Hei alle flaskemammaer!!

Babylykke90

Betatt av forumet
jeg skal ha min første nå i mars, og ønsker ikke å amme. Og velger da å gi flaske fra første stund..

Hvor mange flasker trenger man ?

hvordan gjør dere det med blanding, blander dere for hver gang ?

Hva gjør dere når dere skal avgårde, eks, by tur...familieselskap..ect..

Koker dere flasker i kjeler eller bruker dere flaskekoker til micro ?
og hvem type er best ?


takker for alle svar :D !!
 
Er ikke flaske mamma, men kan svare på noen ting!

Noen koker andre bruker sterilisator til mikro, alt etter smak og behag. Hvis du tror du kommer til å glemme kjelen ville jeg kjøpt sterilisator! Det hadde jeg gjort eller så tror jeg blokka hadde brent ned :p

Mme skal blandes rett før bruk pga faren for bakterier! Mange gjør klar flasker på kvelden før så de er klare til neste dag. Koker vann og har det på flasker som settes i kjøleskapet! Så er det bare til å varme og tilsette pulver!
Man kan få sånne doseringbokser til pulver så da et alt ferdig til å blandes!

På tur tror jeg de fleste bruker en Termos med kaldt og en med varmt vann og blander til rett temperatur! Hvis du skal på besøk til noen kan du ta med deg kokt vann og varme og blande der! Det fins også ferdig blandet mme som jeg vet noen bruker på tur osv siden det er så lett! Bare til å helle på flakse og varme!

Flere typer mme, jeg bruker hipp de gangene lillegutt får mme! Har hørt at den smaker best, men vet egentlig ikke. Har også lest at den er mildere på magen enn feks nan, men ikke erfart det. Tror det kommet an på babyen også :)

Og antall flasker kommer vel an på hvor ofte du ønsker å sterilisere :) på hipp mme pakken står det på 1-2 ukes alder 5-7 flasker i døgnet. På de andre aldrene er det ned til 5 måltider i døgnet! Kanskje det hjelper :p

Lykke til og nyt tiden! Den går veldig fort :)
 
Lillegutt har fått mme fra han var 8 måneder ca Vet at de første 3 månedene skal flaskene og smokkene vaskes med såpe og vann (flaskene kan gå i maskin) så skal de koke i 10 min. Etter de 3 første månedene må ikke flaskene kokes, hvis de vaskes i maskin. Jeg blander ferdig mme på flaske og setter i kjøleskap og varmer opp igjen. På helsestasjon sa de det var ok. På tur har jeg hatt med termos med kokt vann og kaldt vann på flaske fra springen. Hvis vi skal til mine foreldre eller et sted hvor flasken kan stå kaldt har jeg hatt med ferdig blandet på flaske og varmet i mikro. Jeg har brukt maskin fra AVENT som går på strøm og er fornøyd med den. Eneste er at den må vaskes godt for hver gang. Hender også jeg koker i kjele hvis det bare er en flaske. Vi har 4 flasker, men gir jo bare 4 måltider til han som er så stor. Vi bruker NAN, men vet mange foretrekker HIPP

Lykke til
 
Det er ikke lenger anbefalt å blande ferdig melk på forhånd, melk bør blandes til hvert måltid. Jeg kjøpte vannkoker med temperaturkontroll - den er genial. Har kokt vann i den oh varmer opp til flasketemp når det er tid for flaske. Ellers synes jeg det er gull å ha sterilisator men det er selvfølgelig ikke nødvendig. Jeg har en stor fra Philips avent - og den fylles fort (sikkert spesielt når flaskene blir større) :)
 
Det er ikke lenger anbefalt å blande ferdig melk på forhånd, melk bør blandes til hvert måltid. Jeg kjøpte vannkoker med temperaturkontroll - den er genial. Har kokt vann i den oh varmer opp til flasketemp når det er tid for flaske. Ellers synes jeg det er gull å ha sterilisator men det er selvfølgelig ikke nødvendig. Jeg har en stor fra Philips avent - og den fylles fort (sikkert spesielt når flaskene blir større) :)
men man kan fortsatt koke opp vannet på kvelden,og sette i kjøleskap, og varme opp når det er mat tid også til sette pulver ?
 
Blander alltid der og da og aldri på forhånd.

Har alltid kokt vann i termos, avkjølt til nesten riktig temp før jeg lukker termosen. Da har jeg alltid kokt vann klart og da er det bare å blande sammen.

Det er greit å ha en flaske for hvert måltid, så slipper du å vaske osv hver gang. Så ca 8-9 flasker? Spørs vel hvor ofte lille spiser.

Jeg mener dr Brown sine er best, men min gutt liker ikke tuten på den men eeeelsker mam anti colic flaskene.

Her bruker vi althera mme, på resept fra apotek som er uten melkeprotein.

Lykke til :)
 
Det er ikke lenger anbefalt å blande ferdig melk på forhånd, melk bør blandes til hvert måltid. Jeg kjøpte vannkoker med temperaturkontroll - den er genial. Har kokt vann i den oh varmer opp til flasketemp når det er tid for flaske. Ellers synes jeg det er gull å ha sterilisator men det er selvfølgelig ikke nødvendig. Jeg har en stor fra Philips avent - og den fylles fort (sikkert spesielt når flaskene blir større) :)

Vet du hvorfor det ikke skal blandes på forhånd? Så lenge melken kjøleskap raskt ned og oppbevares kaldt mente hs at det var ok. Men er jo ikke alltid de er oppdaterte, hehe. Men hun sa i alle fall at når barna var over 6 mnd så er det ikke så nøye lenger.
 
Vet du hvorfor det ikke skal blandes på forhånd? Så lenge melken kjøleskap raskt ned og oppbevares kaldt mente hs at det var ok. Men er jo ikke alltid de er oppdaterte, hehe. Men hun sa i alle fall at når barna var over 6 mnd så er det ikke så nøye lenger.

Det er for å unngå bakterier, se https://helsenorge.no/etter-fodsel/morsmelkerstatning

Men det er sikkert mye bedre om det kjøles fort ned som du sier. Vi begynte med mme på sykehuset og der blandet de opp melk på forhånd. Kunne da stå i 24 timer. Helsesøster slo imidlertid raskt ned på den praksisen - var visst gammeldags.
 
Her bruker vi hipp pga nan ble for hardt for magen.
Koker vann og har ferdig temperert på termos når vi skal ut av huset og om natta ellers varmer jeg ferdig kokt vann i Micro eller vannbad. Kokte utstyret i kjele først men fikk nå har vi sterilisator til micro:) bruker de browns :D har 6 flasker og føler det holder.
 
Hvor mange flasker trenger man ?
- Jeg har 8 flasker, da har jeg til en hel dag + ekstra

hvordan gjør dere det med blanding, blander dere for hver gang ?
- Jeg vasker flaskene, koker dem, koker vann å har i flaskene og setter i kjøleskapet. Når det er mat tid varmer jeg flasken med vann i micro og blander i pulver. Man skal ikke la ferdig blandet melk stå.

Hva gjør dere når dere skal avgårde, eks, by tur...familieselskap..ect..
- Da tar jeg med flaske med vann og en boks med ferdig oppmålt pulver, hvis det er tilgang på micro, hvis det ikke er det har jeg en liten termos med varmt vann slik at jeg kan blande vannet slik at det er passelig.

Koker dere flasker i kjeler eller bruker dere flaskekoker til micro ?
og hvem type er best ?
-Jeg koker flaskene i kjele stortsett. Men har sånn til micro å er veldig greit hvis jeg har glemt å koke!

Håper det hjalp litt i hvertfall :)
 
Hvor mange flasker trenger man ?
- Jeg har 8 flasker, da har jeg til en hel dag + ekstra

hvordan gjør dere det med blanding, blander dere for hver gang ?
- Jeg vasker flaskene, koker dem, koker vann å har i flaskene og setter i kjøleskapet. Når det er mat tid varmer jeg flasken med vann i micro og blander i pulver. Man skal ikke la ferdig blandet melk stå.

Hva gjør dere når dere skal avgårde, eks, by tur...familieselskap..ect..
- Da tar jeg med flaske med vann og en boks med ferdig oppmålt pulver, hvis det er tilgang på micro, hvis det ikke er det har jeg en liten termos med varmt vann slik at jeg kan blande vannet slik at det er passelig.

Koker dere flasker i kjeler eller bruker dere flaskekoker til micro ?
og hvem type er best ?
-Jeg koker flaskene i kjele stortsett. Men har sånn til micro å er veldig greit hvis jeg har glemt å koke!

Håper det hjalp litt i hvertfall :)
tusen takk :D
 
jeg skal ha min første nå i mars, og ønsker ikke å amme. Og velger da å gi flaske fra første stund..

Hvor mange flasker trenger man ?

hvordan gjør dere det med blanding, blander dere for hver gang ?

Hva gjør dere når dere skal avgårde, eks, by tur...familieselskap..ect..

Koker dere flasker i kjeler eller bruker dere flaskekoker til micro ?
og hvem type er best ?


takker for alle svar :D !!
Vi har 8 flasker, helt passe. Steriliserer 1-2 ganger daglig.

Vi koker vann, temperer og har i termos. Ellers var det en periode vi avkjølte vannet, hadde i flasker og satte flaskene i kjøleskapet, kokt vann holder seg i 24t i kjøleskap.

Hvis vi skal avgårde, tar vi med flasker, pulver og termos med vann.

Vi koker ikke flasker, vi har Avent flaskesterilisator og den er gull verdt! :) Mye enklere enn å koke synes jeg.
 
Kjøpte ferdige nan bokser å hadde de i dyna evt i voksiposen på tur.
 
Ett par tips er å ha med seg termos og kokt kaldt vann på flaske når man er ute. En stelleveskene som vi har fra emmaljunga har ett eget rom som er isolert til å holde ting varmt eller kaldt.
 
Rimelig fersk enda selv, men har vært igjennom delamming med førstemann også. Så har litt erfsring med dette med flasker.

Hvor mange flasker trenger man ?
Vi har 7 flasker og jeg føler det er nok :)

hvordan gjør dere det med blanding, blander dere for hver gang ?
Det skal blandes for hver gang!

Hva gjør dere når dere skal avgårde, eks, by tur...familieselskap..ect..
Planen er å ha med flaske med kokt avkjølt vann også termos med kokende vann (må finne ut hvor mye av hvert som gir passende temperatur) - samt doseringsboks med pulver. Dersom jeg vet at det er mikro lett tilgjengelig tar jeg nok bare med passende mengde avkjølt vann, slik at jeg kan varme før jeg tilsetter pulver.
Har også en boks ferdigblandet nan liggende i stellebagen i tilfelle man trenger ekstra. Dersom jeg skal ut en kjapptur så hiver jeg alltid en tom flaske i stelleveska, slik at jeg kan bruke den og ferdigblandet nan dersom det oppstår noe som gjør at vi blir lengre.

Koker dere flasker i kjeler eller bruker dere flaskekoker til micro ?
og hvem type er best ?
Med førstemann kokte vi... Det var ett mareritt! Nå har vi endelig fått tak i mikrosterilisator fra avent og den er genial :)

Andre tips:
Jeg synes flaskemating er vanskeligst på natta. Men jeg gir jo pupp først så har en meget utålmodig frøken MELLOM pupp og flaske - så her må det gå fort. Løsningen her var å kjøpe en vannkoker med temperaturinnstilling. Jeg koker opp vannet til 100 grader og kjøler ned. Når frøkna skal ha flaska på natta så varmer jeg opp vannet til 40 grader. Vurdere flaskevarmer, men fikk mer ut av pengene med en vannkoker. Den var også "holdvarm" funksjon og er raskere enn flaskevarmer og mikro :)
 
Kokte flasker hver kveld. Hadde 8 aventflasker :)

Kokte vann på kvelden og hadde over i flaskene og når de var kjølt seg ned til romtemp (tok ikke lang tid) sa såtte jeg dem i kjøleskapet.
Har avent flaskevarmer men den kunne jeg spart meg, like greit å sette flasken i en panne eller litermål med kokende varmt vann. Stod nedi der til den hadde passe temp (man lærer seg tiden sånn ca utenat etterhvert) så da blandet jg i pulver og ristet.

Når vi reiste bort tok vi med en nykokt flaske og en sånn liten pakke med ferdigblandet Nan (de har dem på de fleste butikker) og en ståltermos med kokvarmt vann og et lite litermål til å sette flasken i. Helte Nan på flaske, og satte den i litermål med kokvarmt vann til den hadde rett temp :)
 
Det er for å unngå bakterier, se https://helsenorge.no/etter-fodsel/morsmelkerstatning

Men det er sikkert mye bedre om det kjøles fort ned som du sier. Vi begynte med mme på sykehuset og der blandet de opp melk på forhånd. Kunne da stå i 24 timer. Helsesøster slo imidlertid raskt ned på den praksisen - var visst gammeldags.

I min termingruppe var det sagt at det er kommet nye retningslinjer og at det er greit og blande på forhånd så lenge en blander når vannet er 70-80 grader. Jeg tenker at det når de gjør det på sykehuset når de er nyfødte må det vere greit å gjøre.
Vi gjorde det med nan men ikke etter vi gikk over på hipp ettersom den skal bøandest på 40grader.
 
Back
Topp