Hb ? hemoglobin prosent (blodprosent)

minesotesma

Elsker forumet
Februarlykke 2015
Maiblomstene 2016
Hva ligger/ lagg deres hb ( hemoglobin nivå) på? (den blodprøven man tar i armen, de har vell gått bort i fra den 0 prøven man tar i fingeren? jeg har tatt to første var på 11,6 ... den andre tok jeg for en uke siden så den vett jeg ikke... Noen som evt vet hvordan man merker om man begynner og få lav blodprosent? . Jeg har i det siste blitt veeldig svimmel og føler hele rommet går rundt mens jeg fks sitter nede, om jeg reiser meg svimler jeg og må holde meg litt fast.. om jeg går fort og stanser kan jeg plutelig få litt åndenød og og bli veldig svimmel. og føler jeg av og til ikke får puste. men dette er kanskje helt normalt i graviditet? hadde det litt sånn i første svangerskapet mitt. men nå er det veeldig mye og har blitt veldig slitsomt, noen andre som har det sånn og vett hva det skyldes? noe som evt hjelper? ... håper det går over =)

Det kan nok være pågrunn av lav Hb. Jeg hadde 11,1 i dag. Har vært mer trøtt og slapp i det siste og puster veldig tungt tip tider. Og ja det følger vell med graviditeten. På legekontoret jeg går, tar de et stikk i fingeren bare. Syns det er greitt. Har kjøpt meg jern tyggetabletter på butikken i dag så jeg får i meg litt ekstra :)

På 12 ukers kontrollen så låg min på 11,3 og ferritin på 18. Fikk da beskjed av legen at jeg har jernmangel.

Første kontroll hadde jeg 13,5 og sist rundt 15 uker hadde jeg 13,0:). Jeg er blodgiver og har som regel hb rundt 13,5:). Legen gir deg beskjed om du skal begynne med jern:)

Min lege måler kun i armen det er hemoglobin nivået.. i fingeren er jo egentlig få å få et raskt svar og den måler blod prosenten . Og de fleste har jo gått bort fra denne metoden. Er jo ikke alltid jern mangel er grunnen til lavt hemoglobin nivå i kroppen da og vet at legen gir beskjed om man har behov for og ta det :) men min lege pleier ikke sjekke svar på prøver før jeg er hos han på kontroll og det er ikke før 22februar igjenn. Så lurte bare på hva evt symtomene på det var og om noen hadde det likt ... :)

Jeg ble også veeeeldig svimmel, fikk hjertebank hvis jeg bare prøvde å gjøre noe, og hadde problemer med å i det hele tatt reise meg opp å gå.
Var hos legen og målte blodprosent da dette er noe jeg har hatt problemer med tidligere også, og da fikk jeg beskjed om å begynne på jerntabletter. Det begynte å bedre seg allerede etter første dagen.
Tok tablettene med appelsinjuice, som skal hjelpe kroppen med å ta opp jernet. :)

Back
Topp