Hei alle sammen !!

Linka

Gift med forumet
Da er vi hjemme og etter en legesjekk og blodprøve fant de ingen virus, men han fikk epedrin for slimet. Vi skal se det ann over helga og hvis han ikke blir bedre må vi til legen igjen.
Ser ut til at alle deres positive vibber har funka.
Håper bare ikke at han blir hyper av efedrinen. Legen sa at noen blir skikkelig hypre og andre kjenner ingenting.

Takk alle sammen. Er sååå glad jeg har dere.
Klemmer fra meg og lille Alexander

Å så  bra!!
Du får ha masse lykke til med gutten, medisinen og hele greia..
og ha en god helg!![:D]

Godt å høre fra dere og at alt var bra.
Har hatt det til Ole Martin og han ble litt mer vilter [;)]

Tok de prøve fra nasen???

ORIGINAL: Linni

Godt å høre fra dere og at alt var bra.
Har hatt det til Ole Martin og han ble litt mer vilter [;)]

Tok de prøve fra nasen???

De tok bare blodprøve og hørte på brystet + temp.
Klem

Kunne jeg tenke meg *riseter på hode*

Rs virus må man ta prøve fra nasen for å finne ut.
Fastleger og legevakten har ikke peiling på det viruse og det hater jeg de for.[:@]

Se der ja...Håpe,håpe at det ikke er noe da!!![:)]
Masse god bedring!!![:)]

ORIGINAL: Linni

Kunne jeg tenke meg *riseter på hode*

Rs virus må man ta prøve fra nasen for å finne ut.
Fastleger og legevakten har ikke peiling på det viruse og det hater jeg de for.[:@]

Ikke si det da. Nå ble jeg bekymret igjen. Nei, det blir nok legetime på mandag ja.
( har lagt inn sp.mål til deg på fiorelina tråden )

Nå legger jeg inn stoff om rs virus så du kan lese litt. Det var sånn det starta på Ole Martin, har han ikke så mye av disse symtomene skal du ikke vær redd [;)]
Er ikke meningen å skremme deg men etter vi selv havna på intensiven me de viruse liker jeg det ikke. Et vennepar som fikk en prematur 3 uker før vi fikk han gutten fikk det og men siden jeg klarte å sede henne til legen me at hun spurte om de klarte han seg veldig bra me rs.

[font=verdana,arial,helvetica]RS-VIRUS - En hyppig kunde på barneavdelingen

[font=verdana,arial,helvetica]I løpet av vintermånedene er syke barn et vanlig innslag hjemme, i barnehagen, på skolen – og på barneavdelingen på sykehuset. Mange av disse barna har luftveisinfeksjoner, og en av de vanligste infeksjonene er infeksjon med det såkalte RS-viruset. I denne artikkelen kan du lese mer om denne vinterlige landeplagen.
Av: [link=http://www.lommelegen.no/kontakt/kontaktskjema.asp]Roar Pedersen, lege[/link]

Relaterte artikler:
[link=http://www.lommelegen.no/art/art1752.asp]Bronkiolitt[/link]

RS-virus står for ”respiratorisk-syncytialt virus”. Dette er et virus som forårsaker epidemier av syke barn hver vinter, og man regner med at 80-90% av alle barn under 12 mnd har gjennomgått en slik infeksjon. Viruset er den vanligste årsaken til nedre luftveisinfeksjoner i første leveår. I løpet av en slik vinterlig epidemi vil opp til 1-2% av alle barn under 1 år innlegges med RS-infeksjon, og omtrent 50% av disse er under 3 måneder gamle. Også større barn og voksne kan bli smittet av viruset, men som regel får disse kun en lettere forkjølelse. Det er de minste barna som blir mest syke, og spesielt utsatt er for tidlig fødte barn og barn med luftveissykdom fra før.
Et luftveisvirus
Viruset består av to undertyper, som kalles A og B. Viruset slår seg ned i luftveiene og formerer seg i luftveienes slimhinneceller og påvirker ikke andre celler i kroppen. Viruset forårsaker at disse slimhinnecellene dør og flyter sammen. Dette gjør igjen at det blir hevelse i luftveisveggen, flimmerhårene klarer ikke å frakte bort slim og luftveiene fylles med døde celler, slim, virus og betennelsesceller.
Smittemåten er hovedsakelig via direkte kontakt med viruset og via dråpesmitte, for eksempel fordi noen hoster eller nyser og sprer smitte. Viruset kan spre seg fra hender, fra leker i barnehagen, via doktorens stetoskop eller felles håndklær. Det er derfor svært viktig å begrense spredningen, spesielt på sykehusavdelinger eller i barnehage. Viruset kan leve opp til 7 timer på overflater! Noen enkle regler kan begrense spredningen:
  • Vask hender grundig før og etter man steller barn.
  • Kast brukte servietter og snytepapir.
  • La det syke barnet sove i egen seng og ha egne håndklær.
  • Hold friske barn unna syke lekekamerater eller søsken. 
  • Hold barnet hjemme fra barnehage/skole. 
  • Hold barn og voksne med forkjølelse unna spedbarn. 
  • Ikke utsett barnet for passiv røyking. 

I gjennomsnitt utskilles virus i 9 dager fra smittetidspunktet, men virus kan gjenfinnes i så mye som 3 uker etter at symptomene startet.
Er det RS-virus?
Det er selvfølgelig vanskelig å skille RS-infeksjoner fra andre virusinfeksjoner i  vinterhalvåret. Til å begynne med er symptomene ganske uspesifikke; barnet har litt feber, rennende nese, noen har symptomer på [link=http://www.lommelegen.no/art/art976.asp]øreinfeksjon[/link]. Etter hvert som virus sprer seg kan de nedre luftveiene også affiseres i løpet av 3 til 5 dager, barnet har nå hoste, høyere feber, pusteproblemer og pusten er rask, dyp og pipende. Hosten kan produsere slim, og et barn med pusteproblemer blir urolig, kan ha brekninger, redusert appetitt og eventuelt bli blålig under negler og rundt munnen. Fordi barnet puster dypt og hurtig og har feber kan det miste en del væske og kan i tillegg ha symptomer på uttørring/dehydrering. Er barnet alvorlig sykt med pustebesvær må det vurderes av lege og eventuelt legges inn på barneavdelingen. 20% av barna med RS-infeksjon får i tillegg ørebetennelse, og barnet kan få en bakterieinfeksjon i tilegg til virusinfeksjonen, for eksempel en bakteriell [link=http://www.lommelegen.no/art/art1034.asp]lungebetennelse[/link].
Finnes det behandling?
Svaret på det er både ja og nei. Det finnes ingen kur for RS-virus, infeksjonen må gå over av seg selv. Imidlertid må barnet selvfølgelig behandles for sine  symptomer, og på barneavdelingen vil det får ekstra oksygen, medisiner som demper hevelsen i luftveiene og som utvider dem, intravenøs væske og eventuelt respiratorbehandling til infeksjonen går tilbake. I noen tilfeller kan behandlingen vare i ukevis, men vanlig tid på sykehuset er 2 til 5 dager. Etter en infeksjon med RS-virus vet vi at et stort antall av barna får kroniske lungeproblemer som for eksempel [link=http://www.lommelegen.no/art/art1633.asp]astma[/link]. Risikoen for dette øker hvis det er astma eller [link=http://www.lommelegen.no/art/art1255.asp]atopisk eksem[/link] i nær familie. Andre mener at det er disposisjonen for astma som gjør barnet ekstra utsatt for RS-infeksjon. Har man først hatt en RS-infeksjon er man delvis immun mot senere infeksjon, men helt immun blir man ikke. Den første infeksjonen er heldigvis den verste, og senere infeksjoner med viruset blir som regel ikke så ille som det første.
Det eksisterer en vaksine som kan gis til barn som er spesielt utsatt hvis de får en slik infeksjon med RS-virus. Dette gjelder spesielt for tidlig fødte barn eller barn med lungesykdommer eller hjertesykdommer fra før. Beskyttelsen er ikke helt sikker, og får man infeksjon blir man akkurat like syk som om man ikke hadde fått vaksine. Vaksinen hjelper heller ikke når man først har blitt syk. Vaksinen er kostbar, og gis ikke til alle barn, fordi de aller fleste får kun milde symptomer. Dessuten må vaksinen gis 5 ganger i løpet av sesongen, hver 30. dag. Utsatte barn kan imidlertid bli svært syke, og hvert år dør noen barn av en slik alvorlig infeksjon.
Med god hygiene kan man unngå spredning og unødig belastning for barn, foreldre, barnehage, skole og barneavdelinger.

ååå....så bra at alt var i orden da!!!
håper han kommer seg snart igjen...
er ikke morro når de er syke!

Tenkte masse på dere i natt! Håper at ting blir bedre snart! Skal krysse fingrene for dere. Hvis du trenger å prate har du oss vet du, vi er her for deg![:)]

Var godt å høre at det ikke var rs viruset iallefall!!
God bedring til lile Alexander!!

Får håpe det hjelper..
God bedring til lille Alexander!!

Takk alle sammen. Vil jo være optimistisk, men som Linni sa kan de bare påvise rs viruset ved svaber av nese og DET ble ikke gjordt. Skal gå opp på legekontoret på mandag og kreve en test. Når sambo regnet på hvor lenge han har vært dårlig så er det siden 1 uke før 3 mnders kontrollen. Og det er lenge siden.
Klem

ORIGINAL: Linka

Takk alle sammen. Vil jo være optimistisk, men som Linni sa kan de bare påvise rs viruset ved svaber av nese og DET ble ikke gjordt. Skal gå opp på legekontoret på mandag og kreve en test. Når sambo regnet på hvor lenge han har vært dårlig så er det siden 1 uke før 3 mnders kontrollen. Og det er lenge siden.
Klem

Huffa - det er vel ikke pollen allergi, da [8|]?

ORIGINAL: ~Fiorelina~

Har ikke testet for det enda. Trodde ikke så små barn kunne bli allergiske jeg... hmmm..

vet ikke jeg, tenker bare på det siden det jo var ekstremt med pollen i år[8|]

Håper de sjekker litt mer på legekontoret da...[;)]

ORIGINAL: Linka

ORIGINAL: ~Fiorelina~

Har ikke testet for det enda. Trodde ikke så små barn kunne bli allergiske jeg... hmmm..

Jo så små barn kan bli allergiske de også...

You must log in or register to reply here.
Back
Topp