Hater klær!!

Arca

Flørter med forumet
3åringen min hater klær. Virkelig hater det. Det har vart i et års tid nå. Startet med at hun ikke likte klær som satt inntil, så vi prøvde å sørge for at hun bare hadde joggebukser og forholdsvis løse gensere, men det har ikke hjulpet noen ting. Hun blir bare verre og verre. Hun blir helt rabiat hver gang vi skal kle på henne, både inneklær og uteklær. Hyler og skriker som et uvær, river og drar i klærne som om de brant, og nekter å ha de på samme hvordan klær det er. Det er for trangt, for stort, for lite, har en stripe over magen eller er rett og slett for sokkete... Jeg vet ikke hvordan jeg skal få endret tankegangen hennes. Jeg har prøvd å la henne velge klær selv, at hun kler på seg, at jeg kler på henne, jeg har vist forståelse, jeg har vært hard, osv osv osv... Får hun muligheten river hun bare klærne av igjen, så vi bruker så utrolig lang tid på påkledning om morgenen, og det blir så lite hyggelig. Når jeg til slutt har fått på henne inneklær og roet henne ned etter det så går det bare en kort stund før vi må på med uteklær også, og samme kampen begynner igjen. Er det noen som har tips å komme med? Det er forferdelig slitsomt, og ikke minst vondt for både henne og meg å holde på sånn. Er ikke noe trivelig å levere henne i barnehagen og reise på jobb etter å ha brukt hele morgenen på å krangle om klær.

3åringen min hater klær. Virkelig hater det. Det har vart i et års tid nå. Startet med at hun ikke likte klær som satt inntil, så vi prøvde å sørge for at hun bare hadde joggebukser og forholdsvis løse gensere, men det har ikke hjulpet noen ting. Hun blir bare verre og verre. Hun blir helt rabiat hver gang vi skal kle på henne, både inneklær og uteklær. Hyler og skriker som et uvær, river og drar i klærne som om de brant, og nekter å ha de på samme hvordan klær det er. Det er for trangt, for stort, for lite, har en stripe over magen eller er rett og slett for sokkete... Jeg vet ikke hvordan jeg skal få endret tankegangen hennes. Jeg har prøvd å la henne velge klær selv, at hun kler på seg, at jeg kler på henne, jeg har vist forståelse, jeg har vært hard, osv osv osv... Får hun muligheten river hun bare klærne av igjen, så vi bruker så utrolig lang tid på påkledning om morgenen, og det blir så lite hyggelig. Når jeg til slutt har fått på henne inneklær og roet henne ned etter det så går det bare en kort stund før vi må på med uteklær også, og samme kampen begynner igjen. Er det noen som har tips å komme med? Det er forferdelig slitsomt, og ikke minst vondt for både henne og meg å holde på sånn. Er ikke noe trivelig å levere henne i barnehagen og reise på jobb etter å ha brukt hele morgenen på å krangle om klær.
Fortsetter hun med å reagere på klær iløpet av hele dagen? Eller er dette noe som primært skjer ved påkledning? Hvordan ser huden hennes ut, har hun en faktisk allergisk reaksjon/er rødlig eller har klødd mye? Eller er det selve påkledningen hun hater (og ikke nødvendigvis selve klærne)?

Jeg ville startet med å lokalisere hvor problemet ligger, kjernen i det. Veldig lite hjelp i å bytte ut klærne dersom det er selve påkledningsfasen hun reagerer på. Og omvendt, lite poeng i å finne gode løsninger for påkledning om det faktisk er klærne hun reagerer på.

Enkelte har sensitiv hud hvor alt føles ukomfortabelt. Andre igjen sliter med det å skifte mellom en aktivitet og en annen. Elsker hun leggetid og tid for å kle av klærne? Eller er det protester på det også?

Fortsetter hun med å reagere på klær iløpet av hele dagen? Eller er dette noe som primært skjer ved påkledning? Hvordan ser huden hennes ut, har hun en faktisk allergisk reaksjon/er rødlig eller har klødd mye? Eller er det selve påkledningen hun hater (og ikke nødvendigvis selve klærne)?

Jeg ville startet med å lokalisere hvor problemet ligger, kjernen i det. Veldig lite hjelp i å bytte ut klærne dersom det er selve påkledningsfasen hun reagerer på. Og omvendt, lite poeng i å finne gode løsninger for påkledning om det faktisk er klærne hun reagerer på.

Enkelte har sensitiv hud hvor alt føles ukomfortabelt. Andre igjen sliter med det å skifte mellom en aktivitet og en annen. Elsker hun leggetid og tid for å kle av klærne? Eller er det protester på det også?
Det er kun ved påkledning, ikke ellers. Når hun har rast fra seg og til slutt gir opp kampen (etter en halv verdenskrig) så er det greit. Men hvis hun går på do så kan kampen være i gang igjen når truse og bukse skal på igjen. Det er riktignok ikke hver gang det skjer etter dotur. Ingen utslett/kløe/sensitiv hud. Heller ingen vanskeligheter med å skifte aktivitet med andre ting, er kun disse klærne som er et reint helvete. Hun elsker leggetid og avkledning, helt til pysjen må på. Det beste hun vet er sommer og sol så hun kan gå naken i hagen hele dagen :joyful: den fødte nudist:D

Vi har hatt et h med eldste fra han var rundt 1,5 år ca. Få på ungen klær var en daglig kamp. Både inne og uteklær. Var omtrent ingenting som var godkjent og han måtte bestemme hva han skulle ha på seg. Vi måtte si til folk at de ikke kunne kjøpe klær i gave, fordi han kom ikke til å bruke de:rolleyes: Når klærne ble for små eller ødelagte, så måtte jeg kjøpe helt like klær eller så likt som. Det gikk heldigvis over, men det tok noen år. Han er fortsatt sær på klær, men nå kan han si selv hva han vil ha eller eventuelt være med.

Vi har også en på 2 år som er veldig lik, så det er faste klær det går i. Veldig slitsomt, men satser på det går over med han også etter hvert.

Det er kun ved påkledning, ikke ellers. Når hun har rast fra seg og til slutt gir opp kampen (etter en halv verdenskrig) så er det greit. Men hvis hun går på do så kan kampen være i gang igjen når truse og bukse skal på igjen. Det er riktignok ikke hver gang det skjer etter dotur. Ingen utslett/kløe/sensitiv hud. Heller ingen vanskeligheter med å skifte aktivitet med andre ting, er kun disse klærne som er et reint helvete. Hun elsker leggetid og avkledning, helt til pysjen må på. Det beste hun vet er sommer og sol så hun kan gå naken i hagen hele dagen :joyful: den fødte nudist:D
Så da virker ikke problemet å være selve klærne, siden hun beholder de på når de først er på og heller ikke har kløe eller andre reaksjoner på de.
Prøv å legge merke til hva som fungerer de gangene hun ikke protesterer på å ta på truse/bukse igjen etter dobesøk. Kan det være noe som fungerer som en distraksjon? Slik at hun ikke «henger seg opp» i påkledningen, men fortere kommer seg gjennom den fasen?
Eksempel, du får på henne klærne og så straks etter distraherer med noe, kanskje hun da klarer å flytte fokus til det nye og «glemmer» situasjonen med klærne? Eller flytter fokus vekk fra påkledning selv under påkledning, ved å f.eks. fortelle en spennende historie, og stopper fortellingen om hun avbryter påkledningen. Kommer jo ann på hva hun er interessert i, men tenker at om du finner noe hun synes er veldig spennende, som du kun finne frem ved påkledning (så interessen ikke falmer), så kanskje det kan flytte fokuset hennes og få henne over i et annet sinnelag.
Ellers er det vel å ha tålmodighet, holde ut, og huske at det ikke varer evig. Test deg frem, det som fungerer for andre vil ikke nødvendigvis fungere for deg og omvendt.
Men vil uansett tenke at det hjelper masse på om du får fokuset hennes over på noe annet så snart klærne er på, for å korte ned tiden som brukes på kamp. Slik at selv om påkledningen er vanskelig, så kan den kanskje kortes ned fra en time til ti minutter.

Så da virker ikke problemet å være selve klærne, siden hun beholder de på når de først er på og heller ikke har kløe eller andre reaksjoner på de.
Prøv å legge merke til hva som fungerer de gangene hun ikke protesterer på å ta på truse/bukse igjen etter dobesøk. Kan det være noe som fungerer som en distraksjon? Slik at hun ikke «henger seg opp» i påkledningen, men fortere kommer seg gjennom den fasen?
Eksempel, du får på henne klærne og så straks etter distraherer med noe, kanskje hun da klarer å flytte fokus til det nye og «glemmer» situasjonen med klærne? Eller flytter fokus vekk fra påkledning selv under påkledning, ved å f.eks. fortelle en spennende historie, og stopper fortellingen om hun avbryter påkledningen. Kommer jo ann på hva hun er interessert i, men tenker at om du finner noe hun synes er veldig spennende, som du kun finne frem ved påkledning (så interessen ikke falmer), så kanskje det kan flytte fokuset hennes og få henne over i et annet sinnelag.
Ellers er det vel å ha tålmodighet, holde ut, og huske at det ikke varer evig. Test deg frem, det som fungerer for andre vil ikke nødvendigvis fungere for deg og omvendt.
Men vil uansett tenke at det hjelper masse på om du får fokuset hennes over på noe annet så snart klærne er på, for å korte ned tiden som brukes på kamp. Slik at selv om påkledningen er vanskelig, så kan den kanskje kortes ned fra en time til ti minutter.
Har prøvd mange måter å distrahere henne på, snakke om noe spennende, se på pad/telefonen min, lese bok, en spesiell leke ho bare får ha når vi kler på, konkurranse om å bli ferdig før meg eller før en sang er ferdig eller lignende... Det kan funke en gang i blant, men det er kun flaks, det er liksom ingen sammenheng mellom de gangene det funker. Et par ganger har hun måtte bli hjemme når jeg og lillesøster har gått på lekeplassen, fordi det har vært et helvete å få på hun klær. Selv ikke det har hjulpet, enda jenta elsker å være ute, så det burde egentlig være det ultimate lokkemiddel for ho...

Har prøvd mange måter å distrahere henne på, snakke om noe spennende, se på pad/telefonen min, lese bok, en spesiell leke ho bare får ha når vi kler på, konkurranse om å bli ferdig før meg eller før en sang er ferdig eller lignende... Det kan funke en gang i blant, men det er kun flaks, det er liksom ingen sammenheng mellom de gangene det funker. Et par ganger har hun måtte bli hjemme når jeg og lillesøster har gått på lekeplassen, fordi det har vært et helvete å få på hun klær. Selv ikke det har hjulpet, enda jenta elsker å være ute, så det burde egentlig være det ultimate lokkemiddel for ho...
Da er jeg tom for ideer, med unntak av å ty til den klassiske «stjerne i boka». Et klistremerke for hver gang hun får på klær innen en viss tid/kler på selv. Og så premie ved så og så mange merker. Har ikke så stor tiltro til det systemet selv, men er det eneste som ikke er foreslått til nå som jeg ser :inpain:

Jeg tror hun har skjønt at dette er et område hvor hun kan få testen magien av fri vilje :)
Alle barn elsker det, og det er helt naturlig tenker jeg. Barnet lærer seg å snakke, og finner ut at det kan påvirke tilværelsen ved å snakke, hyle eller skrike. Og det kan jo være kjedelig p kle på seg, det synes jeg selv. Og jeg skjønner at det er leit når hver eneste morgen er en kamp med gsråt og dårlig stemning. Ikke er det noen gøy å føle at man tvinger barna sine heller. Men klær det må man dessverre ha på.
Det her er det jeg selv ville ha prøvd i situasjonen, du kjenner barnet og dere best og vet hva som er passe for dere eller ikke :)

• Legg frem 2 alternative antrekk som passer for dagen. Hun må ha på ett av dem, men hun får velge selv. Allerede her opplever barnet å få bestemme mer av sin egen tilværelse. Når hun har valgt, blir det de klærne den dagen og ferdig med det. Da er det ikke rom for å hale ut tiden med å ombestemme seg eller angre på klesvalget for så å skulle skifte til noe annet.
  • Når hun blir lei seg/sint/frustrert - være rolig og vis at du forstår. Om dere kler på dere på badet kan du sitte rolig på dolokket. Si noe som "jeg ser at du er sint/lei deg, og det er helt greit, men vi må ha på klær". Det er ikke noe poeng å snakke eller diskutere for mye når hun er som mest fortvilet/opprørt, men det er fint å si at man forstår når hun står i et vell av følelser.
  • Oppmuntre henne til å kle på seg selv dersom hun ikke gjør det. Barn klarer veldig mye når vi bare viser dem hvordan det gjøres. Min på snart 2 kan trekke opp bukser og dra ned gensere, lukke igjen glidelåser og såklart dra av seg en del av klærne. En på 3 er nok lenger fremme motorisk og kan få til mer med litt hjelp :)
  • Jeg tenker at konsekvenser/straff og belønning er best å unngå så langt det lar seg gjøre. Hvis hun ikke får så mye oppmerksomhet ved å nekte å kle på seg, blir det nok ikke så spennende også. Du har kanskje forsøkt, men det kan funke å legge frem ett og ett plagg også la henne komme til deg når hun trenger hjelp. Hvsi ingenting gøy eller interessant skjer om hun nekter, blir det heller ikke så attraktivt. Men det fungerer jo kanskje ikke om hun heller forlater klærne og går for å leke i stedet.

Vi hadde en slik periode med størstejenta så hun var 3. Vi hadde prøvd alle de "riktige" metodene over tid uten hell. Endte med at at hver eneste påkledning tok timesvis. Til slutt gjorde vi som mange gjør ift dotrening. Jeg lagde et ark med åpne felter og tegnet en is i den siste. Så fikk hun sette klistremerker de dagene hun kledde på seg uten bråk. Etter 5 dager eller hva det var fikk hun is som premie. Hun hadde aldri hatt noe sånt før og syntes det var veldig spennende. Etter en måneds tid hadde det å bare kle på seg blitt en ny vane og vi faset kalenderen ut. Sikkert mange som mener dette ikke er en god/pedagogisk måte å løse det på, men både jeg og pappaen holdt på å gå fra vettet og det fungerte godt. :)

@Kabakaba @Veivalsa og @rødkopp takk for innspill, setter veldig pris på alle tanker rundt dette, hjelper å bare få noen nye vinklinger også.
Jeg har prøvd å gi belønning også, men det holder ikke. Hun kler på seg selv uten problemer sånn teknisk sett, så det er ikke at hun syns det er vanskelig å ta på klærne, hun bare vil ikke ha de på. Ikke vil hun bytte til noe annet heller, hun vil rett og slett gå uten :bored:
De to største utfordringene er jo tid, og lillesøster. I hverdagene har jeg ikke tid til å vente en halv evighet på at ho skal få på seg klærne, så uansett hvilken metode jeg prøver så ender det jo alltid med at jeg må kle på henne med makt for at vi skal rekke barnehage og jobb. Pluss at jeg er mye alene med de, og lillesøster på ett år blir faktisk redd når storesøster vræler som besatt, så da begynner jo minsta å gråte i tillegg.

Uff, jeg skal gi belønningssystemet én sjans til tror jeg, og funker det fortsatt ikke må jeg vel bare holde ut til det gir seg en eller annen gang.. eventuelt levere ho i barnehagen i pysj en dag eller to, og se om ho skjønner da at det lønner seg å faktisk ta på de klærne...

@Kabakaba @Veivalsa og @rødkopp takk for innspill, setter veldig pris på alle tanker rundt dette, hjelper å bare få noen nye vinklinger også.
Jeg har prøvd å gi belønning også, men det holder ikke. Hun kler på seg selv uten problemer sånn teknisk sett, så det er ikke at hun syns det er vanskelig å ta på klærne, hun bare vil ikke ha de på. Ikke vil hun bytte til noe annet heller, hun vil rett og slett gå uten :bored:
De to største utfordringene er jo tid, og lillesøster. I hverdagene har jeg ikke tid til å vente en halv evighet på at ho skal få på seg klærne, så uansett hvilken metode jeg prøver så ender det jo alltid med at jeg må kle på henne med makt for at vi skal rekke barnehage og jobb. Pluss at jeg er mye alene med de, og lillesøster på ett år blir faktisk redd når storesøster vræler som besatt, så da begynner jo minsta å gråte i tillegg.

Uff, jeg skal gi belønningssystemet én sjans til tror jeg, og funker det fortsatt ikke må jeg vel bare holde ut til det gir seg en eller annen gang.. eventuelt levere ho i barnehagen i pysj en dag eller to, og se om ho skjønner da at det lønner seg å faktisk ta på de klærne...

Ja, en siste mulighet kan være å snakke med bhg og levere i pysj, og høre om de kan hjelpe henne på med klær etter du har gått.
Siden du har 2 små, er det en liten mulighet for at hun har funnet denne arenaen med påkledning som et sted hvor hun får mye oppmerksomhet. Når man er 2 som deler er det helt naturlig og ikke noe rart at barna ser etter muligheter for å hale ut tiden eller gjøre annet for å få litt ekstra oppmerksomhet :)
Dersom dere bare drar i pysj, forsvinner jo den situasjonen av seg selv. Men kanskje er det ikke noe sånt i det hele tatt som er tilfellet :)
Og kanskje det går an å finne noe hyggelig dere kan sette av 10 min til om morgenen, dersom det ikke forsvinner for mye tid til påkledningen? Feks lese en bok eller se en episode med barnetv eller lignende? Dette går jo igjen på belønningssystemer, da hun får en gode for å kle på seg raskt, it følgelig straffes ved å miste goden når påkledning tar for lang tid. Men det kan være det fungerer veldig fint for dere :) jeg er ikke helt motstander av metoder som inneholder belønning og straff(som i at belønningen uteblir), men tenker mye annet skal være prøvd først, og det virker det jo som at dere har forsøkt.
Uansett, lykke til ❤️ :)

Høres veldig likt ut som her! Var ikke akkurat det å kle på seg som var problemet, men klærne var for trange, for korte, for lange, for store, klødde, var ekkle osv. Hadde også en lillesøster som var 1 år da. Vi prøvde så mye forskjellig, men alt endte bare i kaos og at alt tok en evighet noe vi ikke hadde på morgenen.. Hun eeelsket is da og fikk være med å lage kalenderen. Så syntes den var spennende og motivasjonen for belønning var høy. Og hun fikk umiddelbar belønning de dagene hun hadde fått nok klistremerker til å nå isen så ble is til frokost noe som gjorde det hele enda morsommere :rolleyes: Gjorde underverker her og plutselig var trengte ikke klærne å være helt perfekte lenger. Hun kan fremdeles ha noen greier med klær, men da får hun 2 valg og er fornøyd med det :) Håper dere finner en løsning! Sender lykkeønskninger og sympati :)

Back
Topp