3åringen min hater klær. Virkelig hater det. Det har vart i et års tid nå. Startet med at hun ikke likte klær som satt inntil, så vi prøvde å sørge for at hun bare hadde joggebukser og forholdsvis løse gensere, men det har ikke hjulpet noen ting. Hun blir bare verre og verre. Hun blir helt rabiat hver gang vi skal kle på henne, både inneklær og uteklær. Hyler og skriker som et uvær, river og drar i klærne som om de brant, og nekter å ha de på samme hvordan klær det er. Det er for trangt, for stort, for lite, har en stripe over magen eller er rett og slett for sokkete... Jeg vet ikke hvordan jeg skal få endret tankegangen hennes. Jeg har prøvd å la henne velge klær selv, at hun kler på seg, at jeg kler på henne, jeg har vist forståelse, jeg har vært hard, osv osv osv... Får hun muligheten river hun bare klærne av igjen, så vi bruker så utrolig lang tid på påkledning om morgenen, og det blir så lite hyggelig. Når jeg til slutt har fått på henne inneklær og roet henne ned etter det så går det bare en kort stund før vi må på med uteklær også, og samme kampen begynner igjen. Er det noen som har tips å komme med? Det er forferdelig slitsomt, og ikke minst vondt for både henne og meg å holde på sånn. Er ikke noe trivelig å levere henne i barnehagen og reise på jobb etter å ha brukt hele morgenen på å krangle om klær.