Hei hei

Lykkelige meg <3

Andre møte med forumet
Hvordan har skoleåret for dere vært da? snart går de over til å bli 2 klassinger.. hjelpes meg så fort dette året har gått :)) Men det blir vell veldig greit for de å ikke være minst lengre :)

Her har vi blandet følelse for skoleåret-overgangen fra bhg til skole vart nok litt tøffere enn antatt...
Dere gutte mammaer,hva liker barna deres å leke med?er de med på noe idrett etc? 
Her er lego favoritten men liker type rollespill lek osv... sykling ,skateboard osv e topp ute :)) 
 
Her og ble det en hard overgang, men så har gutten her litt ekstra pga språket og at han har dysleksi. I tilleg så kjente han ingen siden han hadde gått i en annen barnehage en de han kom i klasse med. Så her har det vært litt mobbing og etc som vi jobber en del med for å bli kvitt og få gutten inn i gruppa som ser ut som har begynt å ordne seg nå.

I lek går det i lego, sykkel og traktorer. traktorer er det som står helt øverst siden det er det han helle tiden har elsket å drive med.han vet vel så og si alt om merker og hva de forskjelige redskapene til traktorene er for noe :) SÅ er han veldig glad i friluftsting

Fritids aktivitet så har han før jul vært med på håndballskole. Så nå håper vi at fotballen starter opp snart for håper at det kan hjelpe en del for hans del å bli med på å sparke
 
Her har det nok vært motsatt. Trodde det kom til å blit tøft, men det har gått som en lek. Han elsker skolen over alt på jord og ferier er ikke gøy. 2 mnd med sommerferie blir nok mer tøft... hehe

Han kunne jo ikke noen bokstaver eller skrive navnet sitt. eller noen bokstaver kunne han, men ikke så veldig godt akuratt, men det har gått som en lek. I starten jobbet vi mye med leksene og pirket veldig på at han skulle skrive pent, men det har gitt resultater. Nå skriver han relativt pent. Leser bra. Har begynt å fokusere litt på fart også.

Ellers når det gjelder lek så har det også sjedd mye forandringer. Tidligere var ikke pc spill og slikt noe spennende, men dette er endret. Så det blir litt spilling. Men han leker fortsatt med det samme som tidligere. togbane, lego og andre ting som har med bygging og gjøre. Ellers så er brettspill veldig gøy.
 
Her har første skuleår vore tøft. VELDIG tøft. Men no er vi godt i gang med utredning, og har allerede fått vedtak frå PPT om rett til spesialundervisning (assistent i klasserommet) til og med fjerde klasse i første omgang. BUP er litt treigare, men vi reknar egentlig med å få ein diagnose innan autismespekteret.

Fagleg går alt som ein leik, han les og skriv som ein helt (har noko problem motorisk pga hypermobile ledd og svak muskulatur, samt seint oppdaga dårleg syn), han reknar og snakkar engelsk og klarar seg sånn sett fint.

Det sosiale er derimot vanskelegare, og det å forholde seg til sjølve skulen, reglane, kva som er forventa av han, osv. Han vil sjeldan på skulen, og fleire gongar i veka må eg fysisk løfte han opp og bære han frå bilen og inn på skulen, og læraren må holde han fast på fanget når eg går... Håpar at dette vil bli lettare når vi får ein assistent som skal gjere dagen lettare for tassen vår.

Satsar på at første klasse var den verste, og at med (mulig) diagnose og tilrettelegging vil åra som kjem bli bedre.

Ang. fritidsaktivitetar så er han ikkje med på noko slikt, han har nok med å handtere skulen. Dvs, kvar mandag sidan skulestart har eg, han og lillesøster på 4 1/2 vore på ein familiedag med middag og så alderstilpassa aktivitetar etterpå. Dei par siste gongane har eg klart å få han med på si gruppe etter middagen (så sant eg er med og), så det er kjempebra til han å vere! Det tar tid for han å bli vant til nye situasjonar nemlig...
 
Hei igjen! 
Off jeg får vondt i hele kroppen når jeg leste innlegget ditt Ranveig,må være stein tøft både for han og ikke minst deg som mamma... 

kjempe bra at dere endelig er igang-og fått god tilrettelegging i skoledagen,det betyr ALT.. og at dere faktisk VET at han får det han har krav på helt til 4 klasse..:)))
Vi er super fornøyd med tilretteleggingen gutten har på skolen og at de klarer å se på han når han kommer om morgenen hvilken form han er i å det er så trygt å godt :)) 

 
Back
Topp