HCG?

Firstimemother

Forelsket i forumet
Hvor mye (nivå) skal man ha når man er i uke 6? Har du blitt målt mens du er i uke 6/7 hvorfor mye fikk du? Vil bare samligne. Ble 29.000 vet ikke om det er lavt eller normalt

Målte 6+1 og 6+4, var 15000 på første målingen og 25000 på andre målingen :) Har sett bankende hjerte så alt ser fint og normalt ut her :)

Det har vell ikke så mye å si hvor høyt det er, men stigningen annen hver dag.. :) at den er høy, og ikke synker

Så leste jeg et sted at når HCG nivået når 10.000 så dobles det hver 4 dag ca :)

Synken den etterhvert?? :O

Jepp. Ikke så mye, men den synker. Derfor har jeg hørt at man ikke måler stigning lengre når man nærmer seg 10 uker, tror toppen vanligvis er rundt 12 uker, så synker det, og etterhvert flater ut igjen :)

Jepp. Ikke så mye, men den synker. Derfor har jeg hørt at man ikke måler stigning lengre når man nærmer seg 10 uker, tror toppen vanligvis er rundt 12 uker, så synker det, og etterhvert flater ut igjen :)

Hvorfor får vi høre fra legen om kun å måle stigning av HCG?, jeg synes det er rart at de ikke sier ifra at den synker etterhvert for synker den etter uke 10 så kan man tro det er dårlig nyhet... Sis jeg hadde SA slutten av 11 så sa de alltid "måler hvor mye HCG har synket"

Hvorfor får vi høre fra legen om kun å måle stigning av HCG?, jeg synes det er rart at de ikke sier ifra at den synker etterhvert for synker den etter uke 10 så kan man tro det er dårlig nyhet... Sis jeg hadde SA slutten av 11 så sa de alltid "måler hvor mye HCG har synket"

Er vel fordi det er tidligere at det er mest aktuelt å måle hcg-stigning. Da jeg mistet sist skulle vi måle stigning mens jg ventet på ul-timen pga blødnger, og dette var da i uke 10+noe. Fikk beskjed fra legen om at han mente det enda var for tidlig til at den lille fallet i nivå jeg hadde hatt var av normale årsaker, men jeg googlet og fant at noen opplevde at nivåene flatet ut og falt tidligere, så mange (også leger) mente at å måle stigning på det tidspunktet ikke nødvendigvis hadde noe for seg.

Når hcg er så høy at man på UL kan se foster med hjertelyd, omkring uke 6-7, er det vanlig praksis å unnlate HCG-måling og heller henvise til UL da det jo forteller utrolig mye mer om graviditetens tilstand enn en blodprøve.

Man måler alltid HCG i forbindelse med en SA for å sikre seg at den faller som den skal, da det ellers kan tyde på at det er vev igjen i livmoren hvis den ikke faller - det har ingenting med hvor høy den er å gjøre. Den skal bare synke til <5.

Back
Topp