HB prøve

• Trådstarter Trådstarter VL
  • Opprettet Opprettet

VL

Glad i forumet
Hva er din blodprosent? Tok nettop en HB prøve som var på 10 og legen og legesekretæren var uenig om den var lav eller ikke... Fikk liksom ikke noe ordentlig svar! :S for 2,5 uke siden var den 12,8... Er i uke 32 nå..

Har ikke tatt slik prøve siden juli og da var den 12. I begynnelsen av svangerskapet var den 13, et eller annet.

Tar du tilskudd av jern?

Jordmor målte min til 8, så hun tok ett stikk i andre fingeren også som viste 10,2, så hun anbefalte meg å dra innom legen for å måle ordentlig i armen, men de prøvene har jeg ikke fått svar på enda..

Men ved første kontroll i uke 12, hadde jeg 11,2 da, så har vel litt lavt i utgangspunktet.

Jeg hadde 10, og da var det et fint resultat sa de :)
Neste prøve hadde jeg 8 , ble bare satt på dobbel dose reseptfrie jerntabeletter og prøven var helt fin 4 dager etter.
Ta jerntabeletter sammen med appelsinjuice, så fikser det seg :)

Je har 9,5 og skal derfor ta jerntilskudd. Var noe med at alt under 10 regnes som lavt for en gravid? Og har hørt andre si at det gjelder alt under 9.. såå det er vel litt ulikt fra lege til lege sikkert.

Nå sist kontroll hadde jeg 10, hun sa bare at det burde begynne å ta seg opp nå, men pga jeg hadde ikke så veldig mye mer i begynnelsen så det var stabilt var det ok. Vet ikke hva som er lavt, men tror helt sikkert jeg hadde høyere med de siste.. Men da målte jeg ikke så ofte (jm er på legekontoret, så måler hver kontroll nå), så kan være det er derfor..

Tok for tre min siden da var den 12,1. Har ikke vært inne til legen enda så vet ikke hva de mener om den. 35+2 idag

målte både HB og jernlager for noen få uker siden, da var HB veldig fin på 12, men jernlageret på ca 8 tror jeg som er for lavt.

Har ikke fått nytt mål på det etter uke 26, da var det på 12,1 (14,3 uke 9). Mener å ha hørt at det kommer ann på jernlagrene også om det er behov for å ta tilskudd, om jernlagrene er gode skal det ikke være behov for å ta ekstra -da skal kroppen kunne ordne opp selv.

Min HB var 13,2 i starten av svangerskapet, er nå i uke 34 og nå ligger den på 11,7. Er den under 10 skal man helst ha jerntilskudd, sier min far som er lege.

Hadde rundt 12 eller noe før graviditeten. Nå ligger den på 8.2, må ta jerntilskudd og c-vitamin kjenner det på meg med masse hodepine , og blodtrykket som faller fort ned. Og kan bli fort kvalm og svimmel. Skal til ny kontroll på tors. håper den har steget litt.

Min var 9,2 for en mnd siden, måtte starte på jern Pga svimmelhet og trøtthet. Målte på ny igår og den var 10,4. Jordmor anbefalte meg å fortsette på jern for nivået burde bli litt høyere med tanke på fødselen, slik at man ikke går i bakken om man mister litt blod. Altså, at man tåler mer. Jeg mener jeg har lest at gravide ikke skal ha under 11..

Var hos jordmor nå, og fikk streng beskjed om å begynne på jern...

Hb på 10 er greit :) Pga økt mengde serum/væske i blodet er blodprosenten falsk lav når man måler den. Om man har under 10 og lave jernlager, kan man ta jerntilskudd.

Back
Topp