Hcg??

Kitina

Andre møte med forumet
8200C501-95F4-42D1-BBB2-1ED467FF47CD.jpeg
Hei! Hadde en SA i november, er nå gravid igjen ser det ut til. Når jeg ble gravid sist fikk jeg mye raskere positiv test, et par dager før mens. Denne gangen er jeg nesten en uke på overtid og strekene er kjeeempe svake, kan man produsere hcg i ulikt tempo i de ulike graviditetene? Sikkert dumt spm, men man overtenker vel alt etter en SA :nailbiting:

Hei! :happy: Jeg sniker fra Juli-forumet...

Jeg var usikker på om jeg skulle skrive dette, men jeg lurte på akkurat det samme forrige gang jeg var gravid og det var godt med svar.

I sommer ble vi gravide, og jeg fikk ikke positiv test før 4 dager etter ikm. Man kunne nesten ikke se teststreken på testene, men den digitale viste «gravid 1-2». Fortsatte å teste i nesten to uker, men strekene forble svake og den digitale sa fortsatt «gravid 1-2». Begynte å blø i uke 6+4 og de fant ikke antydning til at jeg hadde vært gravid når jeg ble henvist på tul. Så det stoppa nok tidlig å utvikle seg veldig tidlig, og jeg hadde en dårlig følelse hele veien. En følelse jeg ikke hadde med gutten vår på 3 år, så skjønte det var noe galt. Vi ble gravide igjen etter 2 prøveperioder, og imorgen går vi inn i uke 19 med lillesøster :Heartpink:Heartpink

Når jeg var i samme situasjonen var det mange som sa man produserte hcg forskjellig, og det er stigning som teller - så jeg regner med det er mange det går bra med også selv med en litt «treg» start med hcg :love7

Håper spiren sitter helt til mål, det fortjener dere :Heartred

Da jeg var gravid med første for ti år siden, testet jeg negativt på ikm. Tok ikke ny test før jeg var 8 uker,nig da ble den ikke positiv før etter tidsfristen. Tok ny test dagen etterpå og den ble positiv mens jeg tisset på den :rolleyes:
Jeg har heller aldri testet positivt før ikm, utenom denne gang. Tok test dagen før men da var den så svak at jeg ikke trodde det var strek der.

Etter en SA kan man godt ha kluss i systemet noen måneder etter, og.. uansett - selv ved stabil syklus, vil EL kunne plutselig komme før eller senere. Så.. Med mindre du har tempet og er 100% sikker på eggløsning, så tipper jeg du heller har hatt en sen eggløsning, og det derfor slår ut sent. :)
Akkurat nå, er du i alle fall gravid. Gratulerer!

Forøvrig, så er det stigningen som er viktig, ikke hvor tidlig eller sent man tester positivt. Hvis strekene aldri blir sterkere, kan det være et dårlig tegn, og jeg ville da ha målt hCG hos lege. Øker de fint i styrke, så er nok alt mest sannsynlig greit :)

Tok ny test i dag, sterkere strek.. så får håpe det er godt tegn. Har uansett bestilt legetime for å måle hcg. I natt drømte jeg at jeg hadde SA.. snakk om å bli helt kokko i hode:whacky011 Takk for alle svar:Heartpink

Hvordan går det nå?❤️
Takk som spør! Legen ville ikke måle hcg, hun mente det ikke ville gi noe informasjon, noe jeg syntes er rart for det virker som mange gjør det :bored: Jeg har derimot fått time til ultralyd 10 Mars, da er jeg rundt 8+4. Syntes det var lenge å vente på bekreftelse, spesielt da det var på denne tiden jeg mistet sist .. så føler jeg går å venter på dommedag. Har som sist svært lite symptomer så det bekymrer meg. :confused005

Takk som spør! Legen ville ikke måle hcg, hun mente det ikke ville gi noe informasjon, noe jeg syntes er rart for det virker som mange gjør det :bored: Jeg har derimot fått time til ultralyd 10 Mars, da er jeg rundt 8+4. Syntes det var lenge å vente på bekreftelse, spesielt da det var på denne tiden jeg mistet sist .. så føler jeg går å venter på dommedag. Har som sist svært lite symptomer så det bekymrer meg. :confused005

Man måler hCG over 2 dager for å se om stigningen er god eller dårlig.. Én hCG vil ikke gi mye informasjon, men må nesten ta en først. -_-
Utrolig dårlig av legen, det er faktisk ikke SÅ mye tiltak å ta et par blodprøver..!

Man måler hCG over 2 dager for å se om stigningen er god eller dårlig.. Én hCG vil ikke gi mye informasjon, men må nesten ta en først. -_-
Utrolig dårlig av legen, det er faktisk ikke SÅ mye tiltak å ta et par blodprøver..!
Det jeg etterspurte også, men hun mente det var bedre å ta en ultralyd, og det er jeg jo enig i, men ikke når jeg må vente til jeg er i uke 9 ... men men, får holde pusten til da og krysse i fingra

Det jeg etterspurte også, men hun mente det var bedre å ta en ultralyd, og det er jeg jo enig i, men ikke når jeg må vente til jeg er i uke 9 ... men men, får holde pusten til da og krysse i fingra

Nytter å dra frem krokodilletårene (.. det er jo ikke løgn om du sier du er veldig bekymret og sånt uansett, men gjelder å vektlegge det.). Hjelper innimellom.

Er jo alt for lenge til. Også ikke før da. Hvorfor ikke 6-7uker??

Nytter å dra frem krokodilletårene (.. det er jo ikke løgn om du sier du er veldig bekymret og sånt uansett, men gjelder å vektlegge det.). Hjelper innimellom.

Er jo alt for lenge til. Også ikke før da. Hvorfor ikke 6-7uker??
Tror jeg har vært uheldig og kommet borti inkompetente folk eller noen som ikke forstår situasjonen. Han gynekologen jeg var hos sist for å sjekke at alt hadde kommet ut naturlig sa jeg kunne komme tilbake når jeg ble gravid igjen, da i uke 6-7 for å se at alt utviklet seg greit. Når jeg ringte for å bestille time ble jeg totalt overkjørt av dama i telefonen og hun sa bare det var alt for tidlig og vi fikk heller sette opp time om noen uker (altså når jeg er i uke 9). Jeg vet jeg burde krangla meg til tidligere men syntes det er så ubehagelig, har det ikke i meg å «stå på krava» for å si det sånn :whacky011

Tror jeg har vært uheldig og kommet borti inkompetente folk eller noen som ikke forstår situasjonen. Han gynekologen jeg var hos sist for å sjekke at alt hadde kommet ut naturlig sa jeg kunne komme tilbake når jeg ble gravid igjen, da i uke 6-7 for å se at alt utviklet seg greit. Når jeg ringte for å bestille time ble jeg totalt overkjørt av dama i telefonen og hun sa bare det var alt for tidlig og vi fikk heller sette opp time om noen uker (altså når jeg er i uke 9). Jeg vet jeg burde krangla meg til tidligere men syntes det er så ubehagelig, har det ikke i meg å «stå på krava» for å si det sånn :whacky011

For ei kjerring.. du hadde jo avtale om å få time i uke 6-7 :( hvem er hun til å si noe annet liksom.

Kan du ringe inn å legge ijenn en beskjed til han? Så kansje han vil ha dæ inn litt tiliar?

Kjenner jeg blir skikkelig irritert på hvor mange som bare blir fullstendig overstyrt av leger, jordmødre og helsepersonell. Det er mange der ute, spesielt unge gravide som ikke vet hva de skal si eller tørr å si hva de mener og blir fullstendig overkjørt. Jeg har ei venninne som fikk kjeft av dama i resepsjonen hos legen når hun ringte inn for å bestille legetime fordi hun var «for tidlig» på vei når legen hadde sagt til henne at hun skulle bestille time så tidlig.

Husk at du er viktig og dine behov er like viktige som alle andres. Hvis du skriver ned det du skal si når du ringer er det kanskje enklere å tørre å si i fra. Ellers har du kanskje en venninne/familiemedlem som er villig til å ringe for deg?

Jeg ville ringt og sagt dette : Hei, jeg har en time hos dere den 10. Mars, men syntes det er veldig rart at jeg har fått time så sent. Jeg fikk beskjed av legen at jeg skulle få en time mellom uke 6 og 7, men fikk ikke time før uke 9. Jeg er veldig bekymret og syntes det er ubehagelig å vente så lenge, kan dere sjekke om det er mulig å komme inn før eller sette meg på en venteliste for avbestillinger?

Du kan si alt i ett før de får tid til å svare så slipper du å tenke på at du skal si noe mer. Så sent er det ikke sikkert de har mulighet for å presse deg inn, men det hender jo ofte det kommer avbestillinger.

Back
Topp