Tusen takk for seriøst og godt svar!!

Jeg har prøvd å snakke med fastlegen men hun er tydeligvis like blank som meg.. gynekologen min, som jeg har vært til ganske ofte pga cystene, vet nok litt mer, men hun har liksom ikke tid til slike samtaler. Internett er heller ikke så lett når jeg er så blank for er ikke så lett å sile ut hva som er riktig informasjon. Men kanskje noen kjenner til relevante nettsider?

Er absolutt viktig å sette seg inn i temaet før det er for sent! Bare usikker på hvor jeg skal begynne :)

Back
Topp