hareskår?

Har ikke barn med hareskår, men har det selv. :)

Last edited:
ok :)
Samboeren min har det, men det var kun leppen...det syns nesten ikke. Og de har ikke funnet noen i genene som har hatt det før. Skal på UL på fredag, så blir spennende. Men lurer på om dette er veldig arvelig? hvor stor prosent. Dette er ikke noe gale om ungen får det, men personlig vil jeg ikke gjennom det...Føler det er tøft med alle operasjonene for barnet sin del

Det sies visst at det kan være arvelig, men at det kanskje ofte hopper over en generasjon. Broren min har det jo både på farssiden og morssiden, jeg har det kun på morssiden. Men jeg vet at de sier at de ikke vet om noen andre som har det i vår familie enn tanta mi.

Mitt arr er også veldig lite, folk pleier å tro at jeg har slått meg dersom de legger merke til det. Og frøkna fikk det altså ikke.
Jeg tenkte litt på det, om hun kanskje kunne få det, men alt var fint.

Hareskår er jo temmelig greit av alt det som KAN dukke opp, det er vel ikke noe annet å gjøre enn å se hva som skjer.
Og om du bor i Bergen enda, så er du jo nært behandlingen da. [8D] Jeg har reist til Bergen maaange ganger på kontroller osv i forbindelse med hareskåret.

Last edited:
ja okei..så er vell egentlig veldig forskjellig fra "familie til "familie" om hvordan fordeligen skjer da. Ja, dette er bare en liten bagatell som ikke er farlig eller noe. Egentlig ingenting å tenke på sånn sett, men man blir veldig nysgjerrig...Du forstår nok heeelt sikkert hva jeg mener [:)]

Ja, jeg bor i Bergen..så det er ikke noe stress her i alle fall, hehe.

Jaja, får vente til Fredag og se [:)][:)]

Logopeden sier: Leppe- kjeve- ganespalte. Når det kun er delvis spalte får gutter oftest kun leppespalte, jenter får oftest kun ganespalte. Det er til en viss grad arvelig, men kan slå ulikt ut i generasjoner. Man har en teori om at hyppigheten vil avta nå når vi er mer oppmerksomme på å bruke folat.

ORIGINAL: Fru Riskorn

Logopeden sier: Leppe- kjeve- ganespalte. Når det kun er delvis spalte får gutter oftest kun leppespalte, jenter får oftest kun ganespalte. Det er til en viss grad arvelig, men kan slå ulikt ut i generasjoner. Man har en teori om at hyppigheten vil avta nå når vi er mer oppmerksomme på å bruke folat.

Ja det har jeg også lest, fordi folat hjelper til med disse lukkeprosessene som skjer i kroppen, og det er jo en sånn prosess som ikke går helt etter skjemaet når man får leppe/ganespalte.

Litt morsomt da, for jeg fikk kun en liten leppespalte (med et bittelite hakk i beinet under, måtte ha beintransplantasjon i femteklasse for å fikse det før de begynte å flytte tennene mine), mens broren min hadde åpen leppe helt opp til nesen, samt åpen gane, pluss dette hakket i beinet så han også måtte ha beintransplantasjon. Motsatt her altså. [8D]

Og så er det visst ofte sånn at barn med hareskår ofte mangler tenner, men både jeg og lillebror hadde for mange tenner. [8D]

Back
Topp