hcg nivået - 6 uker

Vilblimamma18

Andre møte med forumet
Hei folkens!
Jeg er gravid 6 + o idag. har mange bekymringer, da jeg opplever gynekologen min som skremmende negativ!!!
Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre av meg.
tenkte å høre med dere her, om noen kan dele sine erfaringer.

har vært på innvendig ultra på mandag da var jeg 5 + 4. Gynekologen så ingenting bortsett fra en fortykket slimhinne. Hun forklarte at hun klarer ikke å utelukke ex-u siden hun ikke klarte å se noe mer. Hun knuste hjertet vårt, da jeg og mannen min har vært prøvere i mer enn to år nå, og fikk status som ufrivillig barneløse. Jeg har også et hjerteformet livmor hvor legene mente og trodde det vil ikke være mulig for meg å bli gravid, men jeg ble jo gravid på en naturlig måte, uten legenes hjelp. Den mandagen skrev legen et brev som hun ba meg å ta med til akutten hvis det skal være sånn at jeg plutselig fikk sterke magesmerter. Hun bestilte blodprøver for å måle hcg . På mandag hadde jeg 2379 , dro til blodprøver igjen på onsdag, og da ble skuffelsen stor.
jeg hadde kun 3471.. det doblet ikke seg som legen forventet.

fikk melding fra legen idag at hun er usikker på om stigningen er tilstrekkelig for å anse dette som normalt og derfor bestiller hun nye prøver til imorgen.

noen som har like erfaringer?- tyder dette på ex-u?

jeg prøver å ikke miste håpet da jeg leste flere steder at ved verdier på mer 1200 kan det tar opptil 72 timer for at verdiene skal dobles. spes etter uke 6? noen som har erfart dette?

Legen har ikke gitt meg et eneste håp om at dette er et normalt graviditet fra dag 1.

Jeg har forresten fått brun utflod etter innvendig ultra, ble så beskymret at jeg ringte legen og spurte om dette var normalt. det første hun sa til meg var at det kan hende at jeg holder på å spontanabortere eller at det kan være pga av ultralyden. Hun er usikker. MEN jeg føler meg helt topp, ingen smerter ingen blødninger. kun vanlige symptomer.. ømme bryst, små kvalm, trøtt osv. ...ingen lysrød utfold, kun lite brunt når jeg tørker meg.. unnskyld detaljene.

blir så fortvila og lei når leger hele tiden sier at dem er usikre, de vet ikke, de tror... vi henviser oss til leger for å få svar men jeg føler at jeg blir mer og mer usikker....argh...Jeg mener også at det var for tidlig å ta ultra lyd da jeg kun var 5+4 på vei, men legen ville ikke høre på meg.....

noen som har lik erfaring som meg? vært i samme situasjon? høres dette ut som ex-u eller spontantabort?

setter stor pris på svar fra dere

hilsen
en veldig fortvila og stresset først gangs gravid dame.
 
Last edited:
Kjip situasjon når man går og ikke vet, og heller ikke legen kan bekrefte eller avkrefte :(
5+3 hadde jeg 5666 i hcg, og 6+0 var den 16000 og noe. Hadde en spontanabort av en tvilling som startet 5+3, så kan være derfor mine verdier var så høge.
Jeg fikk beskjed om at 16000(burde vært 20000) ikke var dobling, men at det var ganske bra, så de reknet med at jeg fortsatt var gravid. Ul 7+3 bekreftet dette.

Hcg nivået er veldig individuelt fra svangerskap til svangerskap, fra person til person, men det skal i hovedsak doble seg hver 48(?) time.

Hadde jeg vært deg ville jeg bedt om videre sjekk av hcg, og viss blødningen ikke tar seg opp, så få en ny ul.

Har selv opplevd to spontanaborter uten smerter. Kun blødning.

Kanskje greit å være litt avventende til du får et skikkelig svar fra lege?

I tillegg er det ganske vanlig å blø i 1'trimester uten at noe er galt.
Så lenge du ikke blør friskt, vil jeg tro du er gravid.

Har ingen erfaring med exu.

Håper på det beste for deg!
 
Kjip situasjon når man går og ikke vet, og heller ikke legen kan bekrefte eller avkrefte :(
5+3 hadde jeg 5666 i hcg, og 6+0 var den 16000 og noe. Hadde en spontanabort av en tvilling som startet 5+3, så kan være derfor mine verdier var så høge.
Jeg fikk beskjed om at 16000(burde vært 20000) ikke var dobling, men at det var ganske bra, så de reknet med at jeg fortsatt var gravid. Ul 7+3 bekreftet dette.

Hcg nivået er veldig individuelt fra svangerskap til svangerskap, fra person til person, men det skal i hovedsak doble seg hver 48(?) time.

Hadde jeg vært deg ville jeg bedt om videre sjekk av hcg, og viss blødningen ikke tar seg opp, så få en ny ul.

Har selv opplevd to spontanaborter uten smerter. Kun blødning.

Kanskje greit å være litt avventende til du får et skikkelig svar fra lege?

I tillegg er det ganske vanlig å blø i 1'trimester uten at noe er galt.
Så lenge du ikke blør friskt, vil jeg tro du er gravid.

Har ingen erfaring med exu.

Håper på det beste for deg!


Tusen takk for svar! det var veldig snilt gjort av deg :)

jeg prøver å smøre meg med tålmodighet men det er litt vanskelig når man ventet på dette lenge! skal nok gjøre som du sier, ta nye hcg måling. har bestilt ultra hos en annen lege da jeg ikke lengre klarer å dra til hun samme legen jeg hadde tidligere.

trist å høre om din erfaring. hvordan er det nå? har du blitt gravid igjen?

håper på det beste for deg.
 
Jeg fikk en liten brun blødning etter innvendig ul i uke 7. Da jeg aborterte forsvant kvalmen med en gang og jeg begynte å fossblø.

Jeg synes det var høye verdier til å være så kort på vei? Og det er vel positivt?
 
Tusen takk for svar! det var veldig snilt gjort av deg :)

jeg prøver å smøre meg med tålmodighet men det er litt vanskelig når man ventet på dette lenge! skal nok gjøre som du sier, ta nye hcg måling. har bestilt ultra hos en annen lege da jeg ikke lengre klarer å dra til hun samme legen jeg hadde tidligere.

trist å høre om din erfaring. hvordan er det nå? har du blitt gravid igjen?

håper på det beste for deg.
Bare hyggelig :)
Vet det er vanskelig. Utrolig vanskelig egentlig. En er midt mellom håp og fortvilelse, og får ikke bekreftet noen av delene.

Det er bra du får ny ul :) Har du fått dato? I slutten av uke 6 kan de nok se et bankende hjerte. Noen må vente til uke 7.
Forstår du ikke vil tilbake til hun legen..merkelig svar hun gir deg..og at hun ikke tilbyr deg videre oppfølgingo_O

Første gang jeg mistet (8+3) sa bare legen at jeg måtte gå hjem og vente en uke, før jeg kunne komme tilbake. Han kunne se noe på ul, men en kunne ikke se om det var dødt eller levende. Ingen hcg prøver.
Fæl måte å bli behandlet på bare fordi man er ung.
Takk for det :) Har to barn, en på 7 og ei på 6mnd, prøver på nr.3 :)
 
Bare hyggelig :)
Vet det er vanskelig. Utrolig vanskelig egentlig. En er midt mellom håp og fortvilelse, og får ikke bekreftet noen av delene.

Det er bra du får ny ul :) Har du fått dato? I slutten av uke 6 kan de nok se et bankende hjerte. Noen må vente til uke 7.
Forstår du ikke vil tilbake til hun legen..merkelig svar hun gir deg..og at hun ikke tilbyr deg videre oppfølgingo_O

Første gang jeg mistet (8+3) sa bare legen at jeg måtte gå hjem og vente en uke, før jeg kunne komme tilbake. Han kunne se noe på ul, men en kunne ikke se om det var dødt eller levende. Ingen hcg prøver.
Fæl måte å bli behandlet på bare fordi man er ung.
Takk for det :) Har to barn, en på 7 og ei på 6mnd, prøver på nr.3 :)

Så utrolig koselig at du har to barn og er prøver! All lykke til dere
Skal på ultra 06.august da er jeg 7+4! Håper virkelig at vi får høre et bankende hjertet!
Er ekstra beskymret for den hjerteformet livmoren jeg har men men skal holde på positive tanker for det trenger vi akkurat nå!
Tar nye blodprøver imorgen! Leste flere steder på nettet at så lenge nivået stiger er det ikke noe grunn for bekymring for verken abort eller ex-u men det var da på engelsktalende nettsider!
Savner virkelig god informasjon og veiledning fra en lege som ikke bare skremmer vettet av meg!
 
Last edited:
Jeg fikk en liten brun blødning etter innvendig ul i uke 7. Da jeg aborterte forsvant kvalmen med en gang og jeg begynte å fossblø.

Jeg synes det var høye verdier til å være så kort på vei? Og det er vel positivt?

Ingen frisk blod hos meg enn så lenge heldigvis! Trist å høre at du mistet
Ja jeg mente også at det var høye verdier, men legen ville ikke kommentere dette! Hun sa det hun ønsker er å se om dette er normalt da hun er usikker!
Leste flere steder på nettet at etter uke6 kan verdiene ligget mellom 1200 og 6000 og da vil det ikke dobles på 48 timer men i løpet av 72 timer! Dette info sto på engelsk... var lite å finne på norsk... føler det er den eneste veien for meg å gå når legen ikke gir noe svar bortsett fra at hun er usikker!
Takk for at du tok deg tid å svare meg!
 
Hei folkens!
Jeg er gravid 6 + o idag. har mange bekymringer, da jeg opplever gynekologen min som skremmende negativ!!!
Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre av meg.
tenkte å høre med dere her, om noen kan dele sine erfaringer.


har vært på innvendig ultra på mandag da var jeg 5 + 4. Gynekologen så ingenting bortsett fra en fortykket slimhinne. Hun forklarte at hun klarer ikke å utelukke ex-u siden hun ikke klarte å se noe mer. Hun knuste hjertet vårt, da jeg og mannen min har vært prøvere i mer enn to år nå, og fikk status som ufrivillig barneløse. Jeg har også et hjerteformet livmor hvor legene mente og trodde det vil ikke være mulig for meg å bli gravid, men jeg ble jo gravid på en naturlig måte, uten legenes hjelp. Den mandagen skrev legen et brev som hun ba meg å ta med til akutten hvis det skal være sånn at jeg plutselig fikk sterke magesmerter. Hun bestilte blodprøver for å måle hcg . På mandag hadde jeg 2379 , dro til blodprøver igjen på onsdag, og da ble skuffelsen stor.
jeg hadde kun 3471.. det doblet ikke seg som legen forventet.

fikk melding fra legen idag at hun er usikker på om stigningen er tilstrekkelig for å anse dette som normalt og derfor bestiller hun nye prøver til imorgen.

noen som har like erfaringer?- tyder dette på ex-u?

jeg prøver å ikke miste håpet da jeg leste flere steder at ved verdier på mer 1200 kan det tar opptil 72 timer for at verdiene skal dobles. spes etter uke 6? noen som har erfart dette?

Legen har ikke gitt meg et eneste håp om at dette er et normalt graviditet fra dag 1.

Jeg har forresten fått brun utflod etter innvendig ultra, ble så beskymret at jeg ringte legen og spurte om dette var normalt. det første hun sa til meg var at det kan hende at jeg holder på å spontanabortere eller at det kan være pga av ultralyden. Hun er usikker. MEN jeg føler meg helt topp, ingen smerter ingen blødninger. kun vanlige symptomer.. ømme bryst, små kvalm, trøtt osv. ...ingen lysrød utfold, kun lite brunt når jeg tørker meg.. unnskyld detaljene.

blir så fortvila og lei når leger hele tiden sier at dem er usikre, de vet ikke, de tror... vi henviser oss til leger for å få svar men jeg føler at jeg blir mer og mer usikker....argh...Jeg mener også at det var for tidlig å ta ultra lyd da jeg kun var 5+4 på vei, men legen ville ikke høre på meg.....

noen som har lik erfaring som meg? vært i samme situasjon? høres dette ut som ex-u eller spontantabort?

setter stor pris på svar fra dere

hilsen
en veldig fortvila og stresset først gangs gravid dame.


Min erfaring er:
Begynte uke 4+3 med lette blødninger, kun på papiret.
Hadde ingen smerter før jeg plutselig uke 5+6 fikk utrolig sterke smerter, inn til legevakt, fikk morfin og ble hastet til sykehus i ambulanse med tanke på exu.
På sykehuset fant de ingenting i livmor, men noe væske i buken.
Ble sendt hjem for å komme tilbake å måle hcg dagen etter. Målte hcg hos legen dagen før der hcg var ca 1500, noe som var lavt til å være 6 uker på vei nesten.
Den andre hcg prøven vise en stigning på ca 300. Ny UL, fant ikke noe i livmor nå heller, men antydet det var noe i høyre eggleder, og mye mer væske i buken(var blod).

Ble operert den natten.

Sier ikke dette for å skremme, men er greit å passe på tegnene. Det er også helt normalt å ha blødninger tidlig.

Jeg er blitt gravid på ny, nesten 4 mnd etter operasjon.

Det er mye innenfor normalen når det kommer til graviditet.
Ønsker deg lykke til, og krysser fingrene for deg<3
 
Min erfaring er:
Begynte uke 4+3 med lette blødninger, kun på papiret.
Hadde ingen smerter før jeg plutselig uke 5+6 fikk utrolig sterke smerter, inn til legevakt, fikk morfin og ble hastet til sykehus i ambulanse med tanke på exu.
På sykehuset fant de ingenting i livmor, men noe væske i buken.
Ble sendt hjem for å komme tilbake å måle hcg dagen etter. Målte hcg hos legen dagen før der hcg var ca 1500, noe som var lavt til å være 6 uker på vei nesten.
Den andre hcg prøven vise en stigning på ca 300. Ny UL, fant ikke noe i livmor nå heller, men antydet det var noe i høyre eggleder, og mye mer væske i buken(var blod).

Ble operert den natten.

Sier ikke dette for å skremme, men er greit å passe på tegnene. Det er også helt normalt å ha blødninger tidlig.

Jeg er blitt gravid på ny, nesten 4 mnd etter operasjon.

Det er mye innenfor normalen når det kommer til graviditet.
Ønsker deg lykke til, og krysser fingrene for deg<3[/QUOTE

Hei og takk for at du deler dine erfaringer!
Skjønner veldig godt at du ikke prøver å skremme meg!
Det positive idag er at den brune spotting har stoppet og jeg har ikke hatt noe form for smerter bortsett fra i lysken og i korsryggen!
Kom nettopp fra kiropraktor som mener at disse smerter er graviditetsrelatert etter å ha tatt en grundig undersøkelse!
Så jeg føler meg mer optimist idag og vil holde på de gode tankene samtidig som jeg har i bakhodet at ting kan gå gærnt! Som som alt annet i livet!


Hei og takk for at du deler dine erfaringer!
Skjønner veldig godt at du ikke prøver å skremme meg!
Det positive idag er at den brune spotting har stoppet og jeg har ikke hatt noe form for smerter bortsett fra i lysken og i korsryggen!
Kom nettopp fra kiropraktor som mener at disse smerter er graviditetsrelatert etter å ha tatt en grundig undersøkelse!
Så jeg føler meg mer optimist idag og vil holde på de gode tankene samtidig som jeg har i bakhodet at ting kan gå gærnt! Som som alt annet i livet!
 
Så utrolig koselig at du har to barn og er prøver! All lykke til dere
Skal på ultra 06.august da er jeg 7+4! Håper virkelig at vi får høre et bankende hjertet!
Er ekstra beskymret for den hjerteformet livmoren jeg har men men skal holde på positive tanker for det trenger vi akkurat nå!
Tar nye blodprøver imorgen! Leste flere steder på nettet at så lenge nivået stiger er det ikke noe grunn for bekymring for verken abort eller ex-u men det var da på engelsktalende nettsider!
Savner virkelig god informasjon og veiledning fra en lege som ikke bare skremmer vettet av meg!
Noen nervepirrende dager i vente da. Krysser fingrene for det. Det høres jo lovende ut ift det du har skrive ovenfor her :)
 
Jeg hadde ganske lik erfaring som deg, bare at jeg hadde en del blødninger som gjorde at jeg allerede "visste" at noe var galt.

Vi hadde prøvd i nesten to år og ventet på IVF.

Dro til gynekolog og de kunne ikke se noe på ultralyden. Jeg ble etter ultralyd nr 2 henvist til sykehuset og måtte vente ytterligere en uke før de bestemte seg for å operere meg. Da forsvant den høyre egglederen min og det viste seg å være en exu.

Jeg ble vel operert 8+5 og hadde en hcg verdi på 5555. 7+5 før var den på 2000.

Jeg skjønner det er kjipt å få en slik beskjed av gynekolog, og det er for tidlig å gi noe konklusjon når du kun er 5+3 på vei.

De fleste IVF-klinikker venter jo til uke 7-8 før de tar den første ultralyden, jeg antar de gjør det for en god grunn.
 
Hei folkens!
Jeg er gravid 6 + o idag. har mange bekymringer, da jeg opplever gynekologen min som skremmende negativ!!!
Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre av meg.
tenkte å høre med dere her, om noen kan dele sine erfaringer.

har vært på innvendig ultra på mandag da var jeg 5 + 4. Gynekologen så ingenting bortsett fra en fortykket slimhinne. Hun forklarte at hun klarer ikke å utelukke ex-u siden hun ikke klarte å se noe mer. Hun knuste hjertet vårt, da jeg og mannen min har vært prøvere i mer enn to år nå, og fikk status som ufrivillig barneløse. Jeg har også et hjerteformet livmor hvor legene mente og trodde det vil ikke være mulig for meg å bli gravid, men jeg ble jo gravid på en naturlig måte, uten legenes hjelp. Den mandagen skrev legen et brev som hun ba meg å ta med til akutten hvis det skal være sånn at jeg plutselig fikk sterke magesmerter. Hun bestilte blodprøver for å måle hcg . På mandag hadde jeg 2379 , dro til blodprøver igjen på onsdag, og da ble skuffelsen stor.
jeg hadde kun 3471.. det doblet ikke seg som legen forventet.

fikk melding fra legen idag at hun er usikker på om stigningen er tilstrekkelig for å anse dette som normalt og derfor bestiller hun nye prøver til imorgen.

noen som har like erfaringer?- tyder dette på ex-u?

jeg prøver å ikke miste håpet da jeg leste flere steder at ved verdier på mer 1200 kan det tar opptil 72 timer for at verdiene skal dobles. spes etter uke 6? noen som har erfart dette?

Legen har ikke gitt meg et eneste håp om at dette er et normalt graviditet fra dag 1.

Jeg har forresten fått brun utflod etter innvendig ultra, ble så beskymret at jeg ringte legen og spurte om dette var normalt. det første hun sa til meg var at det kan hende at jeg holder på å spontanabortere eller at det kan være pga av ultralyden. Hun er usikker. MEN jeg føler meg helt topp, ingen smerter ingen blødninger. kun vanlige symptomer.. ømme bryst, små kvalm, trøtt osv. ...ingen lysrød utfold, kun lite brunt når jeg tørker meg.. unnskyld detaljene.

blir så fortvila og lei når leger hele tiden sier at dem er usikre, de vet ikke, de tror... vi henviser oss til leger for å få svar men jeg føler at jeg blir mer og mer usikker....argh...Jeg mener også at det var for tidlig å ta ultra lyd da jeg kun var 5+4 på vei, men legen ville ikke høre på meg.....

noen som har lik erfaring som meg? vært i samme situasjon? høres dette ut som ex-u eller spontantabort?

setter stor pris på svar fra dere

hilsen
en veldig fortvila og stresset først gangs gravid dame.


I mitt forrige svangerskap var jeg på UL 6+0 pg gyn fant ikke embryo, men et lite svangerskapsprodukt. Han mente det enten var MA eller at jeg var mye tidligere på vei enn jeg selv trodde. Hcg var 1700. Ny hcg 6+3, den var 2900. Altså langt fra dobbling.
Tok en ny hcg noen dager senere. Husker hverken ukenr eller verdi - men det var stigning - dog moderat..
Var på ny UL uken etter og da var alt på plass med hjerteslag og det hele. Ble korrigert 8 dager, syntes det var mye og fikk det ikke til å stemme med EL. Men UL i uke 8 og 11 viste sprell levende sak og fortsatt akkurat 8 dager etter min egen termin.
Hadde akkurat slått meg til ro med at det bare måtte være sånn det var siden alle UL var enig med hverandre. Dessverre viste UL i uke 14 at fosteret var dødt. Jeg vet jo ikke noe sikkert, men jeg har tenkt mye på at hcg-nivåene fra de første ukene + at jeg ble satt tilbake 8 dager må ha betydd at noe ikke gikk riktig for seg i starten av utviklingen....
 
Det er ikke for tidlig med innvendig UL i uke 5+4, men det kan være for tidlig hvis du er kortere på vei.
Legen er ikke pessimistisk, men realistisk. Dessverre er det umulig å være sikre på noe så tidlig, og de prøver nok å unngå å gi dere falske forhåpninger. En abort trenger ikke føre til hverken smerter eller store blødninger, så det er veldig dumt at mye av informasjonen som er tilgjengelig fokuserer mest på dette.

Små blødninger er vanlig i begynnelsen av svangerskapet, uten at det betyr abort, men forutsetningene høres jo dessverre ikke helt optimale ut. Det eneste dere kan gjøre er å vente og krysse fingrene! <3
Krysser for dere!<3
 
Ultralyden er i grenseland tidlig, disse dagene har mye å si for om man kan se et bankende hjerte eller ikke! Tar du en ny ultralyd om 4-5 dager (hvis du er rimelig sikker på bekrufktningsdato) får du svar. En dyktig gynekolog/jordmor som kan ta så tidlige ultralydlyder er også viktig! Hcg-nivået ville jeg ikke bekymret meg så mye for :)
 
Back
Topp