HCG i urinen

Bustefrøken

Forelsket i forumet
Jeg har nylig hatt to påfølgende sykluser hvor menstruasjonen har vært forsinket, og jeg har fått positiv digital graviditetstest, altså har jeg hatt min. 25 mlU/ml hcg i urinen. Begge gangene har mensen kommet og graviditetstestene har blitt negative. Så jeg er ikke gravid. Siden jeg ikke kom langt på vei har jeg ikke vært hos lege i forbindelse med dette.

Vi har er barn fra før som ble til ved IVF, og vi har prøvd på nummer to i ca. et år nå. Så selv om det ikke varte, så synes jeg det er fantastisk at det har klaffet for oss to sykluser på rad. Så fantastisk synes jeg det er at jeg lurer på om det kan være andre grunner til at jeg har hatt hcg i urinen. Jeg har lest at man kan produsere hcg ved noen typer svulster og ved overgangsalder. Det jeg lurer på er når kroppen produserer hcg på grunn av noe annet enn graviditet, kan hcg variere i syklusen, altså at det kun er rundt forventet menstruasjon man har nok hcg i urinen til at en graviditetstest blir positiv?

Legene har ikke funnet noen forklaring på hvorfor vi ikke ble gravide på egen hånd. IVF klaffet på første forsøk. Kan det være tilfelle at kroppen min ikke holder godt nok på et befruktet egg, og at medisinene jeg fikk ved IVF var det som skulle til for at egget festet seg? Når vi nå bare prøver på egen hånd, er det noe jeg kan få resept på som kan hjelpe egget med å feste seg?

Vi vet at mange befruktede egg går tidlig til grunne - før kvinnen selv opplever at hun har vært gravid. Når du måler ofte er det derfor ikke så rart at det påvises en liten mengde HCG. Jeg vil ikke tenke på andre grunner til at HCG er tilstede.
Å ikke finne noen sikker årsak til infertiltet er gansk vanlig. Og flere opplever å få barn på naturlig vis etter at det første kom etter IVF.
Kanskje du skal prøve litt til - men også vurdere søskenforsøk IVF etter hvert.
Jeg kan ikke gi deg råd om medisiner som vil hjelpe deg til «å holde på egget».
Jeg tenker meg at tidlige aborter kan være naturens måte å «sile bort» noe som ikke er helt sunt og kanskje ikke har livets rett.

Back
Topp