Hcg.

Plutselig en til i magen

Betatt av forumet
Altså har noen en fin oversikt over hcg ? Vet det er veldig generelt men jeg synes min var veldig høy. Har regnet ut at jeg er 5 uker + på vei men har hcg på over 21.000 kan godt hende det er normalt, men synes det var høyt. setter pris på en oversikt eller og få høre resten av dere hva dere ligger på :)

Ser det er mange som spør hva som er normale verdier i svangerskapet. Dette er hentet fra boka "Klinisk kjemi" av Jacob A. Stakkestad og Arne Åsberg.

Typiske intervaller for s-hCG under svangerskap:

Uke 3 = hCG på 3 - 40

Uke 4-5 = hCG på 40 - 300

Uke 5-6 = hCG på 80 - 3000

Uke 6-7 = hCG på 2600 - 15000

Uke 7-14 = hCG på 12000 - 290000

Uke 15-18 = hCG på 10000 - 160000

Uke 19-40 = hCG på 5800 - 52000

(Uke 3 betyr 3 uker etter siste mens osv)

Tolkning:

Under 2. til 5. svangerskapsuke fordobles hCG-konsentrasjonen hver 1,5 døgn. Etter 5. uke forlenges doblingstiden til 2-3 døgn. Ved ekstrauterin eller abnorm intrauterin graviditet påvises lavere hCG-nivåer med en mer langsom stigning enn ved normale svangerskap. Fallende verdier sees ved fosterdød. Halveringstiden er ca. et døgn. Tvillingsvangerskap gir vanligvis høyere hCG-konsentrasjoner.

Verdier under 5 betyr derfor "ikke gravid", eller at testingen er utført for tidlig.

Altså har noen en fin oversikt over hcg ? Vet det er veldig generelt men jeg synes min var veldig høy. Har regnet ut at jeg er 5 uker + på vei men har hcg på over 21.000 kan godt hende det er normalt, men synes det var høyt. setter pris på en oversikt eller og få høre resten av dere hva dere ligger på :)

Kanskje det er to der inne? [emoji28]

Oi :eek: Kanskje du får trillinger :hilarious: Min var på 1800 for to dager siden.. er 5+4 ifølge menstermin. Muligens kortere pga lang syklus. Får svar i kveld på dagens hcg prøve.

Back
Topp