Hei alle!
Jeg er litt forvirret rundt alt dette med hcg nivåer.
Var gravid i fjor sommer som endte med en sen abort i uke 14.
Var kun til legen 1 gang i privat intitiativ (fastlege hadde ikke tid) for å registrere graviditet i uke 6.
var kun denne ene gangen jeg fikk noe info om min hcg nivå.
Alle dere som snakker om økning/dobling av verdier. Or tracking av dette.
Hvordan gjør dere det?
Finnes det noe måte og teste dette selv, for å holde oversikt? El booker dere hyppige legetimer til fastlege så de sjekker?
Hvis man er ute etter eksagte verdier må (desverre) dette gjøres av helsepersonell (fastleke, sykehus, e.l.).
Da tas det en blodprøve som analyseres for å fastslå hvor høyt hcg nivåert er.
Vanligvis vil ikke dette måles «bare fordi man er nysgjerrig».
Det er ofte i forbindelse med bekymring for f.eks. abort, graviditet utenfor livmor, e.l.
Er usikker, men mulig det også måles rutinemessig når man går gjennom IVF (?).
Etter å ha fått positiv test i fjor tok jeg kontakt med fastlegen min for å høre om jeg kunne få målt hcg i blodet ettersom jeg var redd for at jeg var i ferd med å miste (hadde mistet 3 ganger allerede i 2024, 2 kjemiske og en MA) og jeg klarte ikke fokusere på noe annet.
Når det er sagt så er det nettopp hcg som gjør at graviditetstester slår ut.
Disse gir ikke noe eksagt verdi og man må huske på at det er store individuelle variasjoner på hvor mye hcg man produserer.
Dette kan også variere fra svangerskap til svangerskap hos samme person.
Når man snakker om dobling av hcg er det en tommel regel at hcg nivået skal doble seg innen 48 timer.
Selv om det sies at man ikke skal bruke strimmel (graviditets-) tester til å måle dobling, er det mange (jeg inkludert) som bruker det i løpet av de første ukene for å se at graviditeten ser ut til å utvikle seg normalt.
Grunnen til at dette ikke er anbefalt er at det kan være mange faktorer som påvirker resultatet på testen (mengden fargestoff i testen, har man drukket mye veske, er det kort tid siden sist man gikk på do, er testen utført korrekt, osv).
Hvis man derfor bruker strimmeltest til å måle dobling kan det være lurt å bare teste annenhver dag (til samme tidspunkt på dagen og med samme type test, altså samme merke og ikke eksempelvis blandet tidligtester med vanlige tester ettersom førstnevnte
skal være mer sensitiv - selv om ikke dette nødvendigvis stemmer).
Her kan du for eksempel se mine tester fra begynnelsen av siste graviditet: