hei lindaen

baby 79

Betatt av forumet
Leste et innlegg du skriver ang. panikk-angst...
Jeg har hatt/ har det samme selv, og har fått snakket litt med jormor om det..
Hun har henvist meg på sykehuset for å få snakket med spesialist der ( jormor)
Og få ei omvisning på fødeavdelingen.. Noe jeg ser veldig fram til..

Går også jevnlig til en psykolog der jeg får sette ord på følelsene mine, og bearbeide den angsten..

Det er noe av det smarteste jeg har gjort, for jeg føler meg mye sterkere og bedre nå!!
Det er ingen skam, alle har ting i livet sitt..og det beste er å gjøre noen med det verste..
Det er slik en oppnår seier!!

Ikke nøl med å ta kontakt..hjelpeapparatet står klar for å ta imot å hjelpe slike som meg og deg:-)

Gode klemmer fra baby79

Et godt råd er å skrive et brev og ta med til jormor der du forteller om alt du tenker å føler, og om hva du er mest redd for osv.
For det kan være lettere enn å fortelle face to face..
og da får du skrevet alt i fred og ro..
Og det er viktig at du er helt ærlig overfor deg selv..for jo mere ærlig du tør være, jo mere kan hun hjelpe deg!!
Og jo bedre hjelp får du, og kommer deg til hektene igjen... tro meg :-)

Du er ikke den første og heller ikke den siste som har det slik..

Heihei.. Tusen takk for svar! Problemet mitt er vel mere det at hjelpeapparatet snudde ryggen til meg da jeg bønnfalte om hjelp.. Men jeg skal uannz til jordmor på 28 ukers kontroll så jeg skal prøve på nytt da.. Hun lovte meg at vi skulle snakke om det da så! Skal prøve å følge rådet ditt med å skrive brev.. Det kan hjelpe ganske mye, for når du sitter der å prøver å gjøre deg forstått mens du ikke får puste og verden kollapser rundt deg, er virkelig ikke lett! Har jo god tid på meg så jeg burde nok få skriblet ned det jeg føler ganske bra.. Takk igjen for svar.. Er så godt når noen bryr seg om hvordan man har det[:)]

Jeg har svangerskapskontroll i uke ditt og uke datt..MEN jormor sier til meg at skulle det være den minste lille ting jeg lurer på må jeg ta kontakt, jeg fikk tlf. nr. hennes..

Og hun kan sette opp timer KUN til samtaler hvis jeg ønsker det, så mange som jeg ville ha til jeg føler meg trygg!!
Og bare det er godt å vite.. og slik må det jo være overalt i norges land..Du kan jo ringe å si at; hør her, til neste gang er for lenge for deg og vente!! du vil ha en samtale snarest, det er jo viktig at du får hjelp tidligst mulig. Du skal ikke gå rundt å ha det vondt i 3 mnd. ekstra for å måtte vente til neste gang og neste gang..Det har du ikke råd og tid til!!

Gjør jormora oppmerksom på at dette er utrolig viktig for deg, og hvis hun ber deg vente så og så lenge, be henne om en henvisning til psykolog..kansje hun tar hintet da..
Psykolog under graviditet er gratis

Husk at alle fødsler er ulike, det kommer an på hvordan kroppen din er..
masser deg i underlivet med olje for å styrke vevet, da har du stor sjans for ikke å revne.. eller ikke revne så mye..
Jeg er også dritredd hele fødselen, men vi skal nok klare det!!!
Jeg tror vi klarer mer enn vi selv tror når vi først må.

Du kan også få beroligende under fødselen slik at du føler du har mere kontroll over situasjonen..

Ååå, jeg har lyst til å gi deg en stor bamse-klem nå..for jeg kjenner meg virkelig igjen i det du skriver, og jeg kommer til å tenke på deg!!!!

leste innlegget ditt og kjente meg igjen i det du skrev.
jeg hadde veldig stor angst for fødselen da jeg gikk med mitt første barn. jeg gledet meg da, men jeg hadde skikkelig angst angående fødselen.
jeg turte ikke si det til noen hva jeg slet med, å gikk alene om det. det første skrittet å ta er å innrømme for seg selv at man har et problem, det andre er å si det til noen. å det har du gjort. der burde du være stolt av deg selv!
det er grusomt å høre at de har snudd ryggen til deg[:-], slik skal de slett ikke gjøre..[:@] man har krav på hjelp!! ble litt sinna jeg.
hele angsten min slapp da jeg hadde 3 uker igjen av svangerskapet, da bare gledet jeg meg.
nå har jeg enda ikke funnet den fulle glede med å gå gravid, å vente et barn. jeg gleder meg jo, men jeg føler den ikke er fullverdig..
jeg har heller ikke særlig lyst til å føde, og har denne gang sagt fra til min lege at jeg sliter litt med tankene rundt det å være gravid å skal føde.
sa det da jeg var på sist kontroll, og hun hadde en samtale med meg, og skrev et brev til sykehuset om angsten. jeg har fått tilbud om hjelp og samtaler med jordmor.
jeg håper at du kan få samme hjelpen, og jeg skal hjelpe og støtte deg så godt jeg kan.
klem fra meg.

Tusen tusen takk for all oppmuntring! Dere aner ikke hvor mye jeg setter pris på det.. Føler at det kanskje er noen som vil møte meg på den andre siden av tunnellen likevel nå.. Vi skal massere mellomkjøttet når den tiden kommer, samboer skal hjelpe meg, er ikke så lett å rekke ned dit tipper jeg[8D] Skal prøve å ringe jordmoren min på tordag (er bare da hun har kontortid) å prøve å forklare at jeg faktisk ikke klarer mer.. Får krysse fingrene for at hun hører etter! Det blir liksom ikke bedre heller.. Så mange følelser som bare må gjemmes bort til noen har tid til å høre på dem, det har bare gjort saken mye mye verre! Uten samboern vet jeg rett og slett ikke hva jeg skulle gjort.. Er så glad for at han hvertfall prøver, og selv om han ikke kan svare så holder han alltid rundt meg og trøster meg.. Håper at dere to også er så heldige at dere hvertfall har noen som står dere nært! Stor klem fra meg

så godt å høre at du har noen som kan være der for deg[:)]
menn vet ikke bestandig hva de skal si, men en ting de kan, så er det å holde rundt å trøste. det gjør min mann hele tiden[:)]
jeg har grått mye på kveldene og i søvne. da er det godt når han spretter opp fra hva han en gjør, og kommer å trøster.
jeg skal krysse fingrene for deg jeg og!!
du får bare stå på ditt å si fra akkurat hva du føler!!
la oss høre fra deg hvordan dette går. krysser finger og tær!!
nå er det natta her for meg, skal knugge meg inntil min sovende kjæreste som ligger på gulvet[:D]
ønker deg alt godt og lykke til i morgen!
en go nattaklem til deg[:)]

Tusen tusen takk! Vi klarer nok dette alle tre skal du se.. [:D] Er bare ikke så lett å holde motet oppe alltid! God natta! *klem*

Ja, vi skal nok klare det skal du se, selv om katastrofetankene tar oss av og til...
Når en får snakket om ting blir det litt lettere etterpå..

Skjønn du også lindaen [:D]

Klem

Ja, det bruker alltid å bli bedre når man får snakket om det! Men det kommer liksom aldri til bunns før man får snakket med noen som kan det.. Krysser fingrene for at de sisste 100 dagene ikke blir like angstfylte og at ting ordner seg[:)] Vil jo så gjerne glede meg over mirakelet vårt, men det er sannelig ikke lett når tingene er som de er nå!

Jormor er flink på slike ting, og hun er veldig vant til slike problemstillinger...
Jeg har hatt mine angstfylte perioder litt i rykk og napp..
I begynnelsen var jeg livredd, så gikk det over..så fikk jeg en periode igjen, og nå er jeg litt blanda..
Så ting går opp og ned.. og det tror jeg er ganske vanlig også..

Hør for all del ikke på skrekkhistorier, selv om det frister å få mest mulig info. om fødselen..

Det er da jeg har fått mine " nedturer" og blitt livredd..

Jeg hørte mye før.. Trodde det var best med mest mulig info, men når jeg innså at jeg bare skremte vannet av meg selv så slutta jeg! Nå leser jeg bare artige/ koselige ting.. http://www.mammanett.no/mn/showthread.php?t=17940 Vet ikke om det gikk, men satt å leste på det igår.. Holdt på å le meg skakk og hadde ingen angstfølelse når jeg gikk å la meg.. Skikkelig deilig[:D]

Back
Topp