Hard pupp..

LiHaLo

Forumet er livet
Novemberskattene 2014 <3
Har en baby på to uker, og allerede vært gjennom tre runder med tette melkeganger, feber og plenty med pumping. Klarer ikke legge til frøkna pga sååååre brystvorter, derfor mest pumping. Men altså: jeg er kvitt feber og vonde klumper atter en gang, problemet er bare at klumpene på det ene brystet er der fortsatt, tre dager etter vondtene er borte... øvre halvdel er klumpete og hardt uansett hvor mye jeg pumper. Det kan da umulig være bra! Erfaring med det noen?
Dette er tredje barnet og har alltid trøbla med ammingen, men aldri vært borti akkurat dette.
What to do...

Høres ut som hun ikke suger 'jevnt' , eller legger seg til feil. Trolig også grunnen til at du får såre knopper.
Jeg brukte å klemme ut klumper under pumping jeg. Forsiktig i begynnelsen og så med så mye trykk jeg orket. Merket godt at jeg fikk ut ekstramelk for å si det slik.

Men du burde få sjekket om det er en fysisk årsak til at hun suger ujevnt. Hun kan slite med låsninger i nakke/kjeve eller for stramme tungebånd blant annet.

Høres ut som hun ikke suger 'jevnt' , eller legger seg til feil. Trolig også grunnen til at du får såre knopper.
Jeg brukte å klemme ut klumper under pumping jeg. Forsiktig i begynnelsen og så med så mye trykk jeg orket. Merket godt at jeg fikk ut ekstramelk for å si det slik.

Men du burde få sjekket om det er en fysisk årsak til at hun suger ujevnt. Hun kan slite med låsninger i nakke/kjeve eller for stramme tungebånd blant annet.
Takk for svar. Har en sprekk gjennom hver brystvorte(av en eller annen grunn) som er årsak til sårhet. Har vært på ammehjelpa og fått bekrefta riktig sugetak osv, må bare se om jeg kan holde ut sårhet til det er herda var beskjeden jeg fikk.
Men de klumpene er så ubehagelige. Legger varmepute på når jeg pumper og prøver å massere på.. ser ikke ut til å hjelpe :(

Ville tatt ein tlf til hs og spurt om ho hadde råd til deg. Prøvd å håndmelke i dusjen? Det funka for meg.
Ammeskjold mot sårhet syns eg og hjalp i starten, fikk ein liten barriere mellom pupp og baby:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Når babyen bare er 2 uker gammel er melkekjertlene fremdeles ganske hovne. Tøm brystet så godt du kan og masser i lange drag utover mot brystvorten med hele hånda di når utdrivningsrefleksen er igang. Legg barnet til slik at haken er mot det området kulene er - da er det de melkegangene som tømmes best.

Få sjekket ammestilling og sugeteknikk. Kan anbefale albueskjell i bhen mot sårhet.

Legg ho i tvillingstilling (føttene bak deg), og la ho suge. Eventuelt at du legg ho på gulvet så setter du deg på knærne bak hodet hennes også henger du med puppen over henne. Så får du ho til å ta tak opp-ned. Underkjeven masserer bedre enn overkjeven.
Bruk ammeskjold når du har vondt, det lindrer en go del. Masser og i dusjen/badekaret. (håndmelk).
Få ho til å die ofte, det er det eneste som hjelper på brystbetennelse. JA det er vondt, men det løsner fortere hvis du lar ho få die enn å bruke pumpe.

Om du er veldig plaget med tette melkeganger så er kosttilskuddet Lecitin gull verdt. Tar knekken på det og melka flyter bedre. Fikk tips om det på amme hjelpen når jeg hadde begynnende betennelse for 2 år siden :)

Om du er veldig plaget med tette melkeganger så er kosttilskuddet Lecitin gull verdt. Tar knekken på det og melka flyter bedre. Fikk tips om det på amme hjelpen når jeg hadde begynnende betennelse for 2 år siden :)
Ja, det funker :) Tar dobbel dose lecitin og spiser spc flakes. Funka sist med lecitin, fikk tette melkeganger med en gang jeg slutta med de :P må bare bli kvitt disse før det forhåpentligvis holder seg unna i fremtida.

Jeg legger henne til innimellom, kan ikke hele tiden, da begynner jeg å blø igjen og hun gulper rosa melk. De MÅ få pause fra amminga, ellers er det slutt på amming. Evig lei runddans dette :( håper jeg kommer over denne kneika så det kan bli litt kos fremover :)

Masser masser masser. I dusj, ved pumping. Er ikke sår men har hatt tette melkeganger.

Back
Topp