Hei på dere!

Cathygirl

Forumet er livet
Tenkte jeg ville fortelle dere noe.
Regner med jeg bilr værende her nå så da kan jeg åpne meg litt mer for dere.

For en liten stund siden trengte jeg en klem. Lagde et innlegg her. Ville ikke fortelle noe da.
De klemmene jeg fikk av dere var fantastisk gode å få da jeg hadde d skikkelig vondt akkurat da.
Vet at noen her vet hvorfor jeg trengte en klem den dagen og hvordan vår hverdag er.

Det har seg slik at vår datter har en alvorlig kronisk sykdom som heter Cystisk Fibrose (CF).
Mulig noen av dere har hørt eller kjenner til denne sykdommen, men kan fortelle litt om den.

Denne sykdommen går ut over luftveier og mageregion for de fleste. Noen har bare problemer med luftveiene eller magen.
Vår datter har begge deler. Hun må derfor ha en del medisiner hver dag i tillegg til trening.
Hun må ha inhalasjon for lungene og bukspyttkjertelenzymer for magen så kroppen tar opp næring av maten hun får i seg.

grunnen til at de med CF må ha inhalasjon er fordi slimet er mye seigere og da vanskeligere å få opp med bare å hoste sånn som oss. De må da ha medisiner for å løsne og trene og hoster for å få d opp.

Enzymene må hun ta fordi bukspyttkjertelen ikke produserer disse enzymene hos henne. Om hun ikke får d går hun ikke opp i vekt og blir dårlig i magen. Enzymene tar hovedsaklig opp fettet i maten så dette går rett igjennom uten enzymer.

Vår datter fikk diagnosen allerede ved fødsel da hun fikk en forstoppelse (meconiumileus) og måtte opereres da hun var 2 dager gammel. Alt var så klart veldig skremmende og vi hadde aldri hørt om sykdommen før. D e kun 10% av de med CF som får denne forstoppelsen.
De som ikke får d blir d oppdaget senere. Som at de går lite opp i vekt, seig avføring og luftveisproblemer.

De med CF e lett mottakelig mot infeksjoner som bakterier og må derfor gå en del på antibiotikakurer. Vår datter har vel snart gått på 20 kurer siden hun var noen mnd gammel. Veldig slitsomt!
blir de dårlig så blir de tett i luftveier og får gjerne dårlig matlyst. typiske syptomer på at noe e gale. dårlig matlyst betyr at de får mindre næring i seg og har lett for gå ned i vekt.
Vår datter e nå 2,5 år gammel og veier ca 10,5 kg. Ikke så mye for ei jente på den alderen.

Da jeg trengte en klem ble vår datter innlagt for første gang. Var kjempe vondt for meg. Det var egentlig ikek så ille, men hun har vært dårlig nesten hele høst og vinter og derfor ville de ha henne inn for observasjon.
Siden hun går lite opp i vekt e d blitt snakk om at hun kanskje skal få knapp på magen (sonde) så hun kan få ekstra næring der i tillegg til d hun spiser. Men før dette evnt. skjer prøver vi nå andre metoder som å ha ekstra fett i maten hennes og gi henne næringsdrikk i tillegg til måltidene. Vi håper vi klarer å unngå knappen, men kun tiden vil vise.

Hun har begynt på ny inhalasjonsmedisin som vi og legene håper på ska gjøre at hun kan holde seg mer frisk.

Ville fortelle dere dette da d e en stor og viktig del av livet mitt. Og d e godt å kunne fortelle om d e noe som skjer. Har jo de på nov 07 som har vært med meg fra dag 1, men godt å kunne være åpen med dere også.

D å velge å få ett til barn var ikke et lett valg. Ved hvert barn vi får e d 25% sjanse for at barnet har CF. Sjansen for at d e frisk e jo større, men d e alltid d negative som man tenker mest på.
D var godt å komme til d punktet der d var ok om vi fikk fler barn med CF. Unner ingen denne sykdommen, men mener man får de barna man e ment for å få!
Vi gleder oss stort til å få et barn i januar og vi e klar om barnet har CF.

Takk for at du tok deg tid til å lese dette og spør meg gjerne om du lurer på noe[:)]

Klem til dere alle sammen[:)]

Datteren din ser hvertfall veldig flott og frisk ut..utrolig nydelig jente [:)]
Er trist at barn skal få kroniske sykdommer som krever så mye ekstra...man skulle gjerne heller tatt sykdommene selv, så de slapp...men det er utrolig viktig å ha foreldre som tar det med godt sinn, og gjør alt man kan for at barna har det bra, og det lille inntrykket av deg, så virker det som om dere gjør det [:)]

Dere må virkelig ha det tøft til tider! Fint at du er åpen om det og forteller oss litt om åssen denne sykdommen er...

Var innom og kikka litt på bloggen din her en dag - mange fine bilder av ei nydelig lita jente [:)]

Jobber med barn med ulike funksjonshemninger og kroniske lidelser, og jeg må si: all ære til dere foreldre som har barn som har det litt tøffere enn andre. Tror at mange av disse barna er ekstra heldige i "valget av foreldre" - for det kan ikke alltid være en enkel jobb dere har. Håper jenta di går inn i en bedre periode - og at dere finner ut av det med ernæringa.

Forstår at det ikke var noe lett valg å få et barn til, men det virker som om dere er godt rusta til å ta imot en til, uansett utfall.

Tror også det er fornuftig av deg å være åpen, tror det gjør det litt mindre skremmende for andre.
Jentene her inne har nok lassevis av klemmer på lager, når som helst [:)]

Jeg tenkte faktisk på deg idag!! "Hvordan gikk det med hun som trengte en klem??"  (Jeg hadde desverre glemt nicket ditt..)
Huff, det hørtes ikke enkelt ut dette, men du har ei utrolig flott jente[:D]
Håper det går bra og at dere unngår knappen!
Sender deg en klem til jeg[:D]
*klemme på*

ett utrolig fint å nytting innlegg :) du har jo en utrolig vakker datter , klart dere må ha det tøft men her finnes i hvertfall all mulig støtte fra oss jenter [:D]

Eg tenkte og at jenta dåkas ser veldig frisk og fin ut. Takk for at du deler historien din. Det blir nok ein del tøffe tak når ein barn med kroniske sjukdomar. Kryssar fingrane for at babyen i magen er frisk, men syns det er godt å lesa at de kjem til å takla om det skulle visa seg ikkje å vera sånn.

Jenta dåkas er nok heldig som har fått dei foreldra ho har.

Dette var veldig trist å lese.. Så utrolig urettferdig at både datteren din og dere må igjennom noe så vanskelig! Men må si at det ser virkelig ikke ut som datteren din plages av noe som helst, hun ser utrolig flott ut[:)] utrolig skjønn liten jente.

Vet dere noe om hvordan sykdommen vil arte seg framover?

Krysser alt jeg har for at babyen i magen kommer frisk som en fisk! [:)]

Gode og varme klemmer til både deg og den søte jenta di

huff, kan virkelig ikke begynne å forstå hvordan dette er for dere, men virker som dere er skikkelig tøffe foreldre som virkelig gjør alt dere kan. Og jenta deres er jo sååå herlig, kan virkelig ikke se at hun er syk, i så fall for meg som ikke kjenner til denne sykdommen. Kjempe glad du deler dette med oss, må være tøft ! Støtte og klemmer har vi absolutt mer å gi av om det skulle trengs

Skjønner godt at du trengte en klem da hun ble innlagt.. det må være tøft og vanskelig å ha et sykt barn, men det virker som at jenta deres har to sterke foreldre - sammen klarer dere alt[:)]

Håper barnet i magen ikke har CF, men uansett er dere supre foreldre!

All ære til dere[:)]

tusen takk for fine ord alle sammen! e veldig glad og lettet for at eg ofrtalte d til dere nå[:)]

D e tøft at hun har CF, men samtidig for oss e dette en helt normal hverdag. vet rett og slett ikke hvordan jeg ska ta meg av et friskt barn[8D]

Vet dere noe om hvordan sykdommen vil arte seg framover?

Nei, vi vet ikke hvordan sykdommen vil arte seg. Vi vet bare hvordan hun e nå. D vil nok ikke bli værre utenom at lungene blir nedbrutt så lungekapasiteten vil bli dårligere. E flere med CF som har hatt lungetransplantasjon. E ikke sikkert hun vil trenge d og uansett så vil hun være voksen før d vil bli aktuelt.

Flere av dere sa at hun ikke så syk ut og d e helt riktig. Man kan ikke se d på de med CF og egentlig e d litt skummelt, for e ikke alle som helt skjønner alvoret med sykdommen.

hei! tusen takk for at du delte historien din!lille jenta deres er heldig,du virker som en positiv og sterk mamma. Jeg er også mamma til en kronisk syk gutt, født nov.07, men etter dette fikk vi ei helt frisk jente i juli 07. Nå som jeg er gravid igjen kjenner jeg også slik som med siste jenta at jeg ikke slapper heeelt av, selv om god oppfølging. Men tenker at vi har taklet så mye som foreldre at vi klarer takle det meste. Lykke til[:D]

Takk for at du valgte å fortelle historien om datteren din!!! Ser på hele innlegget at du er en fantastisk og sterk mamma! Både datteren din og babyen i magen er heldig som har deg som deres mamma!!
Datteren din er foresten ubeskrivelig vakker. [:)]

ORIGINAL: *Knøttet*

Takk for at du valgte å fortelle historien om datteren din!!! Ser på hele innlegget at du er en fantastisk og sterk mamma! Både datteren din og babyen i magen er heldig som har deg som deres mamma!!
Datteren din er foresten ubeskrivelig vakker. [:)]

signerer

Det er sterkt av deg å dele dette med oss, det må jeg si. Og det står stor respekt av det. Vi er jo ikke her bare for å prate som graviditet, men litt av hvert. Og jeg håper vi kan være en støtte for deg (og de som måtte trenge det) lenge etter fødsel også.

Du har forresten et fantastisk vakkert barn. Hun ser så god ut. Jeg håper at hun blir bedre med tiden og at hun legger på seg. Dere er sterke som klarer dette. Så igjen, all respekt til dere!

Jeg kjente tårene presse på. Mye pga vi ønsker det beste for våre barn og det dere opplever må være veldig tøfft. Men som jeg skjønner så har gulljenta deres fått verdens beste foreldre som ønsker kun det beste for den skjønne hjerteknuseren[:)] Håper virkelig at hun får en god sommer og slipper å slite så mye hele tiden. Jeg syns du er ei kjempe tøff dame og det står stor respekt av at du fortalte oss historien din[:)] Så takk og du skal vite at jeg/vi er her så hvis det er noe så må du aldri være redd for å fortelle oss her inne[:)]

Klem[:)]

ORIGINAL: Jaybird

Det er sterkt av deg å dele dette med oss, det må jeg si. Og det står stor respekt av det. Vi er jo ikke her bare for å prate som graviditet, men litt av hvert. Og jeg håper vi kan være en støtte for deg (og de som måtte trenge det) lenge etter fødsel også.

Du har forresten et fantastisk vakkert barn. Hun ser så god ut. Jeg håper at hun blir bedre med tiden og at hun legger på seg. Dere er sterke som klarer dette. Så igjen, all respekt til dere!

Signerer denne.. dere er virkelig sterke... et godt forbilde for alle kommende mødre..

ORIGINAL: Mariemor1

ORIGINAL: Jaybird

Signerer denne.. dere er virkelig sterke... et godt forbilde for alle kommende mødre..

Utrolig godt å få høre slike historier om det skulle skje med meg. Så vet jeg at jeg absolutt ikke er alene. Du har en vakker liten datter :) Takk for et flott innlegg!!![:)]

Utrolig sterkt av deg å dele denne historien meg oss! [:)] Dere må ha vært igjennom mye..
Men jenta di ser frisk og rask ut på bilde i alle fall, utrolig nydelig
Håper det går bra med både hun og dere i framtiden [:)] Klemmer sendes [:)]

Back
Topp