hei fra mig og hjælp :)

clarasmor

Andre møte med forumet
hei jenter.

jeg hedder anja og er født og opvokset i Danmark, men jeg, min kæreste og datter fra okt 11 flyttede til Langesund i telemark pga jobb. Jeg er gravid og har termin den 26. nov 13, og har et spørgsmål, eller har en del, men tager lige et af gangen :)
Jeg har været inde og læse at når man har født, så er man indlagt en 3-4 dage, gælder det også når man i forvejen har børn ?, for i DK bliver man sendt hjem efter 2-3 timer når man har født, hvis man er flergangsfødende, grunden til mit spørgsmål er fordi at vi jo ikke har det store netværk heroppe, og derfor ikke vil have den store mulighed for at få min datter passet når jeg skal og har født, og ville være ret ked hvis jeg skal til DK og føde når vi nu har bosat os her i Norge. og når man jo heller ikke ved med sikkerhed hvad dag man føder, så skal jeg jo til DK i nogle dage inden, og resikere at være der i mange dage inden jeg har født, og det er jo upraktisk. Håber i kan hjælpe mig, for ved ikke så meget om det heroppe :/

Det er helt frivillig. Man MÅ vel være på sykehuset så og så lang tid etter fødsel, avhengig av om man har fått epidural og eller andre typer medikamenter. Og at en lege har godkjent at dere er friske og fine.

Også må man tilbake dag 3 (tror jeg) å ta en blodprøve i foten på barnet.

Enig med de over :)

For førstegangsfødende er 3 dager vanlig, men har forstått det slik at flergangsfødende står mye mer fritt til å reise for eksempel neste dag - såfremst det ikke er komplikasjoner som skulle tilsi noe annet :) Far kan jo uansett reise hjem når han vil da ;)

Mente jeg lesre at man må være på sykehuset 6 timer etter fødsel, før man får dra hjem om alt står bra til med mor og barn :) om jeg ikke husker feil da.

Her oppe (Tromsø) er det i alle fall slik; Etter en normal fødsel og normalt svangerskap, og der ammingen går greit, så kan man reise hjem etter 6 timer (uansett første gangs- eller flergangs fødende), eller 2 døgn etter fødsel. Følllingprøve (blodprøve i hælen til babyen) tas etter 48 timer (eller første nærmeste prøvetaking etter). Barnelege etter minimum 36 timer. Hørseltest også på 2. dag

Så hvis jeg som annengangs fødende velger å reise hjem en dag etter fødsel feks så må jeg tilbake for å ta blodprøve dag 3?
Da blir jeg jo heller på sykehuset til den prøven er tatt i steden for å reise over en time em vei til sykehuset.

Følingprøven
tas i foten,etter 72 timer :)
mange her som venter m å dra hjem til den er tatt ;)

Jeg lå faktisk lengre med nr to. Kan ikke mannen din være hjemme med eldste mens du er på sykehuset? Deilig med en rolig start...

Jeg for min del bor bare 3 min kjøring fra sykehuset, så spiller ingen stor rolle om jeg sover 0 eller 2 netter på sykehuset :)

Back
Topp