Hei hei alle sammen!

lilletrill

Forelsket i forumet
Hei. Vil bare dele min glede, har nettopp for to dager siden funnet ut at jeg er gravid!!:D det er ekstra kjekt siden jeg har mistet en gang før!:) Vet noen hvor vanlig det er å miste to ganger på rad da jeg ikke har barn. (Altså, dette er 2 gangen jeg er gravid, og er nå 5+5 tror jeg;)

Heia og velkommen inn hit! :) Gratulerer med 5+5!!! [:)][:)][:)][:)] 
Har mistet selv ett par ganger og det er ikke så uvanlig som man skal tro, det å miste noen ganger på rad. Det er bare ikke alle som er klar over at de er gravide og at de har mistet.

Håper den lille spiren din sitter som ei kule denne gangen!!! [:D]

Ja håper også det!:D
Sist var jeg ca 3 uker på vei da jeg mistet, så nå har det iallefall var lengre;) Så vi håper på det beste=)

Men verken jeg eller sambo tør å glede oss helt ennå.. men om et par uker så satser jeg på at jeg ikke har så veldig nerver....

Men et annet spm, har hørt at de som er adopterte også kan få ekstra UL med tanke på at vi ikke har noe peiling om hva slags sykdommer eller lignende som ligger i slekta. Vet noen om dette er sant, og i såfall  når dette er mulig i svangersakpet?

ORIGINAL: slikkepinn

Gratulerer så mye! [:)] Jeg håper det går bra denne gangen. 

ORIGINAL: lilletrill

Ja håper også det!:D
Sist var jeg ca 3 uker på vei da jeg mistet, så nå har det iallefall var lengre;) Så vi håper på det beste=)

Men verken jeg eller sambo tør å glede oss helt ennå.. men om et par uker så satser jeg på at jeg ikke har så veldig nerver....

Men et annet spm, har hørt at de som er adopterte også kan få ekstra UL med tanke på at vi ikke har noe peiling om hva slags sykdommer eller lignende som ligger i slekta. Vet noen om dette er sant, og i såfall  når dette er mulig i svangersakpet?

Du kan jo eventuelt spørre legen din om å få UL før den ordinære UL i uke 17-19..
har ikke hørt noe om det..men det er sikkert ikke så vanskelig å få til, hvis legen din er OK

ORIGINAL: Pink moon

Gratulerer til deg og håper at spiren sitten

velkommen inn hit også [:)]

Gratulerer og velkommen inn hit

gratulere og velkommen hit[:D] jeg har og mistet før, har bedt om tett oppfølging fra lege de første ukene, be om d hvis du er bekymret..lykke til[:)]

Gratulerer så mye :-)

Tusen takk=) fikk legetime litt fortere enn jeg skulle hatt.. og legen sa jeg kunne gå til en privat for å ta UL hvis jeg ønsket det. Bare et spm som kanskje er litt teit for dere som vet det men... Hva skjer egentlig på den første legetimen? Hva gjør man? Og hva må man ha med?

lilletrill - du får ihvertfall en halvtime, mange steder en hel time til førstegangskontroll som gravid. Det tas urinprøve og blodprøver (det siste bare hvis du er ca 12 uker på vei eller mer). Du blir målt og veid, og blodtrykket blir sjekket og hjertet blir lyttet på. Noen gjør GU og tar celleprøve, noen ikke. Det spørs blant annet på hvor lenge det er siden sist. Du blir klemt på magen.

De fyller også ut helsekort for gravide, og spør deg en dullion spørsmål - personalia på deg og barnefar, jobb, nasjonalitet, religionssamfunn, tidligere svangerskap og fødsler, om du røyker og/eller drikker alkohol, om du bruker medisiner... Det er en lang, lang liste. Terminen bestemmes ut fra første dag i siste mens. Vekt, høyde, blodtrykk og div annet føres på skjemaet.

Du bør få råd om folat og evt andre kosttilskudd, og råd om mat du bør unngå som gravid. Du skal få informasjon om svangerskapskontrollene i kommunen der du bor, og det blir nok prat om hvor du vil føde så det kan søkes om plass.

Du skal også få tid og mulighet til å stille spørsmål hvis det er noe du lurer på, eller ta opp symptomer du har eller ting som plager deg.

Håper det hjelper litt! Lykke til!

Noen gjør GU og tar celleprøve, noen ikke.

Som vil si?[8|]

Tusen takk for kjempe bra svar forresten!!=)

lilletrill - bare hyggelig, det! GU = gynekologisk undersøkelse. Celleprøve er når de skraper av noen celler fra livmorhalsen for å sjekke om de er normale. Det gjøres rutinemessig hvert 3. år for å se etter livmorhalskreft eller forstadiene til det. Hvis du har flere spørsmål må du bare fyre løs!

Jo har egentlig et til spm som jeg har lurt litt på...Hva er forskjellen på MA og SA?[8|]

SA = spontanabort. Fosteret dør, man får smerter og blør. Etterhvert kommer fosteret og morkaken ut, og blødningen avtar. Som regel skjer det hele i løpet av noen dager, og man trenger ingen medisinsk behandling. I noen tilfeller blir det nødvendig med en utskrapning fordi ikke alt kommer ut av seg selv.

MA = missed abortion. Fosteret dør, men kommer ikke ut av seg selv. Man kan ha noe mørk utflod og graviditetssymptomene går gradvis over etter hvert som hormonproduksjonen avtar, men ingen smerter eller kraftig blødning. Som regel er det nødvendig med en utskrapning for å fjerne fosteret og morkaken.

Eller, kort fortalt, som Serene sa. [;)]

Tusen takk=)

Back
Topp