Havremelk/rismelk/soya

Nusse84

Februar 2014
Februar 2014 - Skjult forum
Kan babyene drikke dette? Eller bruke det i maten? Vil det være bedre en kumelk?

Ja, det tror jeg de kan, både drikke og ha i mat. Man må jo ikke ha kumelk, det er jo bare noe som folk drikker fordi det er innarbeidet i den norske folkesjela.

Det er null problem ;)
Vanlig kumelk kan jo brukes i matlaging fra de er 10mndr, så da kan du i hvertfall bruke soyamelk, rismelk osv.
Det er jo et alternativ til vanlig kumelk, de som har melkeallergi kan jo drikke disse (?)

Ja men de har ikke noe å si for jernopptaket?
Det er kalsium som hindrer jernopptak. Noen type rismelk og havremelk er tilsatt kalsium så velg uten dette.

Soya skal ikke gutter ha for mye av og rismelk inneholder tungmetaller (teor jeg) så heller ikke for mye av det. Havremelk har jeg ikke hørt så noe om. Jeg synes dette passer best i mat mtp smak.

Rismelk skal de ikke ha før de er over seks år pga at den inneholder tungmetallet arsen (står litt om dette på folkehelseinstituttet sine sider). Personlig synes jeg ha remelk er best på smak, liker ikke bismaken av soyamelk. Av den grunn ville keg brukt havremelk i maten fremfor soyamelk. Tåler selv ikke kumelk og bruker havremelk og havrefløte mye:) du kan også bruke kokosmelk og mandelmelk, men den kan gi litt smak.

Back
Topp