Hei :) Jeg har et lite problem..

mammatil

Flørter med forumet
Jeg skjønner ingenting om hvordan det er med pappa permisjon, engangsstønad og foreldrepenger..!
Hva er best å hvordan er det men pappapermisjon? pappaen kan vel være hjemme samtidig som mor vel?
Kan være at jeg spører dumt nå men jeg har ingen peiling, samboeren min har ikke tatt pappaperm med eldste nå på 1 år heller.
HJELP om det er noen der ute som vet litt om det der, så blir jeg overlykkelig :)

Engangsstønad er en engangssum du får på 30000 eller hva det er (har ikke helt satt meg inn i summen) om du ikke har rett på foreldrepenger.
foreldrepenger får mor og far (etter 1 juli) 59 uker med 80% lønn eller 49 uker med 100% betaling fordelingen er 14 uker til far, 14 uker til mor og resten fordeler de mellom seg som de ønsker. mor må ta minst 3 uker før termin. mor o far kan ikke være hjemme samtidlig med foreldrepenger.

jeg forsøkte nå, noen andre får rette på meg om jeg har skrevet noe feil hehe men det står jo også en del om det på nav sine sider.

Så om vi velger foreldre penger så kan ikke samboeren min ha pappaperm rett etter fødselen og være hjemme sammen med meg? Tenkte på det fordi vi skal ha gutten vår på da 1,5 hjemme siden jeg blir hjemme uansett og da hadde det vært greit om han var hjemme de første mnd så jeg fikk litt hjelp om du skjønner? :)
Har lest inne på nav men skjønner ingenting av det :/ Er vel ikke av de smarteste så er ikke alt som går inn.. :p
Men takk :)

Hvis du har hatt en eller annen form for inntekt som overstiger en viss sum (1 g??) så har du rett på (må ta?) foreldre penger. Har du ikke hatt inntektsgivende arbeid i forkant får du utbetalt en engangsstønad og ikke noe mer. Men og gå i permisjon og motta forqldrepenger gir også grunnlag for ny stønadsperiode med forqldrepenger..

fedrene har vel krav på noen dager i etter fødsel tror jeg, men det varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass hvor lenge, det er vel inntil 14 dager eller noe tror jeg.
sambo fikk hvertfall 5 dager betalt sist vet jeg.
skal far være hjemme må mor jobbe eller gå på skole eller hun får hvertfall da ikke foreldrepenger i den perioden. altså man kan ta det gradert så far kan ta det når han vil bortsett fra de ukene forbeholdt mor, men man får ikke foreldrepenger samtidlig.
om det er noen spesielle regler når far jobber offshore vet jeg ikke noe om.

2 uker /10 arbeidsdager har alle fedre lovfestet rett på etter en fødsel! Men om det er med betaling eller ikke,kommer noen plasser an på arbeidsgiver.

Om mor ikke har rett til foreldrepenger får hun en engangssum som varierer fra 25000 til 30000. Har hun rett på foreldrepenger kan hun velge 80% i 59 uker eller 100% 49 uker, hvor mor får 14, far 14 og restn kan deles. De 3 første ukene før fødsel og etter fødsel MÅ mor ta. De kan ikke ta foreldreperm samtidi, men far har rett til 14 dagers perm etter fødsel og det er opp til arb.giver og bestemme om det er med eller uten lønn. Dvs noen kan få 14 dager lønnet perm mens noen 14 ulønnet perm ette fødsel.

Når det gjelder offshore er det det samme ang 14 dager perm etter fødsel men om det er med eller uten lønn kommer ann på arb.giver, og det kommer jo og litt an på når babyen kommer ifh jobbtidene. Her kom babyen den 22 januar og far skulle ut noen dager før egentli men han fikk altså den 14 dagers perioden lønnet perm(selv om babyen ikke var kommet enda).

Når far skal ha sin perm må mor jobbe, ta ferie eller gå ulønnet perm(det varierer hva man velger). De fedrene som jobber offshore tar som regel perm de ukene han har fri da det er mest lønnsomt økonomisk både får familien og arb.giver, da får han foreldrepenger fra NAV og normal lønn fra arb.giver.... men så er far på jobb de ukene han da har jobb...

Håper det hjelp litt, hilsen ei som hører til jan13 og har samboer offshore...

Foreldrepenger har du rett på om du har en arbeidsgiver og har jobbet, fått sykepenger, foreldrepenger ved fødsel og adopsjon, svangerskapspenger, omsorgspenger ved sykdom hos barnet eller den som passer barnet, pleie- og opplæringspenger, dagpenger under arbeidsløshet eller hatt arbeidsavklaringspenger (AAP), 6 av de 10 siste månedene..

Og da er det 12 uker til mor (3 uker før termin og 6 uker etter fødsel) og 12 uker til far, resten deler dere som dere vil.. og bare en av dere får betalt av gangen, så hvis begge vil være hjemme, så er det bare den ene som får betalt..Og man kan sjeldent overføre ukene til faren over til mor..

Som andre over her skriver, så har fedre rett på ca 2 uker fra fra jobb etter fødselen, men om han får betalt for alle dagene, er forskjellig fra jobb til jobb.. når vi fikk nr 1, så fikk faren betalt 3 dager fri, men med nr 2 så fikk han 2 uker betalt ;) han hadde en annen jobb når vi fikk nr 1 ;)

Akkurat dette lurer jeg på selv, synes det er skikkelig forvirrende å sette seg inn i. :-s

Akkurat dette lurer jeg på selv, synes det er skikkelig forvirrende å sette seg inn i. :-s

uff ja, husker når jeg skulle styre med dette med nr 1.. fikk jo ikke hjelp fra nav engang, for DEM visste jo ikke åssen søknader jeg trengte o_O :eek:

uff ja, husker når jeg skulle styre med dette med nr 1.. fikk jo ikke hjelp fra nav engang, for DEM visste jo ikke åssen søknader jeg trengte o_O :eek:

Ja samme problem her, var innom Nav og de var veldig usikker selv, de sa først en ting også løpet av samtalen forandret de på de først sa. Og endte med noe helt nytt på slutten av samtalen...... Kjempe forvirrende. :-s

Ja samme problem her, var innom Nav og de var veldig usikker selv, de sa først en ting også løpet av samtalen forandret de på de først sa. Og endte med noe helt nytt på slutten av samtalen...... Kjempe forvirrende. :-s

Ja ikke sant.. og disse jobber der? forventer jo at vi skal vite alt sjøl.. er så elendig kundebehandling :eek:

Åhhhh, jeg er fortsatt like grønn :(
Jeg skal ha gutten vår som da er 1,5 år når neste mann kommer hjemme samtidig, så da tenkte jeg at det var grett om mannen tok pappaperm det han kunne rett etter fødsel så jeg fikk litt hjelp i starten, så jeg skjønner fortsatt ikke om det går? noen som vet? :)
Får han penger da mens han går hjemme sammen med meg, eller går det ikke at vi er hjemme samtidig?
Ååååh, så forvirrende!! Blir litt gal :p

nei det går ikke om du skal ha foreldrepenger samtidlig. om en av dere tar ubetalt permisjon, ferieuker e.l. da så kan dere være hjemme samtidlig.
altså om han skal ta permisjonen da så kan ikke du få permisjonspenger da, da må du være hjemme uten betaling den perioden.
også er det noe om at de første 6 ukene (var hvertfall det før) må mor ta så da må han være hjemme ubetalt om han skal være hjemme.
Poenget er at begge kan være hjemme samtidlig, men ikke motta permisjonspenger samtidlig. da bli jo permisjonstiden forlenget tilsvarende.

også er det vel en regel om at mor MÅ ta de første ukene av permisjonen? kan ha forandret seg, men tviler på det

ja tror jeg skrev noe om det. hvertfall i 2010 måtte mor ta de første 6 ukene.

Hmmm, okay :) Men om feks jeg får penger da, å ikke han så kan han være hjemme? :p
Har jeg forstått riktig da? :)
For noe makk :P

Back
Topp