HbA1c

Margrethe

Gift med forumet
Smånissene 2022
❄️ Januargull 2023 ❄️
Da jeg hadde vært til blodprøver rundt uke 10-11, fikk jeg melding fra legen om at laboratoriet hadde glemt en test. Etter litt om og men kom jeg meg dit for å ta den siste testen - som var fin.

Da jeg nå leste meg opp på glukosebelastning, kom jeg over navnet på testen laben glemte: HbA1c

Babyverden skriver dette om testen:
«I tillegg anbefales det at noen kvinner testes med HbA1c ved første svangerskapskontroll (før uke 16 i svangerskapet). HbA1c er en blodprøve som viser langtidsblodsukkeret de siste seks til tolv ukene. Kvinnene som bør ta dette er gravide som oppfyller ett eller flere av følgende kriterier:

– gravide med etnisk bakgrunn fra Asia eller Afrika
– ved fedme, det vil si BMI på over 30, før graviditeten
– dersom foreldre eller søsken har diabetes»

Ingen av disse kriteriene passer meg, så hvorfor skulle jeg ta testen?

Andre som har vært ute for det samme?

Var til JM i uke 7(?) og sa at jeg ønsker alle kontroller hos henne, at jeg bare vil til lege når jeg må. Da jeg kom til legen for blodprøvene, ga hun meg en full kontroll - selv om helsekortet allerede var fylt ut med den samme informasjonen hun etterspurte og hin virket overrasket/litt furten da jeg sa at jeg velger å gå til JM med mindre noe skulle tilsi noe annet.

Jeg liker ikke at det tas flere prøver enn nødvendig og skjønner at dette er å overreagere, men føler det er en form for overbehandling. Det er ingenting som tilsier at svangerskapet ikke er friskt: Jeg er i god form, blodprøvene hvis resultatet allerede var kommet, var fine, jeg har nesten ikke hatt symptomer, så hvorfor ta en helt unødvendig test?

Hvor gammel er du? For en av kriteriene er vel også «førstegangsfødende over 25», mener jeg å huske?

Jeg var i samme situasjon sist, legen tok den prøven i uke 12 selv om alle andre blodprøver jeg skulle ta var tatt hos jordmor. Oppfyller heller ingen av kriteriene, men syns ikke det gjorde noe. Kommer nok til å be om at jordmor tar denne denne gangen da jeg fikk stort barn sist.

Jeg tok også langtidsblodsukker hos legen, og oppfyller ingen av de kriteriene du nevner her.

Har også kjennskap til andre uten indikasjon der det har vært målt langtidsblodsukker. Kanskje en glipp? Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det, men tenkt at de heller ønsker å undersøke litt for mye, enn for lite. :) Men jeg forstår at du stusser ved det!

Last edited:
Har også kjennskap til andre uten indikasjon der det har vært målt langtidsblodsukker. Kanskje en glipp? Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det, men tenkt at de heller ønsker å undersøke litt for mye, enn for lite. :) Men jeg forstår at du stusser ved det!
Litt mystisk bare, og liker ikke at jeg ikke får riktig informasjon. Kommer til å ta det opp når jeg er der for glukosebelastning.

Ble tatt her også, og på venninnen min. Ingen av oss er innenfor kriteriene. Syns det var fint den ble tatt jeg, er alltid greit med mest mulig info :)

Litt mystisk bare, og liker ikke at jeg ikke får riktig informasjon. Kommer til å ta det opp når jeg er der for glukosebelastning.
Det blir tatt langtidsblodsukker for å gi indikasjon om du kan ha diabetes. For har du det så skal du ikke ta glukosebelastingstest.

Det blir tatt langtidsblodsukker for å gi indikasjon om du kan ha diabetes. For har du det så skal du ikke ta glukosebelastingstest.
Takk for svar, men ingen indikasjon på diabetes og oppfyller ikke kriteriene for denne blodprøven/testen.

Den ble tatt hos meg også, og jeg fyller heller ingen av de kriteriene. Har bare tenkt det var standard og en del av pakken jeg.

Takk for svar, men ingen indikasjon på diabetes og oppfyller ikke kriteriene for denne blodprøven/testen.
Nei, men den prøven viser om du har forhøyet langtidsblodsukker. Og dersom du da skal ta glukosebelastingstest er det fint å vite om du har den forhøyet, for da skal du ikke ta test:)

Kan være fordi fastlegen ikke har sjekket langtidsblodsukkeret ditt på lenge.

Back
Topp