I går var jeg på ultralyd, og der inne var det 2 stk som gjemte seg. Jeg har 3 barn fra før av, så bare det å få en positiv test kom som et sjokk på meg, og når jeg så at det var 2 stk inni der så ble jo sjokket enormt!
Men, hele grunnen til at jeg dro på ultralyd i går var pga brunt utflod over lang tid.
Gynekologen fant en liten blod ansamling ved tvilling nr.1, og var mest sannsynlig den jeg holdt på å kvitte meg med.
Noen andre som har hatt en blod ansamling tidlig i graviditeten? Er 8+5 idag.
Og deres beste tips til alt? Har jo da 3 andre som må følges opp, så regner med at det blir knapt med tid når de kommer.
Først av alt, gratulerer! Tar nok litt tid å få "landet" etter en sånn beskjed, spesielt når dere har 3 fra før og spiren(e) ikke var planlagte. Hvor gamle er de 3 dere har?
Hadde selv to barn før vi fikk tvillinger. Fikk 3 barn i løpet av 20 mnd. Hvordan det kommer til å bli for deg er vanskelig å si, da alle har ulike erfaringer og forventninger, både ift å ha flere barn og å få tvillinger.
Min erfaring med tvillinger så langt er utelukkende positivt. De er 9 mnd. Men de er veldig bedagelig æ, samkjørt æe på rutiner fra dag 1 og enkele generelt sett. Logistikken er verre, men vi får det til. Man finner ut av hva som funker best for seg selv og sin familie.
Det er jo travelt med 4 barn, spesielt siden nr2 har et heftig temperament. For vår del vmerket vi ikke noe forskjell fra 2 til 4 barn da nr2 krever så mye og tvillingene er så rolige og lette. Det vil nok endre seg når de blir mer mobile regner jeg med.
Jeg mistet en tvilling i uke 6 da vi ventet nr2. Det var en liten blødning, og en dag eller to med brunt, æ før det stoppet. Da vi var på ultralyd to uker senere var det to fostersekk er, en levende spire og en blodansanling, samt dødt foster.
Alt gikk bra med den som var levende, den døde skapte ingen problem, fikk ekstra ul i uke 13 2 for å sjekke at den døde ikke skapte problem for den som levde.
Regner med du er henvist til videre oppfølging?
Mitt beste tips et å ikke krisemaksimere eller å høre på alt det negative folk rundt har hørt om tvillinger eller andre tvillingmødre som hadde det vanskelig. For det trenger ikke bli så ille som de sier. Selvsagt, får du tvillinger med kolikk, så er det jo steike hardt.
Jeg ødela hele svangerskapet med bekymringer utifra ting andre folk sa ift å ha tvillinger. Ingenting av det skjedde her.
Likevel, prøv å nyt magien det er å få bære frem tvillinger - for det er jo magisk!
(sorry skrivefeil)