Hareskår/ Ganespalte

Sangasar 79

Betatt av forumet
Vi var til ultralyd idag, er i 20 uke, og fikk sjokkbeskjden at vårt barn har hareskår. Vi er så utrolig bekymret, spesielt for amming og siden spising. Er det noen her inne i samm situasjon eller som har egne barn med denne tilstanden.

Har ikke erfaring selv men har to bekjente som har hatt barn med hareskår, og vet jo at det har gått helt fint, selv om det er litt styr med mat og med operasjoner.. Det går nok helt fint, og man takler det man må, men skjønner godt du er bekymra og tenker mye.. Man vil jo det beste for barnet sitt.. Kanskje du kan få litt flere svar inne på barn med spesielle behov-forumet? Sender deg en klem jeg! <3

Eldstesønnen til samboer har leppe kjevespalte. Traff han første gang rett før han ble to, da kunne man ikke merke det. Liiiite "hakk" i leppa etter operasjonen og litt skjev nese. Men helt ubetydelig. En helt normal og frisk toåring. De er så flink å operere i Norge, at det blir nesten ingen spor av det etterpå. Melketennene hans kom ut helt fint, men de må ha regulering og liten operasjon når de permanente tennene kommer. Men "de fleste" idag går jo gjennom tannregulering så det er jo heller ingenting å tenke på. Hvordan det er de to første årene vet jeg ikke, men etter det er det ihvertfall ingenting å tenke på! :-) Veldig greit at dere har fått vite det allerede slik at dere er forberedt, sambo visste det ikke så de fikk litt "sjokk" ved fødselen. Men husk på at det er stort sett estetisk, kunne vært mye verre!

Skjønner at du er bekymra, men som oftest går det helt fint. Det kommer selvfølgelig an på hvor stor spalten er. Rikshospitalet har et team som følger opp disse barna. Jeg ville tatt kontakt med de for å få svar på alle spørsmål og bekymringer.

Lykke til!

Back
Topp