Hei, ny her!

Fiori

Glad i forumet
Jeg har lusket litt i kulissene en stund, men det er kanskje på tide å presentere seg.

I morgen er jeg 8 uker på vei, med termin ca 5. desember. Jeg er fremdeles litt sjokkskadet over dette svangerskapet, for det var på ingen måte planlagt. Det gjør at jeg har litt vanskelig med å forholde meg til det. Mannen har tatt det hele med stor ro. Jeg er mer urolig, og tenker mye "hva hvis..". (må tilføye at jeg aldri har vært verdensmester i å ta ting på sparket..)

Jeg fyller snart 38, er godt gift og har to fantastiske jenter fra før på 7 og 4. Jentene var godt planlagt, og det tok ganske lang tid før jeg ble gravid med begge. Derfor er dette svangerskapet så inmari uventa, for det ble fulltreffer første gang vi var uforsiktige. Trodde oss i slutten av 30-årene skulle være mindre fruktbare?!?

I dag var jeg på kontroll hos legen, fylte ut papirer, og fikk en sjekk med ul. Legen har ul på kontoret, og hansynes det er supergøy å bruke den, så det kan nok bli flere ul underveis :) Alt så forresten bra ut.

Om noen uker skal vi til Riksen for duo-test. Vil ikke risikere noe som kan gjøre livet vanskelig for familien og jentene mine.

Velkommen! :) Jeg tror og håper du vil venne deg mer til tanken etter hvert. Hva er en duo-test?

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Gratulerer og velkommen hit :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Velkommen! :) Jeg tror og håper du vil venne deg mer til tanken etter hvert. Hva er en duo-test?

Takker!
Duotest er en test for kromosomfeil (trisomi 13, 18 og 21) på foster. Jeg fikk tilbud om det fordi jeg er 38 ved fødselstidspunkt, og derfor har litt økt sannsynlighet for dette. Det blir tatt ul der de bla. måler nakkefold, og de tar blodprøver for å måle nivået av noen hormoner. Ut fra dette kan de gi en sannsynlighet for kromosomfeil. Dette er et tilbud som langt på vei kan erstatte morkakeprøve/fostervannsprøve. Forskjellen er at jeg vil få en sannsynlighet for misdannelser, mens ved de andre får man sikkert svar (men også en risiko for spontanabort pga inngrepet).

Endelig en likesinnet her;) Jeg venter også på innkalling til duotest. Har i tillegg celleforandringer jeg da, og skal på sykehuset på tirsdag i forhold til dette. Så hos oss er det også litt usikkert om hvordan dette sv.skapet ender. Min helse blir det viktigste. Resultatet av duotesten er også av stor betydning, da vi har tre fra før som også er viktige... Litt vanskelig tid i vente med mye usikkerhet. Liker selvfølgelig ikke at du nok også har det sånn, men allikevel godt å være flere:cool:

Krysser fingrene for dere begge! Takk for fint svar. Jeg har mye å lære ;)

Endelig en likesinnet her;) Jeg venter også på innkalling til duotest. Har i tillegg celleforandringer jeg da, og skal på sykehuset på tirsdag i forhold til dette. Så hos oss er det også litt usikkert om hvordan dette sv.skapet ender. Min helse blir det viktigste. Resultatet av duotesten er også av stor betydning, da vi har tre fra før som også er viktige... Litt vanskelig tid i vente med mye usikkerhet. Liker selvfølgelig ikke at du nok også har det sånn, men allikevel godt å være flere:cool:

Ja, det høres ut som vi tenker litt likt. Jeg synes det høres helt riktig ut å sette din egen helse først. Det hadde jeg også gjort uten å nøle. Du har tross alt tre unger som kommer til å trenge deg i mange år framover.

Jeg tok celleprøve i dag, så jeg får nok svar på den om en stund jeg og.

Jeg bor på østlandet, og fikk innkalling ganske raskt, synes jeg. Time om to uker. Jeg er faktisk ikke nervøs, fordi jeg foreløpig ikke har så mange følelser for dette svangerskapet. Nesten synd å si det, men det er så fjernt for meg ennå. Jeg har vært veeeeldig i tvil om vi skulle fortsette svangerskapet i det hele tatt. Nå ligger det an til at vi gjør det med mindre de finner alvorlige feil.

Jeg kjenner litt på det etiske aspektet overfor fosteret med dette, men familiens og jentenes ve og vel teller mye tyngre for meg slik det er nå. Mannen er utrolig nok enig, og det overrasker faktisk litt.

MarieMie: jeg kunne ikke svart deg for to måneder siden, så dette er også ny kunnskap for meg ;)

hei og velkommen skal du være. Håper duo-testen til dere begge går bra, for vi vil gjerne ha dere med oss hele veien ;-)

Gratulerer og velkommen :)
Håper det ordner seg for dere!

Velkommen skal du være :)

Jeg ønsker dere lykke til med Duo-test :)

Dette er så rart.... Det du skriver er identisk med våre tanker om dette... Jeg har valgt å distansere meg litt fra spiren i magen til jeg vet hvordan det ender. Det er for å beskytte meg selv litt tror jeg. Vi var også innom tanken på å avslutte dette, men det er vi ikke i stand til. Men vi er heldigvis enige at vi gjør det om ikke alt er bra.
Det er etikken i det hele som er vanskeligst for meg også, hvem er jeg som skal ha makt til å velge mellom liv eller død.... Men valget om å ta duotest var likevel enkelt.
Jeg og min mann tenker som så at er det noen gang alt skal gå fint, så er det nå når vi i utgangspunktet ikke skulle ha barn:p

Gratulerer og velkommen hit :)

Dette er så rart.... Det du skriver er identisk med våre tanker om dette... Jeg har valgt å distansere meg litt fra spiren i magen til jeg vet hvordan det ender. Det er for å beskytte meg selv litt tror jeg. Vi var også innom tanken på å avslutte dette, men det er vi ikke i stand til. Men vi er heldigvis enige at vi gjør det om ikke alt er bra.
Det er etikken i det hele som er vanskeligst for meg også, hvem er jeg som skal ha makt til å velge mellom liv eller død.... Men valget om å ta duotest var likevel enkelt.
Jeg og min mann tenker som så at er det noen gang alt skal gå fint, så er det nå når vi i utgangspunktet ikke skulle ha barn:p

Dere er vel fornuftige folk, da, som tenker slik som oss ;)

Og så er jeg helt enig med deg igjen. Vi vil gjøre det vi kan for at dette skal gå bra. Selvfølgelig har vi ingen garantier, og ting kan skje underveis. Men det synes jeg er noe annet.

Hei og velkommen. :) Kjekt med flere i samme alder :) Er like gammel som deg, så skal også ta duo test. Tok blodprøven i dag, men ser etterpå på infoskrivet at blodprøven skal takes tidligst fra uke 10, (?) men er bare 8+2 i dag, så sjønner ikke hvorfor legen sa jeg skulle ta den idag. Får sjekke det uken før ul, for da skal jeg på time til lege.

Her er graviditeten sterkt ønsket, og dette er tredjemann. :)

Hei og velkommen. :) Kjekt med flere i samme alder :) Er like gammel som deg, så skal også ta duo test. Tok blodprøven i dag, men ser etterpå på infoskrivet at blodprøven skal takes tidligst fra uke 10, (?) men er bare 8+2 i dag, så sjønner ikke hvorfor legen sa jeg skulle ta den idag. Får sjekke det uken før ul, for da skal jeg på time til lege.

Her er graviditeten sterkt ønsket, og dette er tredjemann. :)

Hei!
Så koselig med flere "eldre" gravide (merkelig å være det når jeg stort sett føler meg som jeg er 25..). Jeg er også litt usikker på det med tidspunkter for tester. Vi skal på riksen når jeg er akkurat 10 uker, og vet ikke om de da gjør undersøkelser eller om det bare er samtale? Får vente å se..

Dersom blodprøven din er tatt for tidlig, så må du kanskje ta den på nytt, ja? Tar du duo-testen hos fastlegen, eller på sykehus?

Håper vi alle får gode tall på duo-testene våre!

Hei!
Så koselig med flere "eldre" gravide (merkelig å være det når jeg stort sett føler meg som jeg er 25..). Jeg er også litt usikker på det med tidspunkter for tester. Vi skal på riksen når jeg er akkurat 10 uker, og vet ikke om de da gjør undersøkelser eller om det bare er samtale? Får vente å se..

Dersom blodprøven din er tatt for tidlig, så må du kanskje ta den på nytt, ja? Tar du duo-testen hos fastlegen, eller på sykehus?

Håper vi alle får gode tall på duo-testene våre!

Hehe, føler meg ikke eldre enn 25 jeg heller, men årene bare går og tallet øker:)

Ja, var litt rart det med duotest blodprøven, men en plass sto det at duotedt kunne tas fra uke 8, og på blodprøveinfoarket sto det minimum 10 uker.. Jeje, jeg skal til lege i uke 11, så får spørre da og evt ta ny prøve. Skal til ul i uke 12. :)

Jeg tar duotesten på sykehus.

Gratulerer og velkommen :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Gratulerer og velkommen til oss. Håper duo-testene går bare fint for dere ^^ Synes det er så betryggende som ung førstegangs at det finnes godt voksne damer som har mye erfaring å komme med her inne! :)

Back
Topp