Hei.

TapperDenPyseteDama

Glad i forumet
Jeg snoker fra desember2010, og begynte å tenke på en ting.
Så må spørre dere som har født [;)]

Hva hvis man absolutt ikke kan jobbe i svangerskapet av ulike grunner.
Vil det lønne seg å få svangerskapspenger eller å bli sykemeldt?

Mye rart man tenker. Og nei, jeg har tenkt å jobbe så mye jeg kan, så tiden går fort [:)]
Måtte bare spørre[;)]

Sykepenger! :)
Jeg fikk ikke noe alternativ når jeg var gravid og ble sykmeldt. Jeg fikk kraftig bekkenløsning, og kunne derfor ikke traske rundt på hardt gulv. Jeg fikk sykepenger, og det skal jo du også ha om du skulle bli borte fra jobben pga plager, el sykdom.

ORIGINAL: s90

Jeg ble sykemeldt da jeg ikke kunne jobbe mer.
Svangerskapspenger får du bare om selve arbeidsplassen er til skade for deg eller barnet under svangerskapet. Men om jeg husker riktig, så er det regnet ut av så så mange prosent av lønna di. Ved sykemelding får du nok mer. Så da vil jeg si at det lønner seg med sykemelding, sånn pengemessig. Men det må du nesten høre med NAV om.
Også vil jeg anbefale alle å jobbe så lenge som mulig. Jeg holdt på å bli klin hakkende gal av å gå her hjemme uten noe å gjøre! [8D]

Ja, jeg har IKKE tenkt å gå hjemme!
Var hjemme på fredag med ekstrem hodepine, og for å førdøye hele greierne...
Ble gal av EN dag, jeg [8D]

Lurte bare [:)]

Hei!
Den første tiden etter sommerferien var jeg sykmeldt pga. kvalme og tretthet. Jeg fikk aktiv sykemelding i 6 uker, og det funket kjempebra for da gikk jeg på toppen. Man kan ikke ha aktiv s.m så lenge og da jeg skulle jobbe gradert i 60% måtte jeg jobbe fulle dager og stressnivået ble høyt når jeg ikke var på jobb hver dag... Jeg jobber som ped.leder i barnehage.

Legen min sa at jobben SKAL tilrettelegge og jeg følte meg som en kasteball for sjefen kunne ikke tilrettelegge... det er begrenset hvor mye tilrettelegging man klarer å få til i en barnehage... Legen syntes det er feil å være s.m når man er frisk (obs.obs. man bruker opp sykedagene sine).

Jeg hadde hverken hørt om svangerskapspenger eller om disse sykedagene (vet ikke så mye om de da). Jeg fikk et skjema av legen om at sjefen min skulle skrive under på at hun ikke kunne tilrettelegge så jeg ville få svangerskapspenger istedet. Gjett hvem som plutselig kunne tilrettelegge i 40% da? Jo sjefen [;)] Så jeg fikk kontorjobb to dager i uka - deilig!! Ville gjerne jobbe jeg også, og siden vi manglet styrerassistent kunne jeg gjøre noen av de oppgavene siden jeg er ped.leder.
Vet at ei annen på jobben ikke fikk tilrettelegging for det var ingen oppgaver til henne. Bare så det er sagt. Jordmor mener at de plikter til å tilrettelegge uansett, man skal ikke være s.m hvis man ikke er syk. [;)]

Så til det økonmomiske: Jobben ga meg vanlig lønn 100% og fikk tilbake 60% fra nav, så man taper IKKE penger.

Ble litt langt men jeg hadde mange spørsmål selv på den tiden og var mye frustrert i.fht jobben. Må nok si at neste gang gidder jeg ikke å presse meg så mye i forhold til jobben, for det er det ikke verdt. Var en tung periode å være gravid, med kvalme, tretthet, mas og stress på jobb. Men det snudde med tilrettelegginga (som jeg slet for å få til...) [:)]
http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Svangerskapspenger;jsessionid=19922B21B3DBF1E0F9CDAEDF7976304F.navnode02

Håper det var til litt hjelp [:)]

Back
Topp