Hehe, første kontroll..;) og spm. om blodtrykk?

HeltPåTur

Elsker forumet
Aprilspirene 2025
Ja da var første kontroll unnagjort..;) hehe, jeg må le litt. Følte meg egentlig mer teit enn noe annet der jeg satt. Kun 7 uker på vei..:p (men så var det nå en annen lege som hadde sagt at jeg skulle gå til kontroll så tidlig)..
Tok blodtrykk, legen klemte litt på magen, fikk en lapp hvor det sto at jeg skulle måle jernlager og blodtype, fikk svangerskapsboken.. og ja, that’s it.. ;) fikk ikke tid til å ta blodprøvene i dag, så får ta en tur innom en annen dag å ta de :)
Spurte om jeg kunne få en tidlig UL på legekontoret, og fikk et ja til det.. meeen nå vet jeg ikke når jeg skal få denne ul’en da, for det glemte jeg å spørre om...:P neste kontroll hos legen er jeg jo 14 uker på vei, sååå ikke vet jeg ;)
Det som var kjipt var at det ble skrevet opp på disse svangerskapspapirene at jeg har hatt 1 SA.. synes det var litt rart! angrer på at jeg sa ifra om den..

Og blodtrykket mitt var 110/75... var ikke det litt høyt? eller? :)

Så kjekkt med overstått legekontroll =) og bt ditt kunne ikke vært bedre ;) Så lenge den første verdien er under 140 og andre verdien under 85 skal trykket være bra!

hehe husker sist gang da var jeg te legen når jeg var 5uker på vei , følte meg sjikkelig dum når hun sa jaja du er nok bare 5-6 uker på vei så er ikke noe jeg kan gjøre nå :P jaja ikke greit når man ikke er sikker på når man skal gå på første kontroll ;) vet ikke helt med blodtrykket men vet je pleide ånha rundt 120/60 sistngang å da sa ho at d va perfekt ;)

Det var godt å høre :D kanskje jeg blander blodtrykk og puls jeg da? hehehe...jeg har ikke helt kontroll på hva som er bra og mindre bra verdier ;)

Fikk også beskjed om å bestille time til JM om ca 4 uker, og ny time til legen om 6-8 uker... det var da voldsmt med kontroller, i forhold til hva jeg føler at andre her inne får..:p

Blodtrykket ditt er perfekt :-). Fikk du ikke helsekortet å da?

Sent from my GT-S5690 using BV Forum

Jeg var også til første kontroll denne uken, var akkurat 10 uker den dagen. Men legen min gjorde ikke annet enn å si at han ikke fikk gjort noe i dag + å gi meg den svangerskapsboken. Han målte ikke blodtrykk, tok ingen prøver, fikk heller ikke helsekortet. Fikk bare ny time om tre uker... Følte meg bare teit for at jeg hadde kommet, hadde egentlig mange spørsmål men fikk ikke frem noen... Fikk sagt at jeg hadde vært dårlig, kvalm og utmattet de første ukene, da sa han vare at jeg fikk sende en sms hvis jeg trengte sykmelding... Sukk! Byttet fastlege samme dag jeg og bestilt ny når jeg er i uke 12:)

Blodtrykket ditt er supert! :)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum

De spør alltid hvor mange ganger du har vært gravid og antall levendefødt, hvis du har barn fra før. Det gjør de hvertfall her. Viktig for de å vite tidligere svangerskapshistorikk så man får den oppfølgingen man trenger:) det er bare ett pluss:) blodtrykket er helt normalt:) tror mitt var 120/70.

Jeg var også til første kontroll denne uken, var akkurat 10 uker den dagen. Men legen min gjorde ikke annet enn å si at han ikke fikk gjort noe i dag + å gi meg den svangerskapsboken. Han målte ikke blodtrykk, tok ingen prøver, fikk heller ikke helsekortet. Fikk bare ny time om tre uker... Følte meg bare teit for at jeg hadde kommet, hadde egentlig mange spørsmål men fikk ikke frem noen... Fikk sagt at jeg hadde vært dårlig, kvalm og utmattet de første ukene, da sa han vare at jeg fikk sende en sms hvis jeg trengte sykmelding... Sukk! Byttet fastlege samme dag jeg og bestilt ny når jeg er i uke 12:)

Blodtrykket ditt er supert! :)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum

Hmmm, det synes jeg var litt rart!! Husker ikke så mye i fra sist jeg var gravid, da de første 3-4 mnd var ganske tunge. Så jeg har ikke så mye erfaring selv, men har jo lest at første kontroll «normalt» utføres mellom uke 8 og 12, så om du kom i uke 10 burde du jo få en ordentlig kontroll... :confused:
Holder med deg i å bytte lege der ja...! Hadde ikke følt meg ivaretatt hos han!

perfekt blodtrykk da:) har hatt høyt blodtrykk det siste året, men nå er den gått ned til bare 135/85, så d er ok for meg, men kan være høyt for andre;) mitt har ligget på 145/95 i lengre tid, spent på hva d øker på med etterhvert i svangerskapet;P

Da jeg gikk med førstemann var jeg på førstekontroll i uke 8, men da jge gikk med andremann var det endret til at man ikke skulle komme før uke 12, noe med at sykehuset ikke ville ha søknad om ordinærUL før da, var innom før og fikk henvisning til tidligUL og sykemelding da. Har vært innom for det samme nå, men venter med første kontrollen til uke 12. Er ganske sikker på at det er forskjellig praksis rundt om i landet, men her gjelder altså uke 12, (hadde ikke vist det sist hvis det ikke var for at jeg var innom pga svangerskapsplager og legen fortalte det).

jeg har ikke time til lege i d hele tatt... tror man blir bedre fulgt opp av j.m. Har man spesielle grunner må man jo til lege. med nr 2 var jeg ikke hos lege i d hele tatt.. Satser på kun oppfølging av j.m denne gangen og.

Hei, jeg var på kontroll nå og var i uke 8. Siden jeg er gravid for første gang ville legen atjeg skulle komme tidlig. Jeg tok blodprøver, veide meg og siden jeg skulle ta Celleprøve så kjente han også på livmoren min. Legen sa forøvrig at han kjente at livmoren var blitt større, men siden den er "bakovervent" eller noe slikt var det ikke lett å kjenne. Ellers så søkte han om UL og ba meg ringe til jordmor for neste kontroll. Til legen skal jeg ikke før i uke 22... Synes det var veldig greit med legetime så tidlig jeg. Er jo greit å få litt svar på praktiske spm og han tok seg god tid (45 min). Vurderer nå om jeg skal på tidlig UL eller ikke... Hadde vært utrolig godt å se at hjertet banker!

Slenger meg på her jeg:) jeg går med nr 2 i magen nå,og er 11 uker i dag:D
Har snakket med fastlegen min,som er verdens beste!:D hun spurte når jeg ville ha kontroll,men jeg ville
Ha den i uke 12, selvom det har vært mye endringer på vekt allerede:p
Jeg går bare til lege,fordi jeg får tett oppfølging og tidlig ul:)
Så jeg har allerede sett hjerte slå i uke 6+4 men klarer ikke å slå meg til ro med det,fordi
Vi mistet en spire i sommer,så jeg har bestilt meg privat ul i uke 12 + 5 :D

Back
Topp